Åpen dør til nye muligheter for hustrykkeriene

PUBLISERT: 9 mars 2020
OPPDATERT: 9 mars
Canons Berte Kristensen leder det som formelt heter Canons nettverksgruppe for interne trykkerier, et uformelt forum for hustrykkerier i norske bedrifter og organisasjoner.

Når PULP Grafisk åpnet dørene sine for Canons hustrykkerigruppe, betød det samtidig en åpen dør inn til nye, spennende produkter og tjenester for de interne trykkeriene.

Trykk på nye materialer
Canons Berte Kristensen leder det som formelt heter Canons nettverksgruppe for interne trykkerier, et uformelt forum for hustrykkerier i norske bedrifter og organisasjoner. Hustrykkeriene har gjerne digitalt produksjonsutstyr tilpasset de viktigste grafiske behovene i virksomheten, mens PULP har gjort store investeringer i utstyr for å produsere nisjeprodukter som vippetasser og sjokkselgere, og satset stort på trykk på tapeter, dekorflis, akustikkpaneler og andre interiørprodukter. Og når også PULP i sin begynnelse faktisk ble etablert som hustrykkeri, dengang for Narvesen, var tilliten og tonen med et tyvetalls hustrykkerimedarbeidere satt fra første minutt.

Terje Gulbrandsen fra PULP tok med hustrykkerideltagerne på en grundig rundtur i produksjonen sin. Der har de omfattende storformat–produksjon, blant annet med to Canon Océ Arizona flatbedprintere og robotskjærebord.

Ferdig utskårne produkter
PULP har gjort store investeringer de senere årene, blant annet i to Canon Océ Arizona flatbedprintere, produksjonsløsninger som printer med høy hastighet på tykke materialer. I kombinasjon med Zünd skjærebord blir det en effektiv løsning for renskårne print på reboard, aluminium, kartong, kappa, PVC og mye annet. Under besøket ble det blant annet produsert ølbrikker med runde kanter, og den effektive og nøyaktige renskjæringen fra skjæreroboten imponerte mange, noe som også ble bekreftet i Canons evaluering etter arrangementet. To Canon Colorado rullprintere gikk for fullt med produksjon av plakater, folie og mye annet. Janne Wilhelmsen og Terje Gulbrandsen i PULP viste et imponerende spekter av produkter de har produsert. Spørsmålene fra deltagerne var mange, og Terje Gulbrandsen ble kun svar skyldig én gang; på spørsmål om hvilke forespørsler de sier nei til.

Robotskjæring med Zünd skjærebord imponerte mange. Her er det ølbrikker med runde hjørner som skjæres ut lynraskt, men robotskjærebordet kan tilpasses en rekke ulike materialer.

– PULP er et godt eksempel på en bedrift som tør å gå inn i nye markeder, og forstår viktigheten av å finne de riktige samarbeidspartnerne for å lykkes. De kan være en både god og viktig samarbeidspartner for hustrykkeriene, som dermed kan styrke sin egen posisjon i organisasjonen, påpekte Berte Kristensen fra Canon.

Styrker hustrykkerienes posisjon
Digitale trykkmuligheter har bidratt til at mange hustrykkerier har god og effektiv produksjon, samtidig finnes det alltid trusler og utfordringer. Canons nettverksforum har som målsetting å inspirere til at hustrykkeriene kan lære av hverandres erfaringer, og bidra til at de styrker sin posisjon overfor sine interne kunder. Gruppen deltok i høst på Canons PrintSea-arrangement, og møtet hos PULP føyer seg inn i rekken av kompakte samlinger med god stemning og godt faglig innhold.

Les videre

Zünd viser løsninger for økt automatisering

Digitalisering, automatisering og innovasjon oppsummerer hva skjærebordprodusenten Zünd viser på Fespa. Blant nyhetene er et kameraalternativ for deres største skjærebord.
Zund-Fespa-1

Direct Color Systems viser LED-printere på Fespa

Direct Color Systems vil demonstrere sine LED-skrivere på Fespa. UV-44 DTS flatbed ble utgitt i fjor og er en allsidig mellomformatskriver.
directcolors_led_printere

Packnorth Award 2024 er åpen – nå med flere nyheter

For fjerde gang arrangeres Packnorth Award-konkurransen av Packnews og med Scanpack som partner. I dag 1. februar er påmeldingssiden åpnet. Årets konkurranse byr på nyheter.
Scen-Scanpack-2022

Han er Norges beste bilfolierer

Etter at tolv deltakere knivet i løpet av en lang dag, sto til slutt Nicklas Clausen som vinner i den norske utgaven av World Wrap Masters.
IMG_0708

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag