Repro-foretak ser fordelene med nye strekkoder

PUBLISERT: 2 desember 2019
OPPDATERT: 2 desember
Thomas Hartvigsen forteller om de nye strekkodene fra Digimarc.

HL Repro inngår et samarbeid med Digimarc om en ny strekkode som gir nye muligheter, også innen avfallshåndtering.

Digimarc Corporation, et stort teknologiselskap i Oregon, jobber over hele verden med maskinlesbare koder som trygt kan identifisere alle typer innhold, for eksempel lyd, video, emballasje og bilder. Teknologiselskapet har valgt det danske selskapet HL Repro som sin strategiske partner i Nord-Europa – et selskap som jobber innen emballasjeteknologi. Hos HL Repro forventer både Niels Hansson, selskapets eneeier og direktør, og Thomas Hartvigsen, som er HL Repros kommunikasjons- og utviklingssjef, mye av det nye samarbeidet.

Erstatter den gamle strekkoden
Digimarc-koden erstatter den gamle strekkoden og kan brukes på emballasjemarkedet, ikke minst i forhold til avfallshåndtering og miljø. Den store forskjellen fra den tradisjonelle strekkoden er at Digimarc er nesten usynlig for det blotte øye og kan inneholde store datamengder. Ikke bare for eksempel merkevareinformasjon med innhold som videoer, bilder og tekstinformasjon, men også informasjon om forhandleren.

Strekkodene er nesten helt usynlige når de implementeres i emballasjedesignet.

Kodene kan brukes i eksisterende printprosesser. Dermed er det ikke nødvendig å introdusere ny teknologi for å begynne å bruke Digimarc.

Strekkode for alle materialer
Miljødelen er interessant, ifølge Niels Hansson. For brukt plastemballasje kan for eksempel koden brukes til å håndtere avfallet riktig. Skanneren leser koden uavhengig av om pakkene er brettet, lukket eller bøyd. Thomas Hartvigsen påpeker at Digimarc-koden også kan hjelpe ved matavfall. Mange matvarer i dagligvarehandelen blir rett og slett kastet hvis den installerte termiske etiketten er skadet eller rynket, slik at strekkoden ikke kan leses.

– Teknologien hjelper oss med å løse flere av tidens utfordringer, ikke minst i miljøet, kommenterer Thomas Hartvigsen.

Koden er integrert i hele pakken og er integrert i designet. I følge selskapet kan koden trykke på alt – hardplast, myk plast, fleksibel emballasje, papp, metall, glass og tekstiler og mer.

Raskere skanning
En annen fordel som Digimarc påpeker, er at koden er overalt på emballasjen. På denne måten går kassene raskere når hvert element ikke først må roteres for at strekkoden skal bli funnet og lest. Koden leses av en skanner med rødt lys.

Niels Hansson sier det er mange miljømessige fordeler med de nye strekkodene.

GS1 jobber for tiden med en verdensstandard for Digimarc-koden. HL Repro har eksklusive rettigheter til Digimarcs teknologi i hele Nord-Europa. Kodene må bestilles fra HL Repro, som også kan passe dem inn i designet slik at de er usynlige.
– Det krever litt kompetanse og kunnskap om emballasje for å integrere koden i designet, slik at de blir helt usynlige, forklarer Niels Hansson.

– Digimarc har så mange gode muligheter, så det er vårt oppdrag å utvide dette så raskt som mulig. Vi forventer at implementeringen vil være mye raskere enn det var for strekkoder, forklarer Niels Hansson, og Thomas Hartvigsen fortsetter:

– Det er så mange «private labels» (egne merkevarer, reds anm.) i dag, så det er viktig at vi får over merkevareeiere og detaljister direkte.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje - men også andre inkjetnyheter.
EFI-3-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324