Digital fremmarsj hos Printfarm

PUBLISERT: 15 april 2020
OPPDATERT: 15 april
Øyvind Aga ved siden av trykkeriets arbeidshest Iridesse.

Printfarm AS i Øvre Årdal har satset fullt ut på digitaltrykk. Blant annet har de investert i en Xerox Iridesse med automatisert arbeidsflyt, som har bidratt til økt omsetning.

Skrivargarden AS startet i 1995 som en butikk med blant annet kontormøbler og fargekopimaskiner. I dag 25 år senere, har Skrivargarden forvandlet seg til trykkeriet Printfarm AS, der man har satset på å omstille helt til en digitalisert trykkproduksjon.

– I 1999 kom jeg inn i bildet, og vi kjøpte et lite trykkeri med en to-fargers Ryobi-maskin. For omtrent fem år siden begynte vi på en omstillingsprosess der målet var å heldigitalisere produksjon og rendyrke produksjon av trykksaker og storformat. Butikkdriften ble avsluttet, og produksjon fikk all fokus. I 2019 byttet vi navn fra Skrivargarden AS til Printfarm AS, vi flyttet til nye og større produksjonslokaler, vi etablerte ny nettbutikk og tilsatte en ny person i trykkeriet, sier Øyvind Aga, daglig leder på Printfarm AS.

Investerte i maskinparken
For å omstille til en digital produksjon valgte trykkeriet å investere i maskinparken sin. Samtaler ble innledet med Jarle Asheim hos X-Partner Bergen, som er Xerox’ sin forhandler av bla større produksjonsmaskiner på Vestlandet, og som Printfarm har et nært samarbeid med. Til slutt landet valget på den arkmatede tonermaskinen Xerox Iridesse.

Jarle Asheim hos X-Partner Bergen

– Printfarm valgte å investere i en Xerox Iridesse med automatiseringsløsningen Freeflow core, hvilket var en ganske stor investering for et lite trykkeri. Nå kan de lage nye applikasjoner on demand, med for eksempel gull og sølvbelegg, som de ikke kunne tidligere.

Fra før hadde de to Xerox Versant 2100, en av dem med inline Plockmatic, samt maskiner for foliering, limbinding, visittkortkutter og noen andre mindre maskiner.

– Vi hadde vel egentlig tenkt å vente med ny maskin til etter Drupa. Men når en først begynner å leke litt med tanken om ny maskin og nye muligheter, er det ofte vanskelig å snu, sier Aga og fortsetter:

– Samtidig så vi selvsagt at volumet vårt stadig økte, og at Versant ble for små til en del av oppdragene. Vi kikket selvfølgelig på maskiner fra andre leverandører, men for oss var det ikke tvil om at Iridesse var det naturlige valget.

Ville trykke spesialfarger
Valget av Iridesse ble tatt ut i fra utskriftskvaliteten, effektiviteten og produksjonskapasiteten, men fremfor alt mulighetene for å trykke spesialfarger.

– Vi har et tett samarbeid med mange reklamebyråer, så mulighetene med spesialfarger åpner opp for nye forretningsmuligheter for begge parter. Vi tror også at investeringen av Iridesse har styrket vårt forholdet til byråene. De ser at vi satser, og de ser at kvaliteten på det vi leverer ikke står tilbake for offset. Når jeg solgte oss inn som digitaltrykkeri var det mange av byråene som rynket på nesen, men etter å ha sett kvaliteten vi leverer, har de blitt overbevist.

Investeringen har ført til at trykkeriet i dag har en større kapasitet, noe som også har vist seg i selskapets omsetning. I 2019 landet omsetningen på nesten åtte millioner, ifølge Aga.

– Iridesse er riktig nok kun 20 prosent raskere enn Versant på papiret, men i praksis har den vist seg å være langt mer effektiv på store opplag.

Samtidig med Iridesse installerte de også en C.P Bourg-maskin for offline ferdiggjøring av hefter.

– Kombinasjonen gjør oss mye mer effektive enn tidligere, faktisk langt mer enn vi hadde forventet. Dette gjør at vi har frigjort mye produksjonstid for nye oppdrag. Spesialfargene har vi begynt å levere litt av, så det blir spennende å se hva vi får til der framover, legger Aga til.

Automatisert ordreflyt
Fremover har Printfarm flere idéer og planer som skal iverksettes. Blant annet skal de gjøre et løft av nettbutikken sin, både det som den vanlige kunden ser og web2print-delen. De skal også automatisere ordreflyten fra nettet til trykkmaskinen. Iridesse er uten tvil en sentral spiller i planen.

– Vi er medeiere i kortlevert.no som leverer personaliserte trykksaker til privatkunder, og der ønsker vi 100 prosent automatisert produksjon før julesesongen er i gang. Når ordren er betalt og alle parametre ellers er godkjent, skal filen sendes videre til Xerox Freeflow og trykkes automatisk. Da frigjør vi veldig mye produksjonstid.

Ifølge Øyvind Aga ser de også på muligheten for å trykke større opplag og følger derfor utviklingen av inkjetprintere nøye.

– Jeg tror det er vårt neste store løft på maskinfronten, avslutter Øyvind Aga.

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik