Agfa lanserer forvarmet trykkplate

PUBLISERT: 2 juli 2020
OPPDATERT: 2 juli

Agfa slipper Energy Verve – en forvarmet trykkplate. Ifølge produsenten skal trykkplaten kunne benyttes på kjørelengder på inntil en million eksemplarer uten baking.

Energy Verve er en ny trykkplate fra Agfa, tilpasset for uv-trykk, heatset- og coldset, som en del av foretakets ECO3-arbeid. Det er en negativt fungerende termisk fotopolymer trykkplate som ifølge Agfa skal klare tøffere kjøringer som trykkes på kartong eller med ugjennomskinnelig hvitt blekk. Den skal også fungere godt for heatset trykk av for eksempel magasiner, uv-applikasjoner for web og coldset trykk av blader og bøker.

Lavere energiforbruk
– Med heatset kjemper mange med å finne måter å øke effektiviteten og redusere kostnadene på. Og særlig slites trykkere mellom ønsket med å kvitte seg med ovnen, og frustrasjonen over at kjørelengden for ikke-bakte plater ikke oppfyller deres forventninger, sier Iris Bogunovic, produktsjef for Agfas forretningsområde Plate and ctp Systems.

Halvering
Med forvarmede trykkplater kan man redusere energibruken med 50 prosent sammenliknet med om man måtte bake den etterpå, mener Agfa. Derfor kreves det heller ikke like mye vedlikehold av ovnen. Også risker for sprekker eller bølger i platene reduseres.

Kan redusere avbrudd
Energy Verves spesifikke design skal eliminere papirbanebrudd ifølge Agfa.

– Den største årsaken til papirbanebrudd er at papiret bløtlegges av for mye fuktvann som benyttes under trykking for å få et høykvalitativt trykk, forklarer Thomas Billiet, FoU-prosjektleder hos Agfa og fortsetter:

– Det dypkornete aluminiumsubstratet i Energy Verve gir en utmerket balanse mellom blekk og vann og gjør det mulig for trykkere å bruke et minimum av vann og oppnå mer stabile trykkeforhold – noe som eliminerer papirbanebrudd.

Datablad (PDF)

Les videre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

Canon lanserer tre nye storformatprintere

Canon legger til nye storformatprintere til sitt sortiment, i form av imagePROGRAF TZ- og TX-serien. Disse maskinene egner seg spesielt godt for arkitekter og ingeniører, samt for plakatproduksjon.
V610-TZ-32000-LIFESTYLE-07_3x2

iEcho kjøper tysk skjærebordprodusent

Den kinesiske skjære- og fresebordprodusenten iEcho kjøper tyske Aristo.
iecho

Dominos nye printer skriver ut i høy hastighet på flaskekorken

Domino Printing Sciences har lansert en ny serie med raske produkthåndterings- og utskriftsløsninger designet for å støtte drikkevareprodusenter og hjelpe dem med å levere emballasje uten flaskeetiketter av miljømessige og regulatoriske årsaker. Den nye serien skriver ut variable data og maskinlesbare koder, inkludert QR-koder, på korkene for HDPE-emballasje.
Dominov

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1