Bransjens tilstand foran sommeren

Peter Ollén

Vår sjefredaktør Peter Ollén tar til orde for å sette en fot i bakken og tenke gjennom hvordan ditt firma skal kunne takle veien videre etter koronapandemien. Den innledende setningen tar utgangspunkt i tilstanden i den svenske bransjen, men konklusjonene kan være greie å ta med seg også for norsk grafisk bransje.

Konstant stigende børskurser samtidig som 40 prosent av tjenesteforetakene, dit flesteparten av våre lesere og besøkende hører til, sier at de skal si opp personale nå i sommer. Det er oppsigelser som ofte blir besværlige. Etter finanskrisen i 2008 kom det et par år med kraftige nedskjæringer, der man kan si at den siste luften ble presset ut av trykkerier og skiltmakere. Gjenværende medarbeidere måtte være høytpresterende med stor debiteringsgrad.

Når det nå skjæres ned, så blir det nødvendigvis slikt som firmaet faktisk har solgt og hatt kunder til. Men hvis lønnsomheten ikke har vært helt optimal og når bedriftseieren tvinges å velge for å stoppe blødningen, så ryker visse deler.

Dermed breder man samtidig grunnen for å få et ordentlig sterkt selskap på sikt. Når den amerikanske trykkeriforeningen har forsøkt å finne ut av hva som er felles for de mest lønnsomme foretakene, så er det at de gjør færre ting men er skikkelig effektive på det de gjør.

Bli derfor ikke forbauset dersom din sommeranalyse viser at samtidig som du skjærer bort visse deler, så blir det lønnsomt å investere i andre. Når du fokuserer på færre ting oppdager du at enkelte arbeidsmomenter kan gjøres på en bedre måte. Da kan det gjerne bli aktuelt å gjøre nye investeringer, samtidig som du skjærer ned.

Den amerikanske undersøkelsen viser at de mest lønnsomme trykkeriene har færre men nyere maskiner, sammenliknet med de øvrige.

Innen management snakker man ofte om at den dårlige sjefen tar tak i det som ikke fungerer mens den gode sjefen fokuserer på det som er godt, for å få det til å fungere enda bedre.

Nå er det en gylden tid for forandring. Hele næringslivet omstiller seg og tilpasser seg etter korona. Ingen kommer til å synes at det er noe merkelig med store forandringer i ditt selskap. Så ta sjansen og benytt gjerne dine leverandører og kollegaer i bransjen som dialogpartner. Les også gjerne de mange gratis reportasjene som du finner på denne siden.

Andre har sett og lært seg andre tin enn du. Mange ganger har de nøklene du trenger for å komme vidare.

Trivelig sommer ønsker sjefredaktør Peter Ollén

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *