Til AGIs kunder

av Peter Ollén, sjefredaktør hos AGI.

Etter å ha lyttet til Tom Britton, som er professor ved Stockholms Universitet og forsker på smittespredning samt Göran Bengtsson, som er professor i økologi ved Lunds Universitet konkluderer jeg at:
Covid-19 kommer til å nå sin topp i Norden i april/mai for å gå ned i løpet av juni. Etter sommeren skal tilstanden bli normal igjen.

For oss på AGI får det følgende konsekvenser:

Våre arrangementer
De konferansene vi skulle ha hatt i løpet av våren og sommeren i Cap&Designs og 3DPs regi innstilles og respektivt utsettes til høsten. Sponsorene kan velge å få tilbake sine penger og deretter på nytt velge om de vil være med når konferansene blir aktuelle.

Redaksjonen
Redaksjonen er akkurat nå under hardt press og vi har sjeldent hatt så høye lesertall på våre artikler som nå. Vi forstår at behovet for informasjon er stort. Men vi vil ikke bidra til smittespredning. Derfor gjelder følgende rundt reportasjer:

• Vi kommer bare en person, som både lager reportasje og fotograferer.

• Vi håndhilser ikke og vi befinner oss minst en meter fra den vi intervjuer eller fotograferer.

• Hvis vår medarbeidere kjenner det minste sykdomssymptom, uansett hva det er, så kommer reportasjen til å gjøres via Skype. Det samme gjelder om den vi skal besøke kjenner symptomer.

• Vi kommer ikke, før 1. juli, å reise utenfor Norden for noen reportasje. Men som sagt, gjerne gjøre dem via skype eller med hjelp av våre kollegaer i andre land.

• Vi gjør gjerne reportasjer via telefon, der dere hjelper oss med foto. Vi regner med å presentere mye materiale som skulle ha vært lansert på Fespa, Interpack eller Drupa.

Det tyske nyhetsbrevet
Vårt tyske nyhetsbrev, signundprint.de, som skulle ha vært lansert nå i april, kommer i stedet til å starte den 1. august. Konseptet er det samme som i Norden, men målgruppen er signforetak og trykkerier i Tyskland.

Sign, Print & Promotion i Oslo 16.-17. september
Den norske Sign, Print & Promotion messen kommer til å gjennomføres den 16. og 17. september som planlagt. Vår – og ovenstående professorers – bedømmelse er at vi da, med god margin, slipper smittespredning.

Siden det ikke har vært noen messer i løpet av våren og sommeren, ser vi et stort behov for å møtes. Vi kommer derfor til å legge inn ekstra møtesteder – blant annet en spesiell Fespa Café. Vi kommer også til å legge ekstra energi på svenske og norske foredrag som handler om strategier og veier fremover når kassen er slunken.

• Ettersom vi vet at mange er usikre om situasjonen, så gjelder for alle nytegninger på messen, at man nå betaler 5500 svenske kroner i innmeldingsavgift og deretter fritt kan av-booke frem til 1. juli. Også de som allerede er inn-booket kommer først til å få faktura på resterende beløp i begynnelsen av juli.
Her er aktuell hallplan.

• Booking av hotellrom på Marriott hotellet ved messen kan nå gjøres for 990 kroner per natt. Rommene kan fritt avbestilles frem til 24 timer før ankomst. Benytt denne lenken.

• Vi har gjort i stand en del av messen spesielt for Promotionforetak. Dette ettersom de har samme målgruppe som Sign&Print, nemlig signforetak, trykkerier, event- og reklamebyråer som forhandlere i hele Norge og Sverige.

Denne delen er helt nøkkelferdig, med stand, teppe, strømuttak, spotlights på vegger, stoler, bord og trådløst internett. Koster fra 24 900 til 34 900 kroner. Naturligvis kan også andre selskaper som ønsker en nøkkelferdig stand booke seg inn her.

Vi benekter ikke
Jeg har blitt spurt om hvorfor vi ikke skriver om konkursene og dramaet som berører mange i bransjen akkurat nå. Årsaken er at verden er så full av drama akkurat nå. Da vil jeg trekke frem lyspunkter og forhåpninger ved å presentere selskapene som fremdeles finner veier fremover.

Alle har det vanskelig – det har vi også – men nesten alle har også lysglimt, noe som går bra, noe de er stolte av. Jeg håper du kan se poenget vårt med å fremheve dette.

Avslutning
La meg avslutte med noen personlige ord.

Jeg har jobbet over 40 år i bransjen, med fotosetting, repro, litt trykk og mye planlegging og arbeidsledelse, før jeg kom til AGI for 26 år siden.

Jeg vil absolutt ikke forringe det som skjer i verden nå. Men jeg vil med alderens rett si at vi har hatt mange store og dramatiske kriser i denne bransjen. Og overlevd. Dette er en fantastisk bransje der vi gir våre medmennesker kunnskap, farge og glede i hverdagen. Ikke la Korona ta den stoltheten vekk fra oss ..

Peter Ollén
Forlegger, sjefredaktør og grafonom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: