Laminat som holder bakterier borte

PUBLISERT: 2 juli 2020
OPPDATERT: 2 juli
Det nye antibakterielle laminatet Kemica TEC LUX 350 er motstandsdyktig mot riper.

– Endelig et holdbart antibakterielt laminat til en meget god pris, sier Signcoms JJ Hendricks om den italienske produsenten Kemicas siste produktslipp.

Den italienske materialprodusenten har utviklet det nye antibakterielle laminatet Kemica TEC LUX 350. Materialet med sin antibakterielle funksjon oppnås gjennom at sølvioner eliminerer bakteriespredning.

Et ripebestandig laminat
I følge produsenten er laminatet veldig ripebestandig og avviser for eksempel koli-bakterier, listeria, stafylokokker, salmonella og andre veldig forekommende bakterier i sykehusmiljøer. Det er imidlertid ikke vist at belegget har noen effekt på virus.

Produktet kan brukes på forskjellige typer kontaktflater i utsatte miljøer, for eksempel dører, flate håndtak, bordplater og skjermer i helsevesenet, matindustrien og i offentlige miljøer som reise- og kjøpesentre, butikker og skoler.

– Endelig et holdbart antibakterielt laminat til en veldig god pris, sier JJ Hendriks, salgs- og markedsdirektør, Signcom Group Sverige. Selv om hele verden for tiden jobber på en bred front for å få kontroll over situasjonen, er det mange spørsmål igjen. Det kommer bedre tider, men inntil da håper vi å bidra med det vi kan, som displayløsninger, gulvlaminater, pleksimaterialer og ikke minst dette nye antibakterielle laminatet.

En varierende holdbarhet
Holdbarheten avhenger av hvordan materialet rengjøres. Tester har vist at når vaskemidler brukes en gang i uken, er holdbarheten omtrent ett år, sammenlignet med bare varmt vann – 50 rengjøringer per uke – som gir en holdbarhet på tre år.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324