Agfa lanserer forvarmet trykkplate

PUBLISERT: 2 juli 2020
OPPDATERT: 2 juli

Agfa slipper Energy Verve – en forvarmet trykkplate. Ifølge produsenten skal trykkplaten kunne benyttes på kjørelengder på inntil en million eksemplarer uten baking.

Energy Verve er en ny trykkplate fra Agfa, tilpasset for uv-trykk, heatset- og coldset, som en del av foretakets ECO3-arbeid. Det er en negativt fungerende termisk fotopolymer trykkplate som ifølge Agfa skal klare tøffere kjøringer som trykkes på kartong eller med ugjennomskinnelig hvitt blekk. Den skal også fungere godt for heatset trykk av for eksempel magasiner, uv-applikasjoner for web og coldset trykk av blader og bøker.

Lavere energiforbruk
– Med heatset kjemper mange med å finne måter å øke effektiviteten og redusere kostnadene på. Og særlig slites trykkere mellom ønsket med å kvitte seg med ovnen, og frustrasjonen over at kjørelengden for ikke-bakte plater ikke oppfyller deres forventninger, sier Iris Bogunovic, produktsjef for Agfas forretningsområde Plate and ctp Systems.

Halvering
Med forvarmede trykkplater kan man redusere energibruken med 50 prosent sammenliknet med om man måtte bake den etterpå, mener Agfa. Derfor kreves det heller ikke like mye vedlikehold av ovnen. Også risker for sprekker eller bølger i platene reduseres.

Kan redusere avbrudd
Energy Verves spesifikke design skal eliminere papirbanebrudd ifølge Agfa.

– Den største årsaken til papirbanebrudd er at papiret bløtlegges av for mye fuktvann som benyttes under trykking for å få et høykvalitativt trykk, forklarer Thomas Billiet, FoU-prosjektleder hos Agfa og fortsetter:

– Det dypkornete aluminiumsubstratet i Energy Verve gir en utmerket balanse mellom blekk og vann og gjør det mulig for trykkere å bruke et minimum av vann og oppnå mer stabile trykkeforhold – noe som eliminerer papirbanebrudd.

Datablad (PDF)

Les videre

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Kodak vil transformere fra offset til digitalt med en ny gigant

Den enormt store trykkpressen Prosper Ultra 520 spilte den åpenbare hovedrollen blant Kodaks Drupa-nyheter. Et sterkt mål for selskapet er at trykkerier skal legge over offsetjobber til denne pressen uten å måtte gå på akkord med kvalitet eller hastighet.
kodak-DSC0765

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676