Forretningsmodell for effektiv produksjon

Heidelbergs konsulenter hjelper trykkerier, basert på dataanalyse, med å definere nye mål og prosessforbedringer. Det er en tjeneste i Heidelbergs abonnementsavtale.

Å introdusere forretningsmodeller der trykkeren bare betaler for tjenester den bruker, blir mer vanlig. Ifølge Heidelberg betaler kundene bare for antall trykte ark og får en haug med hjelpetjenester på kjøpet med abonnementsavtalen.
– Heidelberg Subscription fokuserer på integrering av alle prosesser i et trykkeri, påpeker Hans-Jürgen Fink.

Betal per bruk er en økende trend. I Heidelbergs abonnementstjeneste, Heidelberg Subscription, faktureres kunden i henhold til utdataene deres – antall trykte ark. Prisen inkluderer bruk av utstyr som trykk- og etterbehandlingsmaskiner, både maskinvare og programvare. Kostnadene for forbruksvarer som trykkplater, maling, belegg og mer er også inkludert.

I følge Heidelberg bygger samarbeidet med kundene på selskapets Remote Service-konsept som ble lansert i 2004, og bryter ny grunn som også ansporer til påskynding av den digitale transformasjonsprosessen.

60 avtaler i tolv land
I dag har Heidelberg 60 abonnementer i 12 land. Tilbudet gir også et omfattende bilde av utskriftsprosessene og produktiviteten basert på digitalt samlet informasjon. Basert på Heidelbergs dataanalyser, kan et trykkeri definere nye mål og prosessforbedringer i virksomheten. For å gjøre dette har Heidelberg rekruttert konsulenter som fungerer som sentrale kontakter og følger endringsprosessen til stede i klientens lokaler og driver den frem som et team med alle involverte.

Heidelbergs dataanalyser vil hjelpe trykkerier til å minimalisere produktivitetstap.

Hans-Jürgen Fink, seniorkonsulent i Heidelberg, sier det ikke bare handler om å forbedre helhetsbildet. Ting som forårsaker stopp i produksjonen, kan handle om mer trivielle ting som at man finner frem papiret rett før det skal i trykkpressen, og så innser operatøren at papiret er feil format og må kuttes. En ordre kan inneholde feil informasjon, trykkplater kan det bli riper i og feil i trykken kan oppstå, for å nevne flere ting.

– Produktivitetstapet forårsaket av disse forstyrrelsene kan kvantifiseres ved hjelp av eksterne data. Ved hjelp av månedlig rapportering av data, og en “Månedlig samtale” inkludert i abonnementsavtalen, analyserer kunden og konsulentteamet sammen årsakene til forstyrrelsene, foreslår alternativer for tiltak hvis noe gikk galt, og dermed optimaliserer de også prosessen.

Gjør en tiltakskalkyle
– Unnskyldninger telles ikke her. Mye kan læres av dataene, sier Fink, og legger til at basert på dataene, utarbeider konsulentgruppen for eksempel et såkalt “makeready script”. Der blir arbeidsdelingen og de forskjellige rollene i et trykkeri avklart og hvem som egentlig skal gjøre hva og i hvilken rekkefølge. Den beskriver også hvilke aktiviteter som kan utføres mens trykkpressen kjører (for eksempel forberede neste jobb) og hva som kan gjøres i løpet av driftsstans.

Kort avstand mellom maskiner, materialer, prosesser og operatører gir tidsfordeler.

I tillegg til forstyrrelser i produksjonsprosessen, spiller også materialflyt en stor rolle. Kort avstand mellom maskiner, materialer, prosesser og operatører gir tidsfordeler, som igjen øker produktiviteten når flere hundre paller flyttes hver dag.

– Ansatte skal konsentrere seg om arbeidet sitt og ikke om transport, sier Fink.

Økt produktivitet
Hans-Jürgen Fink tar den østerrikske Klampfer-gruppen som et eksempel, der trykkpressene og hele etterarbeidet ble plassert med tanke på materialstrømmen.

– I løpet av et år falt produksjonstidene i snitt med 21 prosent, utskriftshastigheten økte med gjennomsnittlig 5 prosent og papiravfall ble redusert med rundt 19 prosent. Det betydde en månedlig papirbesparelse på rundt 60 000 ark. Trykkpressens totale produktivitet økte med gjennomsnittlig cirka 13 prosent. Dette betyr at nesten 250 arbeidstimer per måned vil være tilgjengelig for andre aktiviteter.

App for å sjekke forbruksmateriell
For de som signerer en abonnementsavtale, hjelper Heidelberg også trykkeriet med forsyningskjeden og logistikk og lagerhåndtering av forbruksvarer (Vendor Managed Inventory). Gjennomgangen av forbruksvarer gjennomføres via en app og et skybasert samspill som er utviklet av Heidelberg og vil skape åpenhet i logistikk med forskjellige forbruksvarer.

Appen Vendor Managed Inventory er å holde rede på all utskriftsrekvisita.

Appen dokumenterer alle uttak av varer gjort på lageret. Et varenummer på lageret oppdateres automatisk, og en ordrebestilling blir også plassert for en vare når det er i ferd med å bli tomt på lageret for denne.

– Dette betyr at det er betydelig færre berøringspunkter og lagerbeholdningen er alltid transparent. Ved en rask sjekk er det klart hvilke materialer eller forbruksvarer som er tilgjengelige og om bestillingen kan trykkes. Bestillinger kontrolleres i henhold til forbruket av varer. Heidelberg tilbyr rask, pålitelig levering og sørger for at det alltid er nok forbruksmateriell på lageret, men aldri for mye, sier Fink, og legger til at dette betyr at kunden får enorme tidsbesparelser, ikke trenger å skaffe kapital og som i det store og hele skaper en mer dynamisk lagerstyring.

– Heidelberg Subscription “fokuserer på å integrere alle prosesser i et trykkeri,” påpeker Fink.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Kandrup Boktrykkeri har blitt 40% raskere i innkjøringen på offset

Tekst: Søren Winsløw |

Kandrup Bogtrykkeri A/S byttet nylig til Agfas prosessfrie trykkplate Eclipse. Dette har manifestert seg i en rekke håndgripelige produktivitetsforbedringer. Samlet sett har det medvirket til å øke innkjøringshastigheten samt redusert såvel søppel som nedetid på grunn av rengjøring.

Publisert av: