«Inkjet kommer til å nå sitt fulle potensial»

Memjets administrerende direktør Len Lauer.

Innovasjon og inkjetteknologi vil spille en betydelig rolle i trykkeribransjen det kommende tiåret. Dette mente Memjets administrerende direktør Len Lauer i et innlegg han skrev før han plutselig døde.

Len Lauer var administrerende direktør i Memjet, som produserer printhoder, delte før påske i et blogginnlegg  sine tanker om hvorfor trykkeribransjen kommer til å blomstre i det kommende tiåret. Innovative løsninger er en avgjørende faktor i det hele, sa Lauer, som plutselig døde 12. april.

Uendelige muligheter for inkjetteknologi
I 2020 vil digital inkjet-teknologi nå sitt fulle potensiale innen industriell trykking på en rekke underlag. Mulighetene er uendelige, sier Lauer, og gir eksempler på underlag som etiketter, tekstiler, glass, metall og forskjellige andre emballasjematerialer.

Memjet har opplevd en større etterspørsel fra partnerne sine om mulighetene for å trykke på andre materialer enn papir, sier Lauer. De ønsker blant annet fleksible emballasjematerialer, plisserte materialer samt plastrør og metallplater.

– I dag leverer Memjet høyere oppløsning, høyere hastigheter og lavere kostnader enn tidligere mulig med inkjetteknologien. Utviklingen av printhoder, kombinert med teknologisk innovasjon, resulterer i en ny gruppe rimelige trykkeløsninger som gir høy kvalitet, skrev Lauer.

Storformat vanskelig å holde lønnsomt
Fjorårets overskudd for den amerikanske industrien viste at storformatprintere var vanskelige å holde lønnsomme, mens de små økte i overskudd, ifølge Lauer:

– I tredje kvartal 2019 hadde inntektene før skatt falt til -5,3 prosent. For mindre trykkere økte imidlertid resultatet før skatt fra 6,7 prosent av omsetningen i andre kvartal til 9,7 prosent i tredje kvartal.

For å opprettholde veksten, trenger imidlertid leverandører av mindre printermodeller å kunne utvide tilbudet, øke volumene og utvide til nye markeder, la Lauer til.

Miljøvennlig blekk
I september i fjor introduserte Memjet DuraFlex skrivehoder. Len Lauer sa at teknologien er rimelig og produserer med en industriledende hastighet og kvalitet. Som andre Memjet-teknologier, er DuraFlex modulbasert slik at OEM-produsenter kan utvikle printløsninger og få dem til å markedsføre dem raskere og rimeligere.

Lauer mente også at forbrukere blir mer bevisste på miljøspørsmål, og nå begynner selskaper også å fokusere mer og mer på miljø- og bærekraftsspørsmål internt.

– Blekk har tradisjonelt ikke vært en del av bærekraftspraten. Men ting begynner å endre seg, skrev Lauer, og fortsatte:

– Memjet jobber med OEM-produsenter som utvikler løsninger for forskjellige markeder med fokus på etiketter og emballasje. Disse produsentene og deres sluttbrukere vil ha blekk som er bedre for planeten, for produktene og de som skal håndtere dem.

Avslutningsvis sa Lauer:
– Uansett hvilken rolle din organisasjon har i trykkeribransjen, vil du bli påvirket av disse trendene. Hold deg oppdatert og følg med i konkurransen ved å begynne å bruke digital inkjetteknologi i selskapet ditt i løpet av 2020.

Tags: , ,
Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: