Repro-foretak ser fordelene med nye strekkoder

Thomas Hartvigsen forteller om de nye strekkodene fra Digimarc.

HL Repro inngår et samarbeid med Digimarc om en ny strekkode som gir nye muligheter, også innen avfallshåndtering.

Digimarc Corporation, et stort teknologiselskap i Oregon, jobber over hele verden med maskinlesbare koder som trygt kan identifisere alle typer innhold, for eksempel lyd, video, emballasje og bilder. Teknologiselskapet har valgt det danske selskapet HL Repro som sin strategiske partner i Nord-Europa – et selskap som jobber innen emballasjeteknologi. Hos HL Repro forventer både Niels Hansson, selskapets eneeier og direktør, og Thomas Hartvigsen, som er HL Repros kommunikasjons- og utviklingssjef, mye av det nye samarbeidet.

Erstatter den gamle strekkoden
Digimarc-koden erstatter den gamle strekkoden og kan brukes på emballasjemarkedet, ikke minst i forhold til avfallshåndtering og miljø. Den store forskjellen fra den tradisjonelle strekkoden er at Digimarc er nesten usynlig for det blotte øye og kan inneholde store datamengder. Ikke bare for eksempel merkevareinformasjon med innhold som videoer, bilder og tekstinformasjon, men også informasjon om forhandleren.

Strekkodene er nesten helt usynlige når de implementeres i emballasjedesignet.

Kodene kan brukes i eksisterende printprosesser. Dermed er det ikke nødvendig å introdusere ny teknologi for å begynne å bruke Digimarc.

Strekkode for alle materialer
Miljødelen er interessant, ifølge Niels Hansson. For brukt plastemballasje kan for eksempel koden brukes til å håndtere avfallet riktig. Skanneren leser koden uavhengig av om pakkene er brettet, lukket eller bøyd. Thomas Hartvigsen påpeker at Digimarc-koden også kan hjelpe ved matavfall. Mange matvarer i dagligvarehandelen blir rett og slett kastet hvis den installerte termiske etiketten er skadet eller rynket, slik at strekkoden ikke kan leses.

– Teknologien hjelper oss med å løse flere av tidens utfordringer, ikke minst i miljøet, kommenterer Thomas Hartvigsen.

Koden er integrert i hele pakken og er integrert i designet. I følge selskapet kan koden trykke på alt – hardplast, myk plast, fleksibel emballasje, papp, metall, glass og tekstiler og mer.

Raskere skanning
En annen fordel som Digimarc påpeker, er at koden er overalt på emballasjen. På denne måten går kassene raskere når hvert element ikke først må roteres for at strekkoden skal bli funnet og lest. Koden leses av en skanner med rødt lys.

Niels Hansson sier det er mange miljømessige fordeler med de nye strekkodene.

GS1 jobber for tiden med en verdensstandard for Digimarc-koden. HL Repro har eksklusive rettigheter til Digimarcs teknologi i hele Nord-Europa. Kodene må bestilles fra HL Repro, som også kan passe dem inn i designet slik at de er usynlige.
– Det krever litt kompetanse og kunnskap om emballasje for å integrere koden i designet, slik at de blir helt usynlige, forklarer Niels Hansson.

– Digimarc har så mange gode muligheter, så det er vårt oppdrag å utvide dette så raskt som mulig. Vi forventer at implementeringen vil være mye raskere enn det var for strekkoder, forklarer Niels Hansson, og Thomas Hartvigsen fortsetter:

– Det er så mange «private labels» (egne merkevarer, reds anm.) i dag, så det er viktig at vi får over merkevareeiere og detaljister direkte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: