Lastebiler og interiør

PUBLISERT: 12 mars 2020
OPPDATERT: 12 mars
En lastebilfolie som vulkaniseres rett på kapellet er en supernyhet hos Hexis. Borte er tiden da kapellet først måtte trykkes og deretter syes, ifølge Nordensjef Patrik Martinsson.

Interiør fortsetter å vokse hos Hexis. Foliene med forskjellige strukturer som deretter kan printes med valgfritt mønster er populære. Men det er fortsatt på kjøretøysiden Hexis er sterkest. I dag, supplert med 13 lastebilfolier, åpnes et helt nytt marked seg for kapeller. Og det nordiske hovedkontoret flytter til Landskrona.

Hexis ‘salgssjef Joachim Wallgren snakker om de mange foliene som gir muligheten til å gi følelsen av tre, betong, gips, fliser og mye mer.

Når Hexis i vår flytter til helt nye lokaler rett ved E6 i Landskrona, skapes helt nye muligheter for utdanning. Selskapet har to personer som er sertifisert fra fabrikken og som ikke har noen annen oppgave enn å trene og sertifisere montører fra hele Norden. Det krever mye profesjonell ferdighet å foliere riktig. Dette vet alle som har prøvd det yrket.

–Nå vil vi også kunne vise det nye lastebilbanneret vårt, en skjærefolie i 13 ulike farger, sier administrerende direktør Patrik Martinsson.

–Det er en printvariant med tilhørende laminat i blank, matt og sateng. Det som er unikt er at den vulkaniserer seg sammen med kapellet, så det ikke triller av – ganske enkelt. Så det løsner ikke, selv om kapellet står og slår frem og tilbake i årevis i trafikken.

–Vi har ikke engang vært og snust på dette markedet før, sier Joachim Wallgren, salgssjef.

–Nå som vi har begynt å se på det, så er det kjempestort. I dag må de trykke direkte på kapellet før de syr og sveiser dem. Med Hexis løsning kutter du som en hvilken som helst skjærefolie og trekker den deretter på kapellet når det er på bilen. Etter noen timer har folien brent seg ferdig og er fullstendig sammen-vulkanisert med kapellet.

–På harde materialer kan du fortsatt bruke vanlig printfolie.

Jeg spør Patrik Martinsson om garantier. Han sier at for uprintet gjelder en garanti som Hexis alene står for.

–Hvis du har printet og laminert riktig, sier vi at det skal vare minst fem år. Men det er der garantien er delt, og printerleverandøren bestemmer når produktet er over – har trykken bleknet, så hjelper det ikke at den gjennomfargede folien forblir farget.

Bodyfence i bilforetakets showroom

Hexis er tydeligvis stolt av sitt nye showroom. Men det er viktig å også være der sluttkundene er. Derfor har selskapet utviklet et Bodyfence Corner, som kan plasseres hos eksklusive bilforhandlere. Vegger og gulv er dekket med Bodyfence-materiale og kundens bil plasseres der og får beskyttelsesfolien på seg. Bodyfence er unik ved at den kan motta steinsprut og ripes uten at det bryter gjennom og skader lakken.

–Vi har ansatt en person som bare skal bygge Bodyfence Corner. Målet er å ha en i hver større by, sier Joachim Wallgren.

Bodyfence Corner bygges nå i alle større byer. Hexis med Joachim Wallgren og Patrik Martinsson står bak initiativet.

Interiør fortsetter å vokse

Et fra starten av lite område vokser nå mer og mer for Hexis. Det er foliene som er trykt med noe spesielt motiv og deretter belagt med en folie som har en preging som bekrefter motivets utseende.

–Du bestemmer om det skal være et monomerisk, polymerisk eller støpt produkt. Du bestemmer hva slags lim du skal ha. Du skal kanskje legge det på et gulv og vil ha en avtagbar folie. Med våre løsninger kan du velge hva du vil, avslutter Patrik Martinsson.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324