Hvordan klarer Norge seg sammenliknet med andre land?

J J Hendriks

Hvordan klarer skilt- og promotering seg i Sverige og Norge, sammenlignet med omverdenen? Vi stilte det spørsmålet til JJ Hendriks, som er nederlandsk, men bor i Tyskland og er salgs- og markedsdirektør for Signcom.

– Danmark har overrasket oss. Der trykker kundene fremdeles mye. Overraskende å se hvor bra det går. Vi har ikke lagt merke til noen vesentlig nedgang, verken når det gjelder salg av maskiner eller materialer. Men kundene i Finland har det tøft – hovedsakelig innen tekstiler, der vi har mange kunder.

– Norge og Sverige ligger mer midt i mellom. Også her har vi sett redusert salg, men de fleste har brukt permitteringer for å dekke en del av kostnadene. Og så har det hjulpet å kunne produsere materialer til helsevesenet.

– Hvis jeg sammenligner med Tyskland og Nederland, så døde bare alt sammen brått der. En total avstengning av alt unntatt dagligvarebutikker, apoteker og legemottak. Men når det åpnet igjen, ventet det mye arbeid. Det ble stort sett som en V. Raskt ned og deretter raskt tilbake til en noe mer normal situasjon. I Skandinavia føles det mer som et U. Her regner vi med at det vil ta litt lenger tid før markedet kommer seg.

Det er veldig ujevn hvordan forskjellige kunder klarte seg under Covid-19. Noen har hatt mye å gjøre med å produsere verneutstyr og klistremerker til butikkgulv, mens spesielt tekstiltrykkere har hatt det tøffere. Uten sportsbegivenheter og events trengs det ikke store mengder sportsklær, som vanligvis utgjør en viktig produksjon for tekstiltrykkerne. Transfer har knapt blitt solgt i det hele tatt de siste månedene.

Spesielt program for å støtte

JJ Hendriks sier at Signcom nå har satt i gang et spesielt program for å tilrettelegge og støtte de som ønsker å være kunde hos selskapet.

– Vi ser på hvor mye materiale og blekk de forbruker. Så tilbyr vi at de kan kjøpe nytt utstyr, med høyeste kvalitet og den nyeste teknologien. Avbetalingen på maskinen blir utlignet mot kjøp av materiale og blekk hos oss. Dette gjør det enkelt å følge med på utviklingen selv i tøffe tider. Vi kaller programmet CSAF (Consumable Supported Asset Finance).

– Nå merker vi også at det begynner å røre på seg ute hos kundene våre. Så sakte kommer besøkende tilbake til butikkene, som deretter begynner å lage kampanjer. Skiltene må oppdateres og tilbud settes på plass. Visstnok holder butikkene igjen, etter som de har færre kunder enn vanlig. Men trenden er positiv. Vi ser for øvrig at transfer har begynt å øke igjen.

Gjør vedlikehold og oppgraderinger

JJ Hendriks forteller at Signcom har benyttet seg av muligheten til å vedlikeholde og oppdatere kundenes maskiner. Nå er det på tide å gjøre det som kanskje burde ha blitt gjort langt tidligere.

– Mange av kundene våre bruker også denne tiden til å teste ut nye materialer. Normalt rekker de ikke det. Et nytt produkt kan være i hyllene deres i flere uker fordi de ikke har rukket å teste.

Men nå har vi et utmerket tidspunkt for å teste nye – for eksempel PVC-frie materialer. Det er en fordel for oss begge. For fremtiden vil det være en fordel for miljøet vårt.

For Signcom er det også gledelig når kundene bruker tiden til videreutdanning og til å lage strategiske planer for fremtiden. Det er arrangert en rekke webinarer for kundene å se på. Hvordan skal kombinasjonen av Mimaki-printere, laminatorer og skjæreutstyr se ut når det blir mer normalt igjen. Og salget har definitivt ikke stoppet.

– Selv om jeg normalt hadde bestilt ti maskiner om gangen fra våre leverandører. Nå er det heller to-fire.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *