FESPA har flyttet - og fokuserer på vekstmarkedet sportsklær

PUBLISERT: 13 januar 2020
OPPDATERT: 13 januar

På grunn av DRUPA, som med sin fireårs frekvens er tilbake i 2020, har FESPA blitt flyttet fra mai til mars. FESPA er nå oppsatt til 24. til 27. mars. De siste årene har messen blitt holdt i Tyskland, men i år er den flyttet til den spanske hovedstaden Madrid.

Fokus på sportsklær – et raskt voksende marked
Det nye utstillingsområdet Sportswear Pro ble annonsert i fjor i München og vil okkupere ca. 3000 kvadratmeter gulvplass på den kommende messen i Madrid. Her vil fokuset være på design, produksjon og dekorasjonsaspekter ved sportsklær. Det forventes å være mellom 80 og 100 utstillere.

Michael Ryan, FESPA.

Sportswear Pro bygger på suksessen med Print Make Wear, som demonstrerte mulighetene for tekstiltrykk. I følge FESPA Group Exhibition Manager Michael Ryan, er 80% av alle tekstilprintere aktive innen sportsklær.

Ryan, som også er begivenhetsleder for Sportswear Pro, sier: – Som en del av FESPA-folketellingen 2018, ser vi på trendene i bransjen, og som et resultat introduserer vi Sportswear Pro for å vise frem nyskapende teknologi i bare sportsklær.

Ulike forskningsinstitutter * anslår det globale markedet til å være mellom $ 230 og $ 300 milliarder dollar, og etter Kina er Europa den største produsenten. Den årlige veksten anslås å ligge på et ganske høyt nivå (+ 5%) innen år 2023.

Nye åpningstider
I tillegg til et nytt messeland, en ny tid på året og nye utstillingsområder, må både gjester og utstillere også venne seg til at messens åpningstid er annerledes enn de pleier å være. Sør-Europa holder åpent i lang tid, og derfor er messen åpen de første tre dagene til kl. 19.00 i stedet for kl. 17.00.

*) Ifølge nettstedet www.sportswearpro.com har forskningsinstituttene Global Industry Analysts, Inc, Euromonitor International og McKinsey og Sourcing Journal Survey gitt disse tallene.

Siste nytt

Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

Konkurransen i grafisk bransje er hard. Trykkeriene og skiltmakerne har likeverdige maskiner og tilbyr ofte de samme produktene innen storformat. Hvordan kan man skille seg ut og finne lønnsomme jobber?
Antalis-kollage
Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Vil du være billigst i byen, eller den som tilbyr produkter som konkurrentene dine ikke selger? Uansett hva må du ha en forretningsstrategi for å navigere i markedet.
HP-Javier
HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Roland DG lanserer en ny versjon av Dimense-printeren for 3D-effekter på utskrifter.
da-640-social-post_square_web
Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Den israelske produsenten av digitalpresser, Landa Digital Printing, har søkt retten om å stanse rettslige skritt knyttet til deres akutte økonomiske krise. Selskapet har gjeld tilsvarende nesten fem milliarder kroner.
landas10cockpit-1536x654
Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Les videre

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Flere nye funksjoner i HPs programvare, inkludert en dedikert KI-agent og chatbot for trykkproduksjon, er utformet for å gjøre det enklere for skrivere å automatisere arbeidsflyter.
HP-Nio.-PR-foto
HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver