Offline eller inline?

PUBLISERT: 13 august 2020
OPPDATERT: 13 august
Liggende A4 gir helt nye muligheter til å lage praktfulle arbeider selv i et lite trykkeri. Denne boken er produsert ved bruk av en Ricoh-printer og Plockmatic etterbehandling.

Nesten alle Plockmatics og Morganas produkter tilbys i både en inline og en offline løsning. Hvilket bør du velge da? Vi ringte Bo Larson, som har solgt etterbehandling i mange år.

– Hvis du har flere produksjonsmaskiner, så kanskje du velger å ha etterbehandlingen offline. Da kan du jo styre hva som skal gå i hvilken etterbehandler. Jo mer standardisert produksjon, jo mer nærliggende kan det i stedet være å ha alt sammenkoblet, sier Bo Larson hos ferdiggjøringsleverandøren Plockmatic.

Det samme gjelder dersom du bare har en produksjonsmaskin. Jo mer variert produksjonen er, med brosjyrer, flygeblad, perforerte kuponger og så videre, jo mer nærliggende er det å la trykkingen være en prosess og etterbehandlingen en annen.

I offentlige virksomheter
Bo Larson påpeker at det også kommer an på sammenhengen. Kommuner og offentlig virksomhet, som handler etter rammeavtaler, vil gjerne ha en klump der skrivere og etterbehandling blir sett under ett. Når avbetalingen er fullført, går de videre til neste integrerte maskin.

Trend med inline
Den generelle trenden er at inline øker. Flere og flere kunder velger enkelheten og kan med en operatør håndtere alt opp til helt ferdige trykksaker. Men det finnes fortsatt trykkerier som har satset på offline-etterbehandling og deretter kjøper maskinen når avdragene er ferdige.

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik