Etter at HP-ledelsen avviste Xerox overtakelsestilbud, har Xerox valgt en mer aggressiv strategi. Ifølge online-magasinet Printweek har Xerox kunngjort at de vil gå direkte til HPs aksjonærer med tilbudet sitt. I følge artikkelen vil Xerox tilby 33 dollar for en aksje som for tiden er priset til 20 dollar.
Xerox har utarbeidet en investorpresentasjon som beskriver planene for fusjonen og synergiene de hevder vil bli generert.
John Visentin, administrerende direktør i Xerox uttaler: – I denne presentasjonen gir vi en oversikt over verdien av tilbudet vårt og to av de største potensielle fordelene som fusjonen vil gi – kostnadssynergier og inntektssynergier. Ved å høste disse synergiene vil det nye selskapet være både mer lønnsomt og bedre posisjonert for å gi kundene en sterkere blanding av produkter, tjenester og support enn de to selskapene kan oppnå individuelt.
I tillegg til de rent økonomiske fordelene, påpeker John Visentin at fusjonen vil sette det nye selskapet i førersetet når det gjelder å påvirke markedet de kommende tiårene.
I tillegg til de anslåtte kostnadsbesparende synergiene på 2 milliarder dollar, skisserer Xerox muligheten av å selge Xerox-programvare til HPs kundeportefølje. Dette gjelder for eksempel XMPie og FreeFlow, som anslagsvis 10.000 HP Indigo-brukere og 50.000 brukere av storformat kan ha nytte av.
Xerox sa også i presentasjonen at den kombinerte produktporteføljen innen toner- og blekkskrivere inkluderer produkter for 95 milliarder dollar. Production Print Market vil se den mest komplette og konkurransedyktige porteføljen på tvers av alle segmenter.
Investorpresentasjonen kan sees her på Xerox sine nettsider.