
Også oppfølgeren, den arkmatede digitalpressen AccurioJet KM-1e, printer ut 3000 B2-utskrifter i timen. Men den tilbyr mer enn som så. Digitalpressen i 50/70-formatet lanseres med bedre ytelse og nye funksjoner som åpner for markeder som emballasje, syntetiske materialer og etiketter. To segmenter er i fokus – kommersielt og industrielt trykk.
Konica Minolta inviterte til en pressekonferanse for å formidle nyheten om en oppfølger til den arkmatede digitalpressen AccurioJet KM-1, som ble lansert på Drupa-messen i 2016.
– Det vi prøver å gjøre er å øke ytelsen. Dette er den andre maskinen vår i B2 + -formatet, sier Nuno Sacadura, forretningsutviklingssjef for Konica Minoltas inkjetdivisjon, og forklarer at målbildet og markedene de ønsker å nå er trykkerier og industrielt trykk.
Flere utskriftsmuligheter
Den oppdaterte digitalpressen i B2+format markedsføres som «Broen mellom offset og digitalt» og har blitt belønnet med bokstaven e på slutten av maskinnavnet. Mye av det som gjøres med den første digitale pressen, for eksempel produksjonshastighet, arkformat B2 + og Dot freeze teknologien. Teknologien gjør at blekkdråper kan «selvfryse» i varierende størrelser direkte i kontakt med underlaget for fargestabilitet og så god bildekvalitet som mulig når arkene kommer tørre ut av maskinen. Imidlertid er det nye printhoder og nye mediesensorer for å kunne printe på flere materialer. Uansett underlag, skal det ikke påvirke utskriftskvaliteten og fargekontinuiteten.

– Den største fordelen med AccurioJet KM-1e er fremdeles de uendelige mulighetene for utvidelse. Det hjelper kunder med å låse opp dører for nye og mer lønnsomme applikasjoner. Bare ett eksempel, vi vet fra tilbakemeldinger at noen kunder jobber mer direkte med byråer nå takket være kombinasjonen av forskjellige teknologier i verdensklasse. Vi kan tilby utskrift av høy kvalitet, til lakk og veldig sofistikert dekorativ klipping for utvidelser av kundevirksomheten, sier Toshi Uemura, leder for forretningsområdet profesjonelt trykk, og nevner blant annet samarbeidet med etterbehandlerleverandøren MGI.
Fleksibel produksjon
Konica Minolta har også investert i ytterligere effektivisering av produksjonen ved å redusere tiden mellom jobber når maskinen ikke er i drift, og tilbyr automatisk tosidig utskrift uten at dette krever tørketid. Produsenten lover også at tiden for service på maskinen blir redusert, og at den til sammen gir større fleksibilitet i produksjonen. UV-lamper herder blekket direkte, og til dette er det satt inn ozonfrie og langlivede LED-lamper.
Innen kommersiell trykking er korte serier, rask prosessering og levering drivende. Konica Minolta mener at digitalpressen passer godt til dette med dennes muligheter for variabel data og at den skriver ut på spesial- og teksturpapir. For industrielle trykkere kan maskinen bidra til å supplere produksjonen, noe som gjør den egnet for korte serier og å trykke på enda flere underlag.
Flere underlag å velge mellom
I følge Konica Minolta er hovedfordelen med AccurioJet KM-1e «uendelige muligheter for forretningsutvidelse fra nåværende forretningsområder til mer lønnsomme applikasjoner» og mener at de har maksimalisert utskriftsmulighetene på forskjellige typer medier, inkludert offsetpapir, plastunderlag, gjennomsiktig film, foliepapir, metalliske medier, lerret og syntetiske materialer.
– AccurioJet KM-1e er en nøkkelpillar i vår strategi for å hjelpe våre kunder å dra nytte av de mange nye mulighetene digitaliseringen medfører, hvilket støtter trenden med å bytte fra offset til blekkskriver i et raskt voksende marked.
Det er mulig å oppgradere eldre maskiner
Den digitale pressen aksepterer materialtykkelser fra 0,06 til 0,6 millimeter. Produktsjef sier at han ser en åpning for maskinen til å produsere emballasje, syntetiske materialer og etiketter.
– Vi ser på emballasjemarkedet som et interessant marked, sier Nuno Sacadura.
De mer enn hundre kjøperne som installerte PrecioJet PrecioJet KM-1 i fjor, kan være rolige. Produktsjefen bekrefter at de nye funksjonene kan oppgraderes i den eldre maskinmodellen.
En første installasjon av den nye digitale pressen er gjort i Europa. Det er en kunde i Tyskland som Konica Minolta for øyeblikket velger å ikke nevne ved navn, men lover å komme tilbake til.