Langt unna hvilepuls hos UTD Reklameprodusenten

PUBLISERT: 24 februar 2020
OPPDATERT: 24 februar
Nybygg skreddersydd for grafisk produksjon. Og for fortsatt vekst.

Det er ikke uvanlig at svetten renner i nybygget til UTD Reklameprodusenten i Larvik. Som regel skyldes det ei treningsøkt i bedriftens velutstyrte trimrom, men jammen svis det av noen kalorier i produksjonshallen også.

– Vi tenker nok annerledes enn mange andre i grafisk bransje, det har antagelig sammenheng med at ingen av oss to har bransjebakgrunn, åpner Jørgen Lysnes og Truls Bonnegolt når vi besøker UTD i Larvik. Der er de henholdsvis styreleder og daglig leder, og vi møter dem i nybygget som er tegnet og innredet i detalj for denne bedriften. På interiørområdet har de allerede tatt i bruk mange av de materialene de selv skal tilby markedet i fremtiden.

– Vi følger spesielt med på interiørtrendene i land som Frankrike, Italia og USA, for de samme trendene kommer gjerne hit et par år senere. Da er vi posisjonert og i forkant av utviklingen, den samme tankegangen har vi for nye næringsbygg, hvor vi ønsker en tett og god dialog med utbyggere og interiørselskaper på et mye tidligere stadium enn bransjen tradisjonelt har hatt, forteller de to.

Arizona og skjærebord. Med Canon Océ Arizona og Zünd automatisk skjærebord produseres alle typer storformatprodukter på så godt som alle materialer. De nye produksjonslokalene er skreddersydd for denne typen produksjon, hvor alt fra internlogistikk til arbeidslys er nøye gjennomtenkt.

Åpne priser og digital handlekurv
Den offensive tankegangen har gitt vekst og gode resultater for Vestfold-bedriften de siste årene. Besøker du nettsidene til UTD, får du antagelig assosiasjoner til varehandelens nettbutikker, med åpne priser og digital handlekurv. Det er allerede mange år siden Larvik-bedriften gjorde en digital priskalkulator åpent tilgjengelig på nett, utvilsomt i utakt med en bransje som gjerne har kalkulert priser individuelt for hver eneste kunde. UTD-ledelsen angrer ikke et øyeblikk på det.

– Tvert i mot, her er ingen hemmelige priser, og vi gjennomfører gjerne større prosjekter med åpne regnskap og avtalt påslag. Erfaringen er at åpenhet bygger tillit og skaper relasjonssalg, forteller Jørgen Lysnes, som for egen del kjøpte seg inn i bedriften allerede som 21-åring.

I 2012 kjøpte han ut de andre eierne, og selskaper som Løkka Grafisk, Nordekor og ViBryrOss Kommunikasjon er overtatt gjennom årene. Nå er bussreklameavtalen fornyet og produksjonskapasiteten styrket, så det er ingen tvil om at fjorårets omsetning på 25 millioner kroner kan økes ytterligere i årene fremover.

– Alt ligger til rette for videre vekst, bekrefter UTD-styrelederen.

Tillit og åpenhet gjennom mer enn ti år. Canons Lars Dybwad (t.h.)har vært med på UTD-reisen gjennom mer enn ti år. – UTD er en utrolig inspirerende bedrift å samarbeide med, men samtidig krevende fordi de hele tiden utfordrer oss på nye satsningsområder. Her tenker de marked først, deretter produksjonsløsning, forteller Lars Dybwad.

Canon-samarbeid utenom det vanlige
På spørsmål om de viktigste suksessfaktorene for bedriften som fire år på rad oppnådde utmerkelsen «Gaselle-bedrift», dreies samtalen umiddelbart til et leverandørsamarbeid helt utenom det vanlige. Canons kontor i Tønsberg, med Lars Dybwad i spissen, har nemlig vært med på både opp- og nedturer under UTD-reisen det siste tiåret.

– Det er en reise fra 2 millioner i omsetning i 2012 til dagens 25 millioner, og den er på ingen måte over. Samarbeidet med Canon inkluderer ikke bare produksjonsløsninger, men også finansiering, rådgivning, support og teknisk service, og felles målsettinger om hvor vi skal. Det er utrolig mye verdt å ha ett kontaktpunkt uansett hva som skjer, og i Canon har vi en samarbeidspartner som virkelig kjenner alle våre sider. Det er et samarbeid på samme måte som det vi selv ønsker å ha med våre kunder, med åpne kort og tillit hele veien, oppsummerer Jørgen og Truls.

Og tilbake til der vi startet, det blir kanskje en tur i treningsrommet før dagen avsluttes? Ja, men det er lenge til arbeidsdagen er over her. Det er bare hardt arbeid som gir gevinst, og så brenner vi de siste kaloriene i treningsrommet før dagen er over, avslutter en fornøyd lederduo hos UTD Reklameprodusenten.

Fulltreff med imagePRESS. Tom Nalum velger helst skytebanen fremfor treningsrommet. Der treffer han gjerne 25 av 25 lerduer, og er snart klar for VM i sporting (hagleskyting). Med imagePRESS C10000 treffer han blink daglig, med produksjon av prospekter, flyers og andre typer reklametrykksaker.
Formskåren emballasje. Emballasje i små volumer er definitivt et satsningsområde for UTD. Jørgen Lysnes viser her frem en «sjokkselger» produsert i 120 eksemplarer for Cinderella, den er trykt på Arizona og skåret automatisk på Zünd-bordet.

Les videre

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Ambisjoner utover bygda

Dersom du har bladd i et av de mange menighetsbladene fra distriktet eller blitt forbikjørt av en reklamefoliert bil på Dokka, er det stor sannsynlighet for at både blad og bildekor er produsert på Land Trykkeri as på Dokka.
Land Trykkeri (3)

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12