Knallsterke Canon-tall i første kvartal

Produkstsjef Bjørn Frantsen er imponert over hvordan markedene har tatt i mot Canon imagePRESS 165 og de andre Light Production løsningene. Canon er suveren markedsleder i første kvartal 2020.

I første kvartal i år kan Canon skilte med  henholdsvis 50 og 76 prosent markedsandeler i segmentene som er definert som Light Production og Very Light Production. Også under koronasituasjonen har salgstallene for imagePRESS vært gode, hevder produktsjef Bjørn Fransen.

Light Production gir god lønnsomhet
Såkalte Light Production digitaltrykkmaskiner har slått godt an i Norge. Det er ikke rart, for det er fullbefaren grafisk teknologi med kvalitet og hastighet som gir god lønnsomhet for et stort spekter av grafiske oppdrag. Mange i grafisk bransje benytter Light Production, eksempelvis Canon imagePRESS C910, som avlastningsmaskiner for kraftigere digitaltrykkmaskiner, mens tilstøtende bransjer som reklamebyråer, hustrykkerier, informasjonsavdelinger og andre, blir mer selvhjulpne med teknologi som Canon imagePRESS 165. Begge disse maskinseriene har fått stor oppmerksomhet i Light Production-segmentene, også fordi de enkelt kan utvides med inline ferdiggjøring og trykker med høy kvalitet på mange ulike papirtyper. Uavhengig innhentede salgstall fra første kvartal 2020 viser at de ulike markedene har tatt imot Canons teknologi i dette segmentet med åpne armer.

Markedsandeler for fargemaskiner
I segmentet «Fargemaskiner Light Production» har Canon en markedsandel på 50 prosent i første kvartal 2020, mens andelen i segmentet «Fargemaskiner Very Light Production» er hele 76,2 prosent, i et marked hvor Canon tradisjonelt ikke har vært godt representert med teknologi. Produktsjef i Canon, Bjørn Frantsen, er rett og slett imponert over resultatene.

– Det har vært en krevende vår med koronarestriksjoner, også for grafisk bransje, derfor er vi ekstra fornøyd med de sterke resultatene i disse segmentene. Spesielt i Very Light Production segmentet, der tallene viser at Canon imagePRESS C165 er det klare førstevalget for de aktuelle kundegruppene. Koronasituasjonen vil påvirke andre kvartal mer enn første, men faktum er at vi har solgt ganske bra med imagePRESS-maskiner i andre kvartal også, så vi gleder oss til å kunne presentere disse tallene også etter hvert, uttaler Bjørn Frantsen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *