Megabilder – størrelsens fascinerende effekt og virkning

PUBLISERT: 6 mai 2020
OPPDATERT: 6 mai
Store bilder har alltid stor innvirkning på mennesker. Noen grenser er ikke fastsatt hva angår bruken av innendørs- og utendørsapplikasjoner med hjelp av storformattrykk og fantasi. Foto: Neschen

Et bilde sier mer enn tusen ord. Det er muligens et slitent men passende ordspråk. Ikke rart, når reklamebransjen stadig vekk henføres og vender blikkene mot storformattrykk. Det være seg plakater, tapeter, displayer, fasadedekor eller bilfoliering. Big is beautiful!

Hva er det som fascinerer med storformattrykk? Det er ikke maskinene, ikke teknikken, ei heller de tilhørende materialene. Det er de store bildene som fascinerer. Alt stort har en spesiell utstråling for mennesker – enten det dreier seg om Eiffeltårnet, pyramidene, Alpene eller kjempestore cruiseskip. Alt dette fengsler oss. Og akkurat slik er det med bilder og deres budskap.

Det som flimrer forbi på TVen, det som leseren blar forbi i aviser og blader og det som ubemerket klikkes bort når en person surfer på internett eller sin smarttelefon, ville ha vært uunngåelig å legge merke til dersom det hadde vært forstørret opp til megaformat.

Storformat en trend
I vår omgivelse konkurrerer ulike lokkemidler og stimuli om vår oppmerksomhet. Disse følelsesmessige stimuli forsterkes av bilder og jo større et bilde, en font eller et budskap, desto sterkere følelsesmessige konsekvenser. Den emosjonelle effekten av bilder kan økes med sin størrelse, sier psykologene. At reklame og markedsføring benytter denne effekten er åpenbart. Utendørsreklame i storformat er en trend – «it´s in».

Enda større effekt gir reklame på kjøretøy. Her er det to komponenter som jobber sammen. For det første stora bilder og for det andre bevegelse. Objekter i bevegelse blir i folks underbevissthet mer eller mindre betraktet som farlige. Derfor følger våre øyne refleksmessig forbikjørende biler, lastebiler, busser og tog – spesielt når de er fargerike.

Foliering for alle kjøretøy
Det som i senere år har overrasket er hverdag i dag. Nå for tiden ses (eller forbisees) LFP-produkter (storformatsprodukter) i alle dets former; plakater, fasadebekledning, skilter i alle disses varianter, bakgrunner på høyhus og bygningsstillaser og informasjonstavler. Det som skrives ut i storformat blir også plakater i byene med rutetabeller for buss og tog og bykart så mennesker kan orientere sig.

Dessuten tilkommer reklame på ulike typer av kjøretøy med relativt små klistremerkelogoer eller magnetskilter på lastebiler og personbiler. Videre synes reklame på lastebilers- og traileres presenninger. Reklame synes på busser, tog og flyplasser. Alt dette har nesten forvandlet vårt livsmiljø til bildebøker.

Store maskiner for store formater. Fra et storformattrykkeri i Täby, Sverige.

Tekst · Klaus-Peter Nicolay, Oversettelse: Roger Stormo

Siste nytt

Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

Konkurransen i grafisk bransje er hard. Trykkeriene og skiltmakerne har likeverdige maskiner og tilbyr ofte de samme produktene innen storformat. Hvordan kan man skille seg ut og finne lønnsomme jobber?
Antalis-kollage
Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Vil du være billigst i byen, eller den som tilbyr produkter som konkurrentene dine ikke selger? Uansett hva må du ha en forretningsstrategi for å navigere i markedet.
HP-Javier
HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Roland DG lanserer en ny versjon av Dimense-printeren for 3D-effekter på utskrifter.
da-640-social-post_square_web
Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Den israelske produsenten av digitalpresser, Landa Digital Printing, har søkt retten om å stanse rettslige skritt knyttet til deres akutte økonomiske krise. Selskapet har gjeld tilsvarende nesten fem milliarder kroner.
landas10cockpit-1536x654
Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Les videre

Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Roland DG lanserer en ny versjon av Dimense-printeren for 3D-effekter på utskrifter.
da-640-social-post_square_web
Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Potensial i krisetider: "Den perfekte muligheten for print"

Hvordan kan trykt kommunikasjon skjære gjennom den massive digitale støyen? Ifølge Mathew Faulkner, markedsførings- og innovasjonssjef for storformat hos Canon EMEA, har trykte medier kraften til å bli rakettdrivstoff for vekst. Ikke minst i turbulente tider.
Canon-Matthew-2-1024x683
Potensial i krisetider: «Den perfekte muligheten for print»

Netthandel viktig satsing for Vestlandstrykkeri

Lengst inne i Sognefjorden, i den ville og dype Utladalen, ligger Printfarm. Et trykkeri som, til tross for at det ligger langt fra storbyen, har lykkes med å finne sine egne veier – ikke minst digitale – å nå kundene sine på. I år fyller Printfarm 30 år.
Printfarm kollage
Netthandel viktig satsing for Vestlandstrykkeri

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre