LOS går for videre vekst

PUBLISERT: 6 desember 2019
OPPDATERT: 6 desember
LOS Digital i Larvik vokser snart ut av lokalene de flyttet inn i for fem år siden, men å senke takten er ikke et alternativ.

Det er lett å la seg imponere når daglig leder Eirik Andersen og Canons lokale salgssjef Vidar Bjerke Olsen tar oss med på en rundtur hos LOS Digital i Larvik. I produksjonshallen er mer enn 20 produksjonsmaskiner i full drift, alt foregår med digital trykkteknologi, og det hersker en imponerende ro og orden blant både operatører og maskiner.

Teknologien er så oppdatert at vi får assosiasjoner til neste års Drupa-messe, utvilsomt har investeringslysten vært på topp siden Larvik-bedriften etablerte seg her i skreddersydd bygg i 2014. En Canon-tekniker legger siste hånd på nyinstallasjon av en imagePRESS C10000, den sjette i rekken. – Den sjuende kommer allerede i neste uke, smiler LOS-sjefen, som først av alt styrer oss mot en åtte tonn tung spesialmaskin som legger spesialeffekter i form av metallfarger på trykkarkene.

Nyinvestering som legger spesialeffekter i form av metalltrykk på trykkarkene, en av flere løsninger som gir unike konkurransefordeler for LOS Digital.
Trykk med metalleffekter vil bringe LOS Digital inn på nye markedsområder.

– Det er en SCODIX, den første i sitt slag i Norge, og en investering som vil gi oss innpass i nye reklamemarkeder og differensiere oss sterkere fra konkurrentene. Selvsagt er det motiverende å produsere trykksaker som andre ikke er i stand til, men i bunnen må det ligge volumer og lønnsomhet slik at investeringene faktisk er mulig. Der har imagePRESS-løsningene og annen Canon-teknologi bidratt solid gjennom en årrekke, det er løsninger som kan kjøres for fullt 16 timer i døgnet, med samme arbeidsflyt og med et minimum av manuelle operasjoner. Da blir det god økonomi også på de oppdragene hvor prispresset er sterkest, understreker LOS-sjefen.

7 x imagePRESS. Denne maskinen er rendyrket til produksjon av eiendomsprospekter for et ledende meglerhus 16 timer hver dag. Sju nesten identiske imagePRESS C10000, med og uten inline ferdiggjøring, bidrar til at store volumer gir god lønnsomhet også for de mest prispressede oppdragene.

Partnere og naboer
Canons Vestfold-kontor ligger nesten vegg i vegg med LOS Digital, og avdelingsleder Vidar Bjerke Olsen fra Canon kjenner den grafiske produksjonsbedriften nesten like godt som de gjør selv. Han legger ikke skjul på at han er imponert over det Larvik-bedriften har fått til.

– LOS Digital er en bedrift som alltid ser etter nye forretningsmuligheter, og de har alltid en helhetlig plan rundt investeringene sine. Gjennom mange år har vi hatt et veldig åpent og fruktbart samarbeid, der vi har felles mål om å bringe bedriften videre, sier Vidar.

LOS Digital og Canon har samarbeidet gjennom mange år, et samarbeid som i 2017 bragte LOS-ledelsen helt inn på styrerommet til Canon i Japan.

2000 ordrer daglig
Der mange i grafisk bransje har opplevd nedgang de siste årene, har LOS Digital i stedet gått motsatt vei, satset offensivt med kraftige investeringer og blitt belønnet med vekst. Når bedriften med 40 medarbeidere håndterer 2000 ordrer daglig – ja, du leste riktig – så skyldes det både den imponerende produksjonskapasiteten og at de har tatt i bruk automatisering på alle områder. – Volumer er helt avgjørende for å oppnå gode resultater. Automatisering hos oss omfatter ikke bare filhåndtering og produksjon, men også områder som kundekontakt, fakturering og levering, presiserer Eirik Andersen.

Storformathallen. Alle typer skilt og displaymateriell produseres på Canon Océ Arizona. I tillegg er det utstyr for alle typer storformatproduksjon i den velutstyrte hallen.

Utvider med ny produksjonshall
Rundturen går mot slutten. Vi har sett skiltproduksjon og storformat med Canon Océ Arizona, Colorado, Colorwave og andre storformatløsninger på nært hold, latt oss imponere over høykvalitets fotografisk trykkvalitet fra Dreamlabo, sett hvordan landets eneste Océ Varioprint i300 produserer ferdige hefter med omslag i høyt tempo uten at vi observerer en eneste operatør i nærheten. Og vi har snodd oss mellom det som trolig er landets tetteste samling av imagePRESS-maskiner, i tillegg til ledende produksjonsløsninger fra mange av bransjens ledende produsenter. Hvor skal bedriften videre?

Norges eneste Océ Varioprint i300 produserer ferdige hefter med omslag i høyt tempo med minimalt av tilsyn.

– Som dere har erfart i dag, er det ganske fullt her. Vi har en fantastisk gjeng medarbeidere her som har tro på bedriften og på den grafiske fremtiden, så det er ikke noe alternativ å senke takten. Derfor har vi nettopp besluttet å bygge ut med nye 700 kvadratmeter produksjonslokaler. Volumene og lønnsomheten er der allerede, det gir oss muligheter for nye utvidelser og investeringer. Derfor tror vi dette vil være en av landets mest spennende grafiske arbeidsplasser de nærmeste årene, er det optimistiske svaret fra en bedrift vi gleder oss til å følge med videre.

 

 

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Fersk flatbed i fokus

I fjor høst lanserte Durst storformathybriden P5 X. Alle som er nysgjerrige på denne maskinen eller andre løsninger for digital utskrift kan ta turen til Molanders Sign and Display sin stand under Sign, Print & Promotion.
Durst P5X

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_