Megabilder – størrelsens fascinerende effekt og virkning

Store bilder har alltid stor innvirkning på mennesker. Noen grenser er ikke fastsatt hva angår bruken av innendørs- og utendørsapplikasjoner med hjelp av storformattrykk og fantasi. Foto: Neschen

Et bilde sier mer enn tusen ord. Det er muligens et slitent men passende ordspråk. Ikke rart, når reklamebransjen stadig vekk henføres og vender blikkene mot storformattrykk. Det være seg plakater, tapeter, displayer, fasadedekor eller bilfoliering. Big is beautiful!

Hva er det som fascinerer med storformattrykk? Det er ikke maskinene, ikke teknikken, ei heller de tilhørende materialene. Det er de store bildene som fascinerer. Alt stort har en spesiell utstråling for mennesker – enten det dreier seg om Eiffeltårnet, pyramidene, Alpene eller kjempestore cruiseskip. Alt dette fengsler oss. Og akkurat slik er det med bilder og deres budskap.

Det som flimrer forbi på TVen, det som leseren blar forbi i aviser og blader og det som ubemerket klikkes bort når en person surfer på internett eller sin smarttelefon, ville ha vært uunngåelig å legge merke til dersom det hadde vært forstørret opp til megaformat.

Storformat en trend
I vår omgivelse konkurrerer ulike lokkemidler og stimuli om vår oppmerksomhet. Disse følelsesmessige stimuli forsterkes av bilder og jo større et bilde, en font eller et budskap, desto sterkere følelsesmessige konsekvenser. Den emosjonelle effekten av bilder kan økes med sin størrelse, sier psykologene. At reklame og markedsføring benytter denne effekten er åpenbart. Utendørsreklame i storformat er en trend – «it´s in».

Enda større effekt gir reklame på kjøretøy. Her er det to komponenter som jobber sammen. For det første stora bilder og for det andre bevegelse. Objekter i bevegelse blir i folks underbevissthet mer eller mindre betraktet som farlige. Derfor følger våre øyne refleksmessig forbikjørende biler, lastebiler, busser og tog – spesielt når de er fargerike.

Foliering for alle kjøretøy
Det som i senere år har overrasket er hverdag i dag. Nå for tiden ses (eller forbisees) LFP-produkter (storformatsprodukter) i alle dets former; plakater, fasadebekledning, skilter i alle disses varianter, bakgrunner på høyhus og bygningsstillaser og informasjonstavler. Det som skrives ut i storformat blir også plakater i byene med rutetabeller for buss og tog og bykart så mennesker kan orientere sig.

Dessuten tilkommer reklame på ulike typer av kjøretøy med relativt små klistremerkelogoer eller magnetskilter på lastebiler og personbiler. Videre synes reklame på lastebilers- og traileres presenninger. Reklame synes på busser, tog og flyplasser. Alt dette har nesten forvandlet vårt livsmiljø til bildebøker.

Store maskiner for store formater. Fra et storformattrykkeri i Täby, Sverige.

Tekst · Klaus-Peter Nicolay, Oversettelse: Roger Stormo

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Messe- og konferansevegger med Canons løsninger

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

I sin nyeste blogg forteller Canon om et besøk hos Marc Bric på Rud i Bærum for å sjekke om firmaet er fornøyde med sin nye Colorado 1630. De har brukt maskinen til produksjon av messe- og konferansevegger – da denne typen arrangementer nå er oppe og går igjen for fullt etter et par års pandemidvale.

Publisert av: