“Vi sier ikke at vi er best – vi har bare ikke møtt noen som er bedre …”

Ordene kommer med et lunt glimt i øyet fra Børge Møller hos BM Grafisk i forbindelse med at jeg snakker med ham og Heini Møller om hvordan det går i trykkeriet, som satser på mellomopplagene og formater til deres Heidelberg halvformat som ble installert i august 2019. Og det går godt. De hadde et godt år i fjor.

De er veldig glade i den store skjermen hos BM Grafisk. Den gir et godt overblikk.

Den nye Heidelberg-maskinen, som er vesentlig hurtigere enn den gamle og lettere å betjene, skulle kun ha kjørt i et motsatt skift av den gamle, som kjørte i to. Det holdt bare ikke, det var for mange oppgaver. Så den har kjørt i to skift helt siden den ble installert. Veksten skyldes spesielt mange nye direkte kunder, som f.eks skal ha produsert emballasje. Og det produseres også ganske mange moteplakater i formatet 50×70.

Flere kunder med tilbakevendende oppgaver
De har opplevd noe nytt hos BM Grafisk. De har fått en del kunder som fast flere ganger årlig skal ha løst oppgaver, f.eks. innen produksjon av blader. – Nå kan vi se belegg på utstyret flere måneder frem. Det kunne vi ikke tidligere, lyder det med tilfredshet fra Heini Møller.

Det er Heini Møller som er den daglige lederen av virksomheten, men Børge Møller, som allerede da jeg besøkte dem første gang i 2018 hadde begynt å trappe litt ned, kommer stadig hver dag og hjelper til i bokbinderiet. Om sommeren tillater han seg dog å ta et par fridager i uken, hvis været er bra nok til en tur på golfbanen.

Investerte i nytt bokbindings-utstyr


Det er også Heini Møller som står for utstyret og har en finger på pulsen med hensyn til utskifting av utstyr eller eventuelt en utvidelse av maskinparken. Sist høst gikk Heini Møller og irriterte seg over at de sendte så mange oppgaver ut av huset til kasjering og limbinding. Så han tok en prat med personalet for å høre om der var fornuft i å ta oppgavene inn i huset og i så fall hvilket utstyr det skulle satses på.

Der står en del Horizon-utstyr i bokbinderiet. Det kjenner personalet, de synes det fungerer fint, og de kjenner de servicefolkene som skal ringes til hvis det oppstår behov for det. Så konklusjonen ble at Heini Møller tok kontakt med Frank Mailind fra Horizon, og det ble planlagt et besøk i Quickborn, hvor Heini Møller kunne se utstyret “live”, og selv få lov til å trykke på knappene. Heini Møller var ganske imponert av den “vanvittig flotte finishen”, så det resulterte i en ordre på bl.a. en profesjonell limbinderløsning inklusiv fulltrimming, og en kasjeringmaskin på et høyt nivå. Det betyder at de nå in-house kan produsere økonomisk og rasjonelt, uansett om det er helt små eller større opplag.

I forbindelse med utvidelsen av maskinparken i bokbinderiet ble det også ansatt en faglært bokbinder.- Det har betydd at det har blitt mye mer ro i produksjonen.

Ny medarbeider – nye oppgaver
Men bokbinderen er ikke den eneste nye medarbeideren. De har nettopp lært opp en mediegrafiker-elev, og nylig fått inn en ny elev. En dyktig ung jente som allerede er med til å sørge for at veksten fra forrige år ser ut til å fortsette inn i 2020. Det skjer blant annet med noen av de nye bladene som ikke bare blir trykt hos BM Grafisk, men også designet layout på og satt.

Vi er ikke de billigste, men …

Børge Møller kan snart feire gullbryllup. Og invitasjonen er naturligvis produsert “inhouse”.

De har ingen selgere ansatt i virksomheten, men de bruker nettverket sitt flittig, og får en del kunder på den måten. Og det går jo egentlig veldig godt, men man skal ikke hvile på laurbærene. Derfor har Heini Møller besluttet at han fremover minst en dag annenhver uke, skal ut og besøke en ny potensiell kunde.

– Det er viktig at kjemien i et samarbeidsforhold er i orden, men prisen skal også være skarp. Med vårt nye utstyr i bokbinderiet kan vi langt bedre styre oppgavene, og vi kan derfor også være skarpere på prisen, forteller Heini Møller, og det er i den forbindelse at Børge Møller følger opp med setningen: – Vi er ikke de billigste, og vi sier ikke at vi er best – vi har bare ikke møtt noen som er bedre …

Prisene regnes stadig ut manuelt, med kulepenn og blokk. Ved større oppgaver tar de ofte produksjonsfolk med på utregningen.

– Vår produksjon er preget av så mange forskjellige oppgaver – både på papir, format og ferdiggjøring, at det er vanskelig å ha et kalkuleringssystem, forklarer Heini Møller.

Danskprodusert trykksak
Med det nye utstyret kan de løse flere oppgaver i eget hus, og de går meget opp i å kunne fortelle sine kunder at deres trykksaker er produsert i Danmark. Eskene deres er merket med teksten: “Dansk produceret tryksag”.

– Det er det mange kunder som kommenterer positivt, forteller Heini Møller. Og Børge Møller tilføyer: – Og hvis vi får lagd noe utenfor huset, er vi fortsatt opptatt av at det skal være danskprodusert.

Vi skal også være her i morgen
For Heini Møller er utfordringen med å stå i spissen for virksomheten, å “holde fast” og være med på det siste nye, også innenfor IT og miljø. BM Grafisk er også i ferd med å bli FSC-sertifisert. Utfordringen er også å finne de skarpe prisene, som likevel ikke er skarpere enn at virksomheten også er der i morgen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Kandrup Boktrykkeri har blitt 40% raskere i innkjøringen på offset

Tekst: Søren Winsløw |

Kandrup Bogtrykkeri A/S byttet nylig til Agfas prosessfrie trykkplate Eclipse. Dette har manifestert seg i en rekke håndgripelige produktivitetsforbedringer. Samlet sett har det medvirket til å øke innkjøringshastigheten samt redusert såvel søppel som nedetid på grunn av rengjøring.

Publisert av: