Konica Minolta forbedrer "Broen mellom offset og digitalt"

PUBLISERT: 25 juni 2020
OPPDATERT: 25 juni
Forbedret ytelse og nye funksjoner kommer i Konica Minoltas nye digitalpresse i B2+formatet.

Også oppfølgeren, den arkmatede digitalpressen AccurioJet KM-1e, printer ut 3000 B2-utskrifter i timen. Men den tilbyr mer enn som så. Digitalpressen i 50/70-formatet lanseres med bedre ytelse og nye funksjoner som åpner for markeder som emballasje, syntetiske materialer og etiketter. To segmenter er i fokus – kommersielt og industrielt trykk.

Konica Minolta inviterte til en pressekonferanse for å formidle nyheten om en oppfølger til den arkmatede digitalpressen AccurioJet KM-1, som ble lansert på Drupa-messen i 2016.

– Det vi prøver å gjøre er å øke ytelsen. Dette er den andre maskinen vår i B2 + -formatet, sier Nuno Sacadura, forretningsutviklingssjef for Konica Minoltas inkjetdivisjon, og forklarer at målbildet og markedene de ønsker å nå er trykkerier og industrielt trykk.

Flere utskriftsmuligheter
Den oppdaterte digitalpressen i B2+format markedsføres som «Broen mellom offset og digitalt» og har blitt belønnet med bokstaven e på slutten av maskinnavnet. Mye av det som gjøres med den første digitale pressen, for eksempel produksjonshastighet, arkformat B2 + og Dot freeze teknologien. Teknologien gjør at blekkdråper kan «selvfryse» i varierende størrelser direkte i kontakt med underlaget for fargestabilitet og så god bildekvalitet som mulig når arkene kommer tørre ut av maskinen. Imidlertid er det nye printhoder og nye mediesensorer for å kunne printe på flere materialer. Uansett underlag, skal det ikke påvirke utskriftskvaliteten og fargekontinuiteten.

Nuno Sacadura, forretningsutviklingssjef for Konica Minoltas inkjetdivisjon

– Den største fordelen med AccurioJet KM-1e er fremdeles de uendelige mulighetene for utvidelse. Det hjelper kunder med å låse opp dører for nye og mer lønnsomme applikasjoner. Bare ett eksempel, vi vet fra tilbakemeldinger at noen kunder jobber mer direkte med byråer nå takket være kombinasjonen av forskjellige teknologier i verdensklasse. Vi kan tilby utskrift av høy kvalitet, til lakk og veldig sofistikert dekorativ klipping for utvidelser av kundevirksomheten, sier Toshi Uemura, leder for forretningsområdet profesjonelt trykk, og nevner blant annet samarbeidet med etterbehandlerleverandøren MGI.

Fleksibel produksjon
Konica Minolta har også investert i ytterligere effektivisering av produksjonen ved å redusere tiden mellom jobber når maskinen ikke er i drift, og tilbyr automatisk tosidig utskrift uten at dette krever tørketid. Produsenten lover også at tiden for service på maskinen blir redusert, og at den til sammen gir større fleksibilitet i produksjonen. UV-lamper herder blekket direkte, og til dette er det satt inn ozonfrie og langlivede LED-lamper.

Innen kommersiell trykking er korte serier, rask prosessering og levering drivende. Konica Minolta mener at digitalpressen passer godt til dette med dennes muligheter for variabel data og at den skriver ut på spesial- og teksturpapir. For industrielle trykkere kan maskinen bidra til å supplere produksjonen, noe som gjør den egnet for korte serier og å trykke på enda flere underlag.

Flere underlag å velge mellom
I følge Konica Minolta er hovedfordelen med AccurioJet KM-1e «uendelige muligheter for forretningsutvidelse fra nåværende forretningsområder til mer lønnsomme applikasjoner» og mener at de har maksimalisert utskriftsmulighetene på forskjellige typer medier, inkludert offsetpapir, plastunderlag, gjennomsiktig film, foliepapir, metalliske medier, lerret og syntetiske materialer.

– AccurioJet KM-1e er en nøkkelpillar i vår strategi for å hjelpe våre kunder å dra nytte av de mange nye mulighetene digitaliseringen medfører, hvilket støtter trenden med å bytte fra offset til blekkskriver i et raskt voksende marked.

Det er mulig å oppgradere eldre maskiner
Den digitale pressen aksepterer materialtykkelser fra 0,06 til 0,6 millimeter. Produktsjef sier at han ser en åpning for maskinen til å produsere emballasje, syntetiske materialer og etiketter.

– Vi ser på emballasjemarkedet som et interessant marked, sier Nuno Sacadura.

De mer enn hundre kjøperne som installerte PrecioJet PrecioJet KM-1 i fjor, kan være rolige. Produktsjefen bekrefter at de nye funksjonene kan oppgraderes i den eldre maskinmodellen.

En første installasjon av den nye digitale pressen er gjort i Europa. Det er en kunde i Tyskland som Konica Minolta for øyeblikket velger å ikke nevne ved navn, men lover å komme tilbake til.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324