Repro-foretak ser fordelene med nye strekkoder

PUBLISERT: 2 desember 2019
OPPDATERT: 2 desember
Thomas Hartvigsen forteller om de nye strekkodene fra Digimarc.

HL Repro inngår et samarbeid med Digimarc om en ny strekkode som gir nye muligheter, også innen avfallshåndtering.

Digimarc Corporation, et stort teknologiselskap i Oregon, jobber over hele verden med maskinlesbare koder som trygt kan identifisere alle typer innhold, for eksempel lyd, video, emballasje og bilder. Teknologiselskapet har valgt det danske selskapet HL Repro som sin strategiske partner i Nord-Europa – et selskap som jobber innen emballasjeteknologi. Hos HL Repro forventer både Niels Hansson, selskapets eneeier og direktør, og Thomas Hartvigsen, som er HL Repros kommunikasjons- og utviklingssjef, mye av det nye samarbeidet.

Erstatter den gamle strekkoden
Digimarc-koden erstatter den gamle strekkoden og kan brukes på emballasjemarkedet, ikke minst i forhold til avfallshåndtering og miljø. Den store forskjellen fra den tradisjonelle strekkoden er at Digimarc er nesten usynlig for det blotte øye og kan inneholde store datamengder. Ikke bare for eksempel merkevareinformasjon med innhold som videoer, bilder og tekstinformasjon, men også informasjon om forhandleren.

Strekkodene er nesten helt usynlige når de implementeres i emballasjedesignet.

Kodene kan brukes i eksisterende printprosesser. Dermed er det ikke nødvendig å introdusere ny teknologi for å begynne å bruke Digimarc.

Strekkode for alle materialer
Miljødelen er interessant, ifølge Niels Hansson. For brukt plastemballasje kan for eksempel koden brukes til å håndtere avfallet riktig. Skanneren leser koden uavhengig av om pakkene er brettet, lukket eller bøyd. Thomas Hartvigsen påpeker at Digimarc-koden også kan hjelpe ved matavfall. Mange matvarer i dagligvarehandelen blir rett og slett kastet hvis den installerte termiske etiketten er skadet eller rynket, slik at strekkoden ikke kan leses.

– Teknologien hjelper oss med å løse flere av tidens utfordringer, ikke minst i miljøet, kommenterer Thomas Hartvigsen.

Koden er integrert i hele pakken og er integrert i designet. I følge selskapet kan koden trykke på alt – hardplast, myk plast, fleksibel emballasje, papp, metall, glass og tekstiler og mer.

Raskere skanning
En annen fordel som Digimarc påpeker, er at koden er overalt på emballasjen. På denne måten går kassene raskere når hvert element ikke først må roteres for at strekkoden skal bli funnet og lest. Koden leses av en skanner med rødt lys.

Niels Hansson sier det er mange miljømessige fordeler med de nye strekkodene.

GS1 jobber for tiden med en verdensstandard for Digimarc-koden. HL Repro har eksklusive rettigheter til Digimarcs teknologi i hele Nord-Europa. Kodene må bestilles fra HL Repro, som også kan passe dem inn i designet slik at de er usynlige.
– Det krever litt kompetanse og kunnskap om emballasje for å integrere koden i designet, slik at de blir helt usynlige, forklarer Niels Hansson.

– Digimarc har så mange gode muligheter, så det er vårt oppdrag å utvide dette så raskt som mulig. Vi forventer at implementeringen vil være mye raskere enn det var for strekkoder, forklarer Niels Hansson, og Thomas Hartvigsen fortsetter:

– Det er så mange «private labels» (egne merkevarer, reds anm.) i dag, så det er viktig at vi får over merkevareeiere og detaljister direkte.

Les videre

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_