Grønnere plater hos dansk trykkeri

PUBLISERT: 17 september 2020
OPPDATERT: 17 september
Lengre kjøringer og bedre bildekontrast, sier Keld Kortbæk, Prepress manager hos KLS Pureprint, om de nye Adamas-platene.

Det danske trykkeriet KLS Pureprint, som er kjent for sin grønne filosofi, bytter trykkplater og arbeidsflytprogram for å leve opp til miljøkravene. Det gjelder Agfas nye kjemikaliefrie plater Adamas og programvaren Apogee.

Som det andre selskapet i verden som fikk Cradle to cradle (C2C) -sertifisering, har KLS Pureprint høye krav til at trykkeprosessen skal være så miljøvennlig som mulig. Trykkeriet har i lang tid gjort investeringer for å redusere blant annet energiforbruket i virksomheten. Selskapet har nå valgt å bytte til Agfas kjemikaliefrie trykkplater Adamas.

– Etter at vi byttet til Adamas, kan vi klare lengre kjøringer. Platen gir utmerket bildekontrast, som muliggjør enkel visuell kontroll for å unngå feil. Ripebestandigheten er også god, sier Keld Kortbæk, Prepress-sjef i KLS Pureprint.

Offsetplater kan redusere avfall, ifølge produsenten Agfa.

Reduserer avfall

Ifølge Kasper Larsen, kommersiell direktør for KLS Pureprint, vil trykkeriet fortsette sine investeringer i miljø og bærekraft også i fremtiden.

Fotopolymer offsettrykkplaten er utviklet med selskapets Thermolink-teknologi, noe som betyr at den ikke krever forvarming. De trenger heller ikke noe fuktvann, men vaskes ut med en pH-nøytral gummi.

Ved å bruke trykkplaten reduseres det totale avfallet med opptil 75 prosent, sammenlignet med lignende produkter på markedet, ifølge Agfa.

Endrer programvare
Samtidig bytter selskapet til Agfas arbeidsflytprogramvare, Apogee. Med programmet kan du for eksempel foreta innstillinger for å optimalisere trykkeflaten på arkene og derved spare materialer og produsere så effektivt som mulig.

– Vi endret oss fordi vi hadde noen problemer med det forrige systemet. Det var forskjeller mellom filene som kunden godkjente og de trykte resultatene. Byttet til Apogee, inkludert den ypperlige Apogee Impose imponeringsmodulen, reduserte også produksjonstiden i prepress, sier Keld Kortbæk og fortsetter:

– Apogee Webapproval gir også stor verdi: det du godkjenner er det du får. Oppsummert har Apogee gitt oss en mer stabil produksjonsflyt.

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01