Det vil fortsatt være mulig å skaffe papirtyper som Conqueror, Curious, Rives og KeayKolour fra papirprodusenten Arjowiggins. I fjor gikk moderselskapet Sequana i betalingsstans, og etterlot hele organisasjonen i en limbo der ingen visste hva som ville skje. Men en handlekraftig ledelse i Arjowiggins Fine Paper, med hjelp fra både den skotske regjeringen og lokale banker, kjøpte selskapet ut av boet.
Den nye Arjowiggins Scotland Ltd. består i dag av fire papirfabrikker. Stoneywood Mill/Waterton har hovedkontor i Aberdeen. Her produserer de de fleste av sine høyprofilerte papirkarakterer. Mindre ordrer produseres på en fabrikk i Spania. På fabrikker i Kent, England og Kina produseres kalkérpapir (gjennomlysbart).

Hvem investerer i papirindustrien?
Men hva er det som får ansatte og samfunnet til å satse penger i en næring som ser ut til å gå kun en vei utviklingsmessig? Angus MacSween, som er overordnet produksjonsansvarlig og medlem av den nye kretsen av eiere, sier:
– Bortsett fra i 2019 har Arjowiggins Fine Paper alltid vært en god virksomhet. Vi handler på et relativt nisjepreget marked i spesialpapirmarkedet, der pris ikke nødvendigvis er den avgjørende parameteren. Vi kan lage små serier, og det gjør vi. På våre fire papirmaskiner her i Aberdeen produserer vi mellom 80 og 120 forskjellige papirkvaliteter per uke. Vi lager både svart og hvitt papir og nesten hver nyanse der i mellom. De kommer i forskjellige vekter og strukturer så vel som med forskjellige belegg. Dette er mulig fordi vi har et ekstremt fleksibelt produksjonsapparat.
Aberdeen har hatt ikke mindre enn fire papirfabrikker, alle plassert langs elven Don. I dag er det bare Arjowiggins Stoneywood Mill/Waterton som er igjen. Dette har selvfølgelig bidratt til mye politisk og økonomisk støtte til prosjektet. Men ikke uten en veldokumentert forretningsplan.
Fokus på fremvoksende markeder
– Markedet for grafisk papir er nede. Vi håper at flere og flere bruker mer spesielle papirkvaliteter, men vi har identifisert en rekke markeder der det er en økende etterspørsel og hvor produktene våre vil passe inn umiddelbart eller med få justeringer. Dette gjelder for eksempel luksuriøs emballasje og etiketter, sikkerhetspapir, intelligent papir og ikke minst matemballasje, sier markedssjef Carol Clifford i Arjowiggins.
Hos Arjowiggins er de blant andre spesialister på vannmerker og spesialblandinger, der papiret for eksempel inneholder forskjellige elementer som gjør det unikt. Dette kan være både synlige og usynlige elementer som bare kan sees hvis for eksempel UV-lys brukes. De har også papirkvaliteter som er laget bare for spesifikke merker, for eksempel varehuset Harrods, som produserer papir i sin karakteristiske grønne farge.
Fremover vil de ha mer fokus på matmarkedet, ettersom pergamentpapiret deres er veldig egnet for akkurat dette formålet. Angus Macsween sier at den økende tendensen til å erstatte plast som matemballasje er en unik mulighet for Arjowiggins til å markedsføre kalkérpapir som et alternativ. Papiret har en rekke naturlige egenskaper som gjør det egnet for pakking av en rekke matvarer, og da er det både resirkulerbart og biologisk nedbrytbart. Dette betyr imidlertid at de må ha en rekke matsertifiseringer på plass før de kan starte opp. De regner med at dette vil ta mellom 12 og 18 måneder.

Avansert belegg
Aberdeen papirfabrikk er også utstyrt med en avansert belegningsmaskin som kan påføre et belegg på begge sider av papiret i samme arbeidsflyt. Det kan også påføres to belegg på den ene siden i samme arbeidsflyt hvis det blir forespurt. For eksempel påfører det metallisk belegg på Curios-papiret, vanlig belegg på Rives-papiret eller i-belegg for å klargjøre papir for utskrift på HP Indigo.
De har også et ganske stort salg av såkalt «støpepapir», som selges som en form for plastindustrien. Det er et sterkt papir som har en gitt struktur (f.eks. Skinn), som deretter selges til produsenter av folien som brukes på dashbordet i biler. De støper folien på papiret og påfører den deretter i bilen. Et slikt «støpepapir» må også ha et belegg slik at folien ikke fester seg til papiret.
Optimismen i behold
Optimismen er stor hos Arjowiggins, og den virker velbegrunnet på bakgrunn av forretningsplanene som er presentert for allmennheten. De legger imidlertid ikke skjul på at 2019 skadet dem – og ikke minst deres image. Derfor jobber de hardt for å bevise at Arjowiggins velkjente papirserie kan fortsette å regnes med, og at vi i fremtiden vil se enda flere nye løsninger, spesielt på de nevnte områdene: luksuriøs emballasje og etiketter, sikkerhetspapir, intelligent papir og matemballasje. Vi ønsker Arjowiggins lykke til med prosjektet.
Arjowiggins forhandles i Norge av Antalis.