Digital fremmarsj hos Printfarm

Øyvind Aga ved siden av trykkeriets arbeidshest Iridesse.

Printfarm AS i Øvre Årdal har satset fullt ut på digitaltrykk. Blant annet har de investert i en Xerox Iridesse med automatisert arbeidsflyt, som har bidratt til økt omsetning.

Skrivargarden AS startet i 1995 som en butikk med blant annet kontormøbler og fargekopimaskiner. I dag 25 år senere, har Skrivargarden forvandlet seg til trykkeriet Printfarm AS, der man har satset på å omstille helt til en digitalisert trykkproduksjon.

– I 1999 kom jeg inn i bildet, og vi kjøpte et lite trykkeri med en to-fargers Ryobi-maskin. For omtrent fem år siden begynte vi på en omstillingsprosess der målet var å heldigitalisere produksjon og rendyrke produksjon av trykksaker og storformat. Butikkdriften ble avsluttet, og produksjon fikk all fokus. I 2019 byttet vi navn fra Skrivargarden AS til Printfarm AS, vi flyttet til nye og større produksjonslokaler, vi etablerte ny nettbutikk og tilsatte en ny person i trykkeriet, sier Øyvind Aga, daglig leder på Printfarm AS.

Investerte i maskinparken
For å omstille til en digital produksjon valgte trykkeriet å investere i maskinparken sin. Samtaler ble innledet med Jarle Asheim hos X-Partner Bergen, som er Xerox’ sin forhandler av bla større produksjonsmaskiner på Vestlandet, og som Printfarm har et nært samarbeid med. Til slutt landet valget på den arkmatede tonermaskinen Xerox Iridesse.

Jarle Asheim hos X-Partner Bergen

– Printfarm valgte å investere i en Xerox Iridesse med automatiseringsløsningen Freeflow core, hvilket var en ganske stor investering for et lite trykkeri. Nå kan de lage nye applikasjoner on demand, med for eksempel gull og sølvbelegg, som de ikke kunne tidligere.

Fra før hadde de to Xerox Versant 2100, en av dem med inline Plockmatic, samt maskiner for foliering, limbinding, visittkortkutter og noen andre mindre maskiner.

– Vi hadde vel egentlig tenkt å vente med ny maskin til etter Drupa. Men når en først begynner å leke litt med tanken om ny maskin og nye muligheter, er det ofte vanskelig å snu, sier Aga og fortsetter:

– Samtidig så vi selvsagt at volumet vårt stadig økte, og at Versant ble for små til en del av oppdragene. Vi kikket selvfølgelig på maskiner fra andre leverandører, men for oss var det ikke tvil om at Iridesse var det naturlige valget.

Ville trykke spesialfarger
Valget av Iridesse ble tatt ut i fra utskriftskvaliteten, effektiviteten og produksjonskapasiteten, men fremfor alt mulighetene for å trykke spesialfarger.

– Vi har et tett samarbeid med mange reklamebyråer, så mulighetene med spesialfarger åpner opp for nye forretningsmuligheter for begge parter. Vi tror også at investeringen av Iridesse har styrket vårt forholdet til byråene. De ser at vi satser, og de ser at kvaliteten på det vi leverer ikke står tilbake for offset. Når jeg solgte oss inn som digitaltrykkeri var det mange av byråene som rynket på nesen, men etter å ha sett kvaliteten vi leverer, har de blitt overbevist.

Investeringen har ført til at trykkeriet i dag har en større kapasitet, noe som også har vist seg i selskapets omsetning. I 2019 landet omsetningen på nesten åtte millioner, ifølge Aga.

– Iridesse er riktig nok kun 20 prosent raskere enn Versant på papiret, men i praksis har den vist seg å være langt mer effektiv på store opplag.

Samtidig med Iridesse installerte de også en C.P Bourg-maskin for offline ferdiggjøring av hefter.

– Kombinasjonen gjør oss mye mer effektive enn tidligere, faktisk langt mer enn vi hadde forventet. Dette gjør at vi har frigjort mye produksjonstid for nye oppdrag. Spesialfargene har vi begynt å levere litt av, så det blir spennende å se hva vi får til der framover, legger Aga til.

Automatisert ordreflyt
Fremover har Printfarm flere idéer og planer som skal iverksettes. Blant annet skal de gjøre et løft av nettbutikken sin, både det som den vanlige kunden ser og web2print-delen. De skal også automatisere ordreflyten fra nettet til trykkmaskinen. Iridesse er uten tvil en sentral spiller i planen.

– Vi er medeiere i kortlevert.no som leverer personaliserte trykksaker til privatkunder, og der ønsker vi 100 prosent automatisert produksjon før julesesongen er i gang. Når ordren er betalt og alle parametre ellers er godkjent, skal filen sendes videre til Xerox Freeflow og trykkes automatisk. Da frigjør vi veldig mye produksjonstid.

Ifølge Øyvind Aga ser de også på muligheten for å trykke større opplag og følger derfor utviklingen av inkjetprintere nøye.

– Jeg tror det er vårt neste store løft på maskinfronten, avslutter Øyvind Aga.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: