Megabilder – størrelsens fascinerende effekt og virkning

PUBLISERT: 6 mai 2020
OPPDATERT: 6 mai
Store bilder har alltid stor innvirkning på mennesker. Noen grenser er ikke fastsatt hva angår bruken av innendørs- og utendørsapplikasjoner med hjelp av storformattrykk og fantasi. Foto: Neschen

Et bilde sier mer enn tusen ord. Det er muligens et slitent men passende ordspråk. Ikke rart, når reklamebransjen stadig vekk henføres og vender blikkene mot storformattrykk. Det være seg plakater, tapeter, displayer, fasadedekor eller bilfoliering. Big is beautiful!

Hva er det som fascinerer med storformattrykk? Det er ikke maskinene, ikke teknikken, ei heller de tilhørende materialene. Det er de store bildene som fascinerer. Alt stort har en spesiell utstråling for mennesker – enten det dreier seg om Eiffeltårnet, pyramidene, Alpene eller kjempestore cruiseskip. Alt dette fengsler oss. Og akkurat slik er det med bilder og deres budskap.

Det som flimrer forbi på TVen, det som leseren blar forbi i aviser og blader og det som ubemerket klikkes bort når en person surfer på internett eller sin smarttelefon, ville ha vært uunngåelig å legge merke til dersom det hadde vært forstørret opp til megaformat.

Storformat en trend
I vår omgivelse konkurrerer ulike lokkemidler og stimuli om vår oppmerksomhet. Disse følelsesmessige stimuli forsterkes av bilder og jo større et bilde, en font eller et budskap, desto sterkere følelsesmessige konsekvenser. Den emosjonelle effekten av bilder kan økes med sin størrelse, sier psykologene. At reklame og markedsføring benytter denne effekten er åpenbart. Utendørsreklame i storformat er en trend – «it´s in».

Enda større effekt gir reklame på kjøretøy. Her er det to komponenter som jobber sammen. For det første stora bilder og for det andre bevegelse. Objekter i bevegelse blir i folks underbevissthet mer eller mindre betraktet som farlige. Derfor følger våre øyne refleksmessig forbikjørende biler, lastebiler, busser og tog – spesielt når de er fargerike.

Foliering for alle kjøretøy
Det som i senere år har overrasket er hverdag i dag. Nå for tiden ses (eller forbisees) LFP-produkter (storformatsprodukter) i alle dets former; plakater, fasadebekledning, skilter i alle disses varianter, bakgrunner på høyhus og bygningsstillaser og informasjonstavler. Det som skrives ut i storformat blir også plakater i byene med rutetabeller for buss og tog og bykart så mennesker kan orientere sig.

Dessuten tilkommer reklame på ulike typer av kjøretøy med relativt små klistremerkelogoer eller magnetskilter på lastebiler og personbiler. Videre synes reklame på lastebilers- og traileres presenninger. Reklame synes på busser, tog og flyplasser. Alt dette har nesten forvandlet vårt livsmiljø til bildebøker.

Store maskiner for store formater. Fra et storformattrykkeri i Täby, Sverige.

Tekst · Klaus-Peter Nicolay, Oversettelse: Roger Stormo

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324