Grafisk bransjeforening Øst inviterer til årsmøte og seminar, 26. mars, i lokalene til BK Grafisk i Sandefjord. Temaet for fagprogrammet er tjenesteinnovasjon, og det blir presentasjon av BK og omvisning.
Fra Innovasjon Norge kommer Fredrik Jean-Hansen og Henrik Bjørge Fardal for å vise gode eksempler på vellykket tjenesteinnovasjon, og ikke minst hvilke støtteordninger som Innovasjon Norge besitter. Hva er egentlig tjenesteinnovasjon? Noen har denne definisjonen: tjenesteinnovasjon er å lytte til kundene og levere det de vil ha, på den måten de vil ha det. Så enkelt og så vanskelig.
Bård Huseby, eier og leder av det lille, historiske hotellet Fjærland Fjordstove Hotel har hatt suksess med sin virksomhet. Hotellet har kun 32 senger og er åpent seks måneder i året – med fullt belegg. Bård kommer til vårseminaret for å innvie oss i sin strategi. Som tidligere modell uten noen erfaring fra hotellbransjen har har skapt en svært vellykket hotellbedrift, men med et meget dårlig utgangspunkt: «hvordan kan et lite uavhengig hotell på 18 rom skaffe kunder fra hele verden, i konkurranse med de store reiselivsaktørene?» Forhåpentligvis har han noe å lære bort som grafisk bransje har nytte av.
BK -konsernet er i stadig utvikling. Den grafiske virksomheten er fortsatt kjernen i virksomheten, men blant annet gjennom oppkjøp er tjenestetilbudet omfattende. Ingar Jansen som etablerte BK vil sammen med Rune Løberg presentere bedriften og strategien som er fulgt. Etterpå blir det omvisning på det moderne anlegget til BK ved Torp.
Før årsmøteforhandlingene blir det gjensyn med Initio Medialab som ble kåret til årets innovatører i Grafisk bransje på landsmøtet i september. Utviklingssjef Sverre Farstad og partner Bjørn Bratteberg skal fortelle om hvordan de takler utfordringene med tjenesteinnovasjon. De vant med gravferdsportalen InMemory 4.0. Portalen har fått en oppsiktsvekkende god mottagelse i markedet.
Du finner årsmøteprogrammet og mer informasjon hos Grafisk Bransjeforening.