Megabilder – størrelsens fascinerende effekt og virkning

PUBLISERT: 6 mai 2020
OPPDATERT: 6 mai
Store bilder har alltid stor innvirkning på mennesker. Noen grenser er ikke fastsatt hva angår bruken av innendørs- og utendørsapplikasjoner med hjelp av storformattrykk og fantasi. Foto: Neschen

Et bilde sier mer enn tusen ord. Det er muligens et slitent men passende ordspråk. Ikke rart, når reklamebransjen stadig vekk henføres og vender blikkene mot storformattrykk. Det være seg plakater, tapeter, displayer, fasadedekor eller bilfoliering. Big is beautiful!

Hva er det som fascinerer med storformattrykk? Det er ikke maskinene, ikke teknikken, ei heller de tilhørende materialene. Det er de store bildene som fascinerer. Alt stort har en spesiell utstråling for mennesker – enten det dreier seg om Eiffeltårnet, pyramidene, Alpene eller kjempestore cruiseskip. Alt dette fengsler oss. Og akkurat slik er det med bilder og deres budskap.

Det som flimrer forbi på TVen, det som leseren blar forbi i aviser og blader og det som ubemerket klikkes bort når en person surfer på internett eller sin smarttelefon, ville ha vært uunngåelig å legge merke til dersom det hadde vært forstørret opp til megaformat.

Storformat en trend
I vår omgivelse konkurrerer ulike lokkemidler og stimuli om vår oppmerksomhet. Disse følelsesmessige stimuli forsterkes av bilder og jo større et bilde, en font eller et budskap, desto sterkere følelsesmessige konsekvenser. Den emosjonelle effekten av bilder kan økes med sin størrelse, sier psykologene. At reklame og markedsføring benytter denne effekten er åpenbart. Utendørsreklame i storformat er en trend – «it´s in».

Enda større effekt gir reklame på kjøretøy. Her er det to komponenter som jobber sammen. For det første stora bilder og for det andre bevegelse. Objekter i bevegelse blir i folks underbevissthet mer eller mindre betraktet som farlige. Derfor følger våre øyne refleksmessig forbikjørende biler, lastebiler, busser og tog – spesielt når de er fargerike.

Foliering for alle kjøretøy
Det som i senere år har overrasket er hverdag i dag. Nå for tiden ses (eller forbisees) LFP-produkter (storformatsprodukter) i alle dets former; plakater, fasadebekledning, skilter i alle disses varianter, bakgrunner på høyhus og bygningsstillaser og informasjonstavler. Det som skrives ut i storformat blir også plakater i byene med rutetabeller for buss og tog og bykart så mennesker kan orientere sig.

Dessuten tilkommer reklame på ulike typer av kjøretøy med relativt små klistremerkelogoer eller magnetskilter på lastebiler og personbiler. Videre synes reklame på lastebilers- og traileres presenninger. Reklame synes på busser, tog og flyplasser. Alt dette har nesten forvandlet vårt livsmiljø til bildebøker.

Store maskiner for store formater. Fra et storformattrykkeri i Täby, Sverige.

Tekst · Klaus-Peter Nicolay, Oversettelse: Roger Stormo

Les videre

Mutoh tar hovedrollen hos Marabu

Marabu Scandinavia innledet et samarbeid med Mutoh i høst for å selge deres storformatprintere og skjæreplottere. Derfor er det også Mutohs maskiner som står i rampelyset under Sign, Print & Promotion.
Marabu_Victor

Mutoh lanserer vannbasert rulleprinter med UV-teknologi

Denne printeren, som først ble vist på Drupa 2024 er nå tilgjengelig gjennom Mutohs distributører og partnere i Europa.
mutoh

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683