Offline eller inline?

PUBLISERT: 13 august 2020
OPPDATERT: 13 august
Liggende A4 gir helt nye muligheter til å lage praktfulle arbeider selv i et lite trykkeri. Denne boken er produsert ved bruk av en Ricoh-printer og Plockmatic etterbehandling.

Nesten alle Plockmatics og Morganas produkter tilbys i både en inline og en offline løsning. Hvilket bør du velge da? Vi ringte Bo Larson, som har solgt etterbehandling i mange år.

– Hvis du har flere produksjonsmaskiner, så kanskje du velger å ha etterbehandlingen offline. Da kan du jo styre hva som skal gå i hvilken etterbehandler. Jo mer standardisert produksjon, jo mer nærliggende kan det i stedet være å ha alt sammenkoblet, sier Bo Larson hos ferdiggjøringsleverandøren Plockmatic.

Det samme gjelder dersom du bare har en produksjonsmaskin. Jo mer variert produksjonen er, med brosjyrer, flygeblad, perforerte kuponger og så videre, jo mer nærliggende er det å la trykkingen være en prosess og etterbehandlingen en annen.

I offentlige virksomheter
Bo Larson påpeker at det også kommer an på sammenhengen. Kommuner og offentlig virksomhet, som handler etter rammeavtaler, vil gjerne ha en klump der skrivere og etterbehandling blir sett under ett. Når avbetalingen er fullført, går de videre til neste integrerte maskin.

Trend med inline
Den generelle trenden er at inline øker. Flere og flere kunder velger enkelheten og kan med en operatør håndtere alt opp til helt ferdige trykksaker. Men det finnes fortsatt trykkerier som har satset på offline-etterbehandling og deretter kjøper maskinen når avdragene er ferdige.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324