
En trendrapport utført av firmaet Voyado, som jobber med lojalitetsprogrammer, viser at det er klare forskjeller i hvordan forskjellige generasjoner foretrekker å få tilbud og informasjon.
En trendrapport produsert av Voyado, som jobber med kundelojalitetssystemer, viser store forskjeller i hvordan forskjellige generasjoner ønsker å få informasjonen og handle på nettet.
– Mellom generasjonene er det store forskjeller i hvordan vi foretrekker å få servert tilbudene. Når teknologi gjør det mulig å tilpasse innhold, blir det et must å segmentere selv etter alder. De som ikke gjør det, vil miste terreng til dem som tar det på alvor. De yngre som har vokst opp med teknologien bygger tillit på en helt annen måte enn de eldre, og omvendt, sier Jennie Gerum, markedssjef i Voyado.
For å produsere statistikken studerte selskapet 3,6 millioner transaksjoner gjennom lojalitetsprogrammer og studerte deretter resultatene basert på fem forskjellige generasjoner: Generasjon Z (24 år og yngre), Millennials (25-43 år), Generasjon X (44-55 år), Baby boomers (56-74 år) og Traditionalists (75 år og eldre).
– Et tema som er tydelig, er at jo yngre publikum, jo kortere blir konsentrasjonsevnen. Generasjon Z mister interessen øyeblikkelig hvis ingenting fanger oppmerksomheten og krever derfor innholdet lynraskt. Millenials setter pris på brukervennlighet, men foretrekker at innholdet er informasjonsrikt og fullpakket med klart innhold som kan interessere dem. Generasjon X er veldig aktiv på Facebook og er mest utsatt for retargeting ads, sier Jennie Gerum.
Setter pris på lojalitet
Gruppen som i dag har mest penger, og som setter pris på bedrifters lojalitet er Generasjon X. Dette er også gruppen som skiller seg ut som Facebook-brukere. Baby boomers har et lengre oppmerksomhetsspenn enn de andre kategoriene. Selv om de tilhører de eldre generasjonene, bruker de mye tid på sosiale medier og har en høy tendens til å dele Facebook-innlegg.
Traditionals setter pris på postsendinger, radio og TV. Selv om de er eldre, setter de ikke pris på å bli kalt eldre når det gjelder markedsføring, skriver Voyado.