Siden de første storformatprinterne kom på 1990-tallet, har markedet vokst. Både teknologi og kvalitet har kommet frem med veldig raske trinn, mens de har funnet stadig mer bruk – å skrive ut stoff, fliser, lage utskrifter av plakater, osv.
De relativt lave investeringskostnadene, det lille arealbehovet og relativt enkel håndtering har i første omgang gjort stort format attraktivt for printere, screenprintere, byråer og markedsavdelinger i bransjen. Imidlertid, dersom store format bare hadde blitt brukt av trykkerier, ville ikke markedet vokst så dynamisk som det har gjort siden tusenårsskiftet.
Allerede i 1998 hadde det globale salget passert 10 milliarder kroner. Bare to år senere hadde salget mer enn doblet seg. I følge undersøkelser utført av Markets and Markets, har markedet for storformat vokst med 5,7 prosent hvert år siden 2011. Nå avtar taktøkningen med 3-4 prosent frem til 2022 og vil da omsette for mer enn ti ganger så mye som 20 år tidligere. Dette inkluderer bare salget av produksjonsmidler og forbruksvarer: maskiner, blekk og andre forbruksvarer – og ikke merverdien brukeren får for sine tjenester.
Markedspotensialet består av alt fra fotografer, utstillingsdesignere, kopibutikker, byråer og hustrykkerier til designere, arkitektkontorer og grafisk industri. Men det er også flere potensielle brukere som tidligere har brukt forhandlere av storformattrykk til å trykke plakater for butikker og forretninger. Og for ikke å nevne malere som trykker tapeter med kundens favorittdesign på forespørsel.
Diverse markeder
Produsenter og leverandører av storformatmaskiner har de siste årene presset på for å utvikle et stadig bredere spekter av applikasjoner. Nisjeapplikasjoner er gjort holdbare og har blitt en integrert del av repertoaret. Samtidig har maskinvare, blekk og trykte medier vokst i en voldsom grad.
Dagens maskinløsninger i storformat brukes til å skrive ut enklere bannere og plakater, produkter til messe- og displaymarkedet, industrielle utskrifter av tekstiler og dekor av kjøretøy. Lignende applikasjoner er også tilgjengelig i bedriftsdesign. Og siden individuelle motiver enkelt kan skrives ut med digitale storformatprintere, kan for eksempel en hotellkjede produsere gulvbelegg, tepper og tapeter, inkludert sin egen hotellogo og tilsvarende husfarger.
Fotografer og kulturutøvere har oppdaget storformats-teknikken, som innebærer at de kan printe sine kreasjoner og verk. Til dette formålet brukes forskjellige utskriftsmaterialer, alt fra belagt til ikke-belagt papir til tekstiler som linduker eller silke. Og nye applikasjoner har enda større potensiale. For eksempel kan utskrift i storformat være interessant når det gjelder printing av emballasje. Med trender som personalisering i storformat, har heller ikke alt blitt sagt eller gjort ennå.
Det kan også være interessant å ha storformat som et supplement for vanlige trykkerier for å utvide tilbudet og for å kunne drive jobbene i sitt eget hus i stedet for å benytte en ekstern partner. Og når det gjelder applikasjoner i storformat i mindre opplag, er det fortsatt rom i markedet for skilt og andre smarte løsninger.
Kvalitet og hastighet
Kvalitet og hastighetskrav til storformatskrivere har økt betydelig på grunn av det økte mengden av materialer som det trykkes på i dag. Dette betyr at tilbud og utvalg av teknologi, kvalitet, hastighet, pris og fleksibilitet fortsetter å øke.
Selv om rulleskrivere og flatbedprintere er to maskinkategorier som dominerer markedet, tilbyr mange produsenter også hybridsystemer som behandler både stive og fleksible materialer. I tillegg er utskriftssystemene forskjellige når det angår blekk, underlag, utskriftsformat og fremfor alt når det gjelder maskinenes bruksområder. Markedet der det tidligere var små og nye bedrifter (hovedsakelig fra USA og Israel), har nå vokst til en gigantisk industri som har tiltrukket seg store konsern. Det interessante med dette er å se hvor intensivt fotogiganter som Agfa og Fujifilm har tatt seg inn i markedet.
Et oppsving som vedvarer
Storformattrykket har utvilsomt hatt en makeløs karriere. Etter den enorme veksten har vekstkurven flatet ut noe – en helt normal utvikling. Likevel viser markedet fortsatt et stort potensial. Trenden med on-demand utskrifter, kortere kjøringer, kortere brukssykluser for display og utendørs reklame, et større utvalg av underlag og en stadig bedre kvalitet. Alle disse trendene taler for fremgangen til digital inkjetteknologi i storformatet.
I bunn og grunn er det derfor å forvente en ytterligere økning i etterspørselen etter storformatprodukter. En permanent prisnedgang for standardprodukter som bannere, plakater og skilt bør heller ikke oversees. I stedet for relativt enkel bruk av papir og folie, satser nå leverandører på å gjennomføre individuelle trykkproduksjoner. Også her spiller trykk på for eksempel glass, metall og tekstiler en rolle. Hybridproduksjoner, når en kombinasjon av en klassisk teknologi som silketrykk kombineres med digitaltrykk, er også måter å lage nye produkter på. Fantasien kjenner ingen grenser.
Populariteten til storformat som den ser ut i dag vil vare. Men bare nye produkter eller strategier alene vil ikke være tilstrekkelig. Det er også viktig for storformattrykkeriene å øke effektiviteten i produksjonen, øke lønnsomheten, investere i miljø og bærekraft samt forbedre kundeservicen. Så det gjenstår fortsatt noe å gjøre.
Tekst: Klaus-Peter Nicolay. Oversettelse: Roger Stormo