På grunn av DRUPA, som med sin fireårs frekvens er tilbake i 2020, har FESPA blitt flyttet fra mai til mars. FESPA er nå oppsatt til 24. til 27. mars. De siste årene har messen blitt holdt i Tyskland, men i år er den flyttet til den spanske hovedstaden Madrid.
Fokus på sportsklær – et raskt voksende marked
Det nye utstillingsområdet Sportswear Pro ble annonsert i fjor i München og vil okkupere ca. 3000 kvadratmeter gulvplass på den kommende messen i Madrid. Her vil fokuset være på design, produksjon og dekorasjonsaspekter ved sportsklær. Det forventes å være mellom 80 og 100 utstillere.

Sportswear Pro bygger på suksessen med Print Make Wear, som demonstrerte mulighetene for tekstiltrykk. I følge FESPA Group Exhibition Manager Michael Ryan, er 80% av alle tekstilprintere aktive innen sportsklær.
Ryan, som også er begivenhetsleder for Sportswear Pro, sier: – Som en del av FESPA-folketellingen 2018, ser vi på trendene i bransjen, og som et resultat introduserer vi Sportswear Pro for å vise frem nyskapende teknologi i bare sportsklær.
Ulike forskningsinstitutter * anslår det globale markedet til å være mellom $ 230 og $ 300 milliarder dollar, og etter Kina er Europa den største produsenten. Den årlige veksten anslås å ligge på et ganske høyt nivå (+ 5%) innen år 2023.
Nye åpningstider
I tillegg til et nytt messeland, en ny tid på året og nye utstillingsområder, må både gjester og utstillere også venne seg til at messens åpningstid er annerledes enn de pleier å være. Sør-Europa holder åpent i lang tid, og derfor er messen åpen de første tre dagene til kl. 19.00 i stedet for kl. 17.00.
*) Ifølge nettstedet www.sportswearpro.com har forskningsinstituttene Global Industry Analysts, Inc, Euromonitor International og McKinsey og Sourcing Journal Survey gitt disse tallene.