Repro-foretak ser fordelene med nye strekkoder

PUBLISERT: 2 desember 2019
OPPDATERT: 2 desember
Thomas Hartvigsen forteller om de nye strekkodene fra Digimarc.

HL Repro inngår et samarbeid med Digimarc om en ny strekkode som gir nye muligheter, også innen avfallshåndtering.

Digimarc Corporation, et stort teknologiselskap i Oregon, jobber over hele verden med maskinlesbare koder som trygt kan identifisere alle typer innhold, for eksempel lyd, video, emballasje og bilder. Teknologiselskapet har valgt det danske selskapet HL Repro som sin strategiske partner i Nord-Europa – et selskap som jobber innen emballasjeteknologi. Hos HL Repro forventer både Niels Hansson, selskapets eneeier og direktør, og Thomas Hartvigsen, som er HL Repros kommunikasjons- og utviklingssjef, mye av det nye samarbeidet.

Erstatter den gamle strekkoden
Digimarc-koden erstatter den gamle strekkoden og kan brukes på emballasjemarkedet, ikke minst i forhold til avfallshåndtering og miljø. Den store forskjellen fra den tradisjonelle strekkoden er at Digimarc er nesten usynlig for det blotte øye og kan inneholde store datamengder. Ikke bare for eksempel merkevareinformasjon med innhold som videoer, bilder og tekstinformasjon, men også informasjon om forhandleren.

Strekkodene er nesten helt usynlige når de implementeres i emballasjedesignet.

Kodene kan brukes i eksisterende printprosesser. Dermed er det ikke nødvendig å introdusere ny teknologi for å begynne å bruke Digimarc.

Strekkode for alle materialer
Miljødelen er interessant, ifølge Niels Hansson. For brukt plastemballasje kan for eksempel koden brukes til å håndtere avfallet riktig. Skanneren leser koden uavhengig av om pakkene er brettet, lukket eller bøyd. Thomas Hartvigsen påpeker at Digimarc-koden også kan hjelpe ved matavfall. Mange matvarer i dagligvarehandelen blir rett og slett kastet hvis den installerte termiske etiketten er skadet eller rynket, slik at strekkoden ikke kan leses.

– Teknologien hjelper oss med å løse flere av tidens utfordringer, ikke minst i miljøet, kommenterer Thomas Hartvigsen.

Koden er integrert i hele pakken og er integrert i designet. I følge selskapet kan koden trykke på alt – hardplast, myk plast, fleksibel emballasje, papp, metall, glass og tekstiler og mer.

Raskere skanning
En annen fordel som Digimarc påpeker, er at koden er overalt på emballasjen. På denne måten går kassene raskere når hvert element ikke først må roteres for at strekkoden skal bli funnet og lest. Koden leses av en skanner med rødt lys.

Niels Hansson sier det er mange miljømessige fordeler med de nye strekkodene.

GS1 jobber for tiden med en verdensstandard for Digimarc-koden. HL Repro har eksklusive rettigheter til Digimarcs teknologi i hele Nord-Europa. Kodene må bestilles fra HL Repro, som også kan passe dem inn i designet slik at de er usynlige.
– Det krever litt kompetanse og kunnskap om emballasje for å integrere koden i designet, slik at de blir helt usynlige, forklarer Niels Hansson.

– Digimarc har så mange gode muligheter, så det er vårt oppdrag å utvide dette så raskt som mulig. Vi forventer at implementeringen vil være mye raskere enn det var for strekkoder, forklarer Niels Hansson, og Thomas Hartvigsen fortsetter:

– Det er så mange «private labels» (egne merkevarer, reds anm.) i dag, så det er viktig at vi får over merkevareeiere og detaljister direkte.

Les videre

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Canon titter inn i nye markeder

Det er en Canon i kanonform, som med sin 4.800 m2 store Drupa-stand viser hvorfor de er markedsleder innen flere teknologier.
Drupa_Canon

Siste nytt

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz