Sammenslåing i Rogaland

PUBLISERT: 3 juni 2020
OPPDATERT: 3 juni
Lederteamet i HBO Nova AS. Fra venstre Espen Sund (HBO), Ragnar Brynildsen (Nova Print), Rune Sunde (Nova Print), Ørjan Risanger (HBO) og Birgitte Velde (HBO)

Nova-Print Stavanger AS og HBO Haugesund Bok & Offset AS slår seg sammen og danner selskapet HBO Nova AS. Dette er en sammenslåing av en produsent av hovedsakelig etiketter og en produsent av alle slags trykksaker. Samtidig investeres det i nytt utstyr.

Fusjonerer for å stå sterkere
Digitalisering har gitt store endringer i den grafiske bransjen igjennom de siste 20 årene. Det må gjøres justeringer kontinuerlig for å opprettholde en bærekraftig produksjon. Med mål om større driftsmessig lønnsomhet ved å dra nytte av hverandres kompetanse og marked, velger selskapene HBO Haugesund Bok & Offset og Nova Print Stavanger AS å slå seg sammen, heter det i en felles pressemelding.

Etiketter og trykksaker til alle tenkelige formål
HBO og Nova Print er etablerte trykkerier i to ulike marked. HBO produserer trykksaker til alle type bedrifter og prosjekter. Nova Print leverer etiketter til matvareindustri og bryggerier. Begge selskapene er anerkjent for levering av kvalitet i hvert sitt marked. Det nye selskapet får navnet HBO Nova AS.
HBO har sitt trykkeri i Haugesund og leverer både offset trykk og digital trykk til hele landet. Nova Print holder til i Stavanger og leverer etiketter til både nasjonale og internasjonale kunder. De produserer offset trykte våtlimsetiketter og frem til nå har samarbeidspartnere levert selvklebende etiketter.

Investerer i nytt utstyr
Samtidig med fusjonen investerer selskapet HBO Nova AS i ny teknologi, i form av en digitalmaskin for selvklebende etiketter på rull, for å gi enda større muligheter til kundene. Maskinen leveres av Konica Minolta. Med ny maskin som kan produsere selvklebende etiketter på rull digitalt kan det nye selskapet HBO Nova produsere våtlimsetiketter og selvklebende etiketter, i både små og mellomstore opplag. Samtidig kan både kunder av Nova Print og HBO nå få tilgang til nye produkter fra samme leverandør, når trykksaker og etiketter leveres fra en aktør.
–Slik har vi mulighet til å være totalleverandør av trykksaker for våre kunder. Dette er en fordel for selskapenes eksisterende kunder og nye kunder, sier daglig leder i HBO, Ørjan Risanger, som snart blir daglig leder i HBO Nova.

Miljøfokus på trykksaker, med papir laget av jordbruksavfall
I 2017 fikk HBO avtale om å levere trykksaker på papiret PaperWise i Skandinavia. Dette papiret som er produsert av jordbruksavfall har opptil 47% lavere miljøavtrykk enn annet papir produsert av trefiber, og opptil 29% lavere miljøavtrykk enn resirkulert papir.
Stadig flere bedrifter har bærekraft og miljø i fokus, og det er nok en av grunnene til at dette papiret har blitt svært godt mottatt.

Fra første til andre år med PaperWise doblet HBO sitt forbruk av dette papiret. I starten av 2020 lå det an til en ny dobling, men covid-19 har gjort det vanskelig å antyde hvordan året blir totalt sett. PaperWise blir med videre i HBO Nova, og firmaet gleder seg til at enda flere kunder oppdager dette bærekraftige papiret. PaperWise kommer i to varianter: naural og hvit. Natural har et «miljøvennlig» uttrykk og hvit ser ut som vanlig hvit matt papir. Papiret kan også kjøpes direkte fra HBO Nova som «kopi-papir» til din printer.

Fakta:
HBO etablert i 1969.
Omsetning 2018: 32 mill
12 ansatte

Nova Print etablert i 1964.
Omsetning 2018: 15 mill
7 ansatte

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324