Ledelsen kjøper Arjowiggins ut av betalingsstans

PUBLISERT: 27 januar 2020
OPPDATERT: 21 mars

Det vil fortsatt være mulig å skaffe papirtyper som Conqueror, Curious, Rives og KeayKolour fra papirprodusenten Arjowiggins. I fjor gikk moderselskapet Sequana i betalingsstans, og etterlot hele organisasjonen i en limbo der ingen visste hva som ville skje. Men en handlekraftig ledelse i Arjowiggins Fine Paper, med hjelp fra både den skotske regjeringen og lokale banker, kjøpte selskapet ut av boet.

Den nye Arjowiggins Scotland Ltd. består i dag av fire papirfabrikker. Stoneywood Mill/Waterton har hovedkontor i Aberdeen. Her produserer de de fleste av sine høyprofilerte papirkarakterer. Mindre ordrer produseres på en fabrikk i Spania. På fabrikker i Kent, England og Kina produseres kalkérpapir (gjennomlysbart).

Group Manufacturing Director og ny medeier Angus MacSween er optimistisk med tanke på Arjowiggins fremtidsutsikter.

Hvem investerer i papirindustrien?
Men hva er det som får ansatte og samfunnet til å satse penger i en næring som ser ut til å gå kun en vei utviklingsmessig? Angus MacSween, som er overordnet produksjonsansvarlig og medlem av den nye kretsen av eiere, sier:

– Bortsett fra i 2019 har Arjowiggins Fine Paper alltid vært en god virksomhet. Vi handler på et relativt nisjepreget marked i spesialpapirmarkedet, der pris ikke nødvendigvis er den avgjørende parameteren. Vi kan lage små serier, og det gjør vi. På våre fire papirmaskiner her i Aberdeen produserer vi mellom 80 og 120 forskjellige papirkvaliteter per uke. Vi lager både svart og hvitt papir og nesten hver nyanse der i mellom. De kommer i forskjellige vekter og strukturer så vel som med forskjellige belegg. Dette er mulig fordi vi har et ekstremt fleksibelt produksjonsapparat.

Aberdeen har hatt ikke mindre enn fire papirfabrikker, alle plassert langs elven Don. I dag er det bare Arjowiggins Stoneywood Mill/Waterton som er igjen. Dette har selvfølgelig bidratt til mye politisk og økonomisk støtte til prosjektet. Men ikke uten en veldokumentert forretningsplan.

Fokus på fremvoksende markeder
– Markedet for grafisk papir er nede. Vi håper at flere og flere bruker mer spesielle papirkvaliteter, men vi har identifisert en rekke markeder der det er en økende etterspørsel og hvor produktene våre vil passe inn umiddelbart eller med få justeringer. Dette gjelder for eksempel luksuriøs emballasje og etiketter, sikkerhetspapir, intelligent papir og ikke minst matemballasje, sier markedssjef Carol Clifford i Arjowiggins.

Hos Arjowiggins er de blant andre spesialister på vannmerker og spesialblandinger, der papiret for eksempel inneholder forskjellige elementer som gjør det unikt. Dette kan være både synlige og usynlige elementer som bare kan sees hvis for eksempel UV-lys brukes. De har også papirkvaliteter som er laget bare for spesifikke merker, for eksempel varehuset Harrods, som produserer papir i sin karakteristiske grønne farge.

Fremover vil de ha mer fokus på matmarkedet, ettersom pergamentpapiret deres er veldig egnet for akkurat dette formålet. Angus Macsween sier at den økende tendensen til å erstatte plast som matemballasje er en unik mulighet for Arjowiggins til å markedsføre kalkérpapir som et alternativ. Papiret har en rekke naturlige egenskaper som gjør det egnet for pakking av en rekke matvarer, og da er det både resirkulerbart og biologisk nedbrytbart. Dette betyr imidlertid at de må ha en rekke matsertifiseringer på plass før de kan starte opp. De regner med at dette vil ta mellom 12 og 18 måneder.

Det har vært produsert papir på papirfabrikken i Aberdeen siden 1770. Det bør fortsette lenge hvis det er opp til den nye ledelsen.

Avansert belegg
Aberdeen papirfabrikk er også utstyrt med en avansert belegningsmaskin som kan påføre et belegg på begge sider av papiret i samme arbeidsflyt. Det kan også påføres to belegg på den ene siden i samme arbeidsflyt hvis det blir forespurt. For eksempel påfører det metallisk belegg på Curios-papiret, vanlig belegg på Rives-papiret eller i-belegg for å klargjøre papir for utskrift på HP Indigo.

De har også et ganske stort salg av såkalt «støpepapir», som selges som en form for plastindustrien. Det er et sterkt papir som har en gitt struktur (f.eks. Skinn), som deretter selges til produsenter av folien som brukes på dashbordet i biler. De støper folien på papiret og påfører den deretter i bilen. Et slikt «støpepapir» må også ha et belegg slik at folien ikke fester seg til papiret.

Optimismen i behold
Optimismen er stor hos Arjowiggins, og den virker velbegrunnet på bakgrunn av forretningsplanene som er presentert for allmennheten. De legger imidlertid ikke skjul på at 2019 skadet dem – og ikke minst deres image. Derfor jobber de hardt for å bevise at Arjowiggins velkjente papirserie kan fortsette å regnes med, og at vi i fremtiden vil se enda flere nye løsninger, spesielt på de nevnte områdene: luksuriøs emballasje og etiketter, sikkerhetspapir, intelligent papir og matemballasje. Vi ønsker Arjowiggins lykke til med prosjektet.

Arjowiggins forhandles i Norge av Antalis.

Les videre

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_