Åpen dør til nye muligheter for hustrykkeriene

PUBLISERT: 9 mars 2020
OPPDATERT: 9 mars
Canons Berte Kristensen leder det som formelt heter Canons nettverksgruppe for interne trykkerier, et uformelt forum for hustrykkerier i norske bedrifter og organisasjoner.

Når PULP Grafisk åpnet dørene sine for Canons hustrykkerigruppe, betød det samtidig en åpen dør inn til nye, spennende produkter og tjenester for de interne trykkeriene.

Trykk på nye materialer
Canons Berte Kristensen leder det som formelt heter Canons nettverksgruppe for interne trykkerier, et uformelt forum for hustrykkerier i norske bedrifter og organisasjoner. Hustrykkeriene har gjerne digitalt produksjonsutstyr tilpasset de viktigste grafiske behovene i virksomheten, mens PULP har gjort store investeringer i utstyr for å produsere nisjeprodukter som vippetasser og sjokkselgere, og satset stort på trykk på tapeter, dekorflis, akustikkpaneler og andre interiørprodukter. Og når også PULP i sin begynnelse faktisk ble etablert som hustrykkeri, dengang for Narvesen, var tilliten og tonen med et tyvetalls hustrykkerimedarbeidere satt fra første minutt.

Terje Gulbrandsen fra PULP tok med hustrykkerideltagerne på en grundig rundtur i produksjonen sin. Der har de omfattende storformat–produksjon, blant annet med to Canon Océ Arizona flatbedprintere og robotskjærebord.

Ferdig utskårne produkter
PULP har gjort store investeringer de senere årene, blant annet i to Canon Océ Arizona flatbedprintere, produksjonsløsninger som printer med høy hastighet på tykke materialer. I kombinasjon med Zünd skjærebord blir det en effektiv løsning for renskårne print på reboard, aluminium, kartong, kappa, PVC og mye annet. Under besøket ble det blant annet produsert ølbrikker med runde kanter, og den effektive og nøyaktige renskjæringen fra skjæreroboten imponerte mange, noe som også ble bekreftet i Canons evaluering etter arrangementet. To Canon Colorado rullprintere gikk for fullt med produksjon av plakater, folie og mye annet. Janne Wilhelmsen og Terje Gulbrandsen i PULP viste et imponerende spekter av produkter de har produsert. Spørsmålene fra deltagerne var mange, og Terje Gulbrandsen ble kun svar skyldig én gang; på spørsmål om hvilke forespørsler de sier nei til.

Robotskjæring med Zünd skjærebord imponerte mange. Her er det ølbrikker med runde hjørner som skjæres ut lynraskt, men robotskjærebordet kan tilpasses en rekke ulike materialer.

– PULP er et godt eksempel på en bedrift som tør å gå inn i nye markeder, og forstår viktigheten av å finne de riktige samarbeidspartnerne for å lykkes. De kan være en både god og viktig samarbeidspartner for hustrykkeriene, som dermed kan styrke sin egen posisjon i organisasjonen, påpekte Berte Kristensen fra Canon.

Styrker hustrykkerienes posisjon
Digitale trykkmuligheter har bidratt til at mange hustrykkerier har god og effektiv produksjon, samtidig finnes det alltid trusler og utfordringer. Canons nettverksforum har som målsetting å inspirere til at hustrykkeriene kan lære av hverandres erfaringer, og bidra til at de styrker sin posisjon overfor sine interne kunder. Gruppen deltok i høst på Canons PrintSea-arrangement, og møtet hos PULP føyer seg inn i rekken av kompakte samlinger med god stemning og godt faglig innhold.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324