HBO Nova Print overtar eskeproduksjon

PUBLISERT: 1 oktober 2020
OPPDATERT: 21 mars
Papirnerdene i HBO Nova Print har tro på at papir har kommet for å bli, og at vi stadig får nye bruksområder med dette bærekraftige materialet.

Til nå i år har store deler av trykkeribransjen i Norge grunnet covid -19 fått merkbart redusert inntekter. HBO Nova Print har lenge ønsket flere ben å stå på, og kjøper nå ut maskinparken som produserer esker hos Profil Emballasje, som er eid av Hardangerbestikk. Målet er å doble omsetningen innen 3 år, og rekruttere flere ansatte.

HBO + Nova Print = HBO Nova Print
HBO Nova Print AS er et offset- og digital trykkeri med fokus på papir som kommunikasjonsmedium. Et rikholdig utvalg av papir i ulike farger og overflater samt en genuin interesse for papir har etter hvert blitt en del av HBO sin varemerke. Offsettrykte trykksaker og mulighet for spesialeffekter til disse har vært hovedproduktet i veldig mange år. De siste årene har digitaltrykk også vært en stor del av produksjonen. Med en trend der volum av brosjyrer og kataloger på papir er stadig synkende så det tradisjonsrike trykkeriet det som nødvendig å tenke nytt.
I mai gikk HBO Haugesund Bok & Offset ut med informasjon om at bedriften fusjonerer med etikettprodusenten Nova Print som har tilhold i Stavanger. Ny digital etikettmaskin installeres i lokalene i Haugesund i disse dager og produksjonen av selvklebende etiketter på rull kan snart settes i gang.

Norsk eskeproduksjon flytter fra Vaksdal til Haugesund
I en periode har trykkeriet i Haugesund vært i dialog med eskeprodusenten Profil Emballasje AS som er eid av Hardangerbestikk. Bedriften holder til i Vaksdal og har produsert gaveesker av forskjellige slag i veldig mange år. Nå vil de endre i driften og i den forbindelse overtar HBO Nova Print AS produksjonen av esker.
–Etter mange år med produksjon av både esker og innlegg i esker har vi lyst å fokusere hundre prosent på thermoforming, som er blant annet gjelder innlegg til esker, sier Nils Henrik Møen, daglig leder i Profil Emballasje AS. –Med tanke på en arvtaker til eskeproduksjonen er det viktig for oss at kundene blir godt ivaretatt videre, og det var et sterkt ønske å få beholde produksjonen i Norge. HBO var vårt førstevalg, og vi er svært fornøyd med at vår nære samarbeidspartner igjennom så mange år har lyst å videreføre eskeproduksjonen, avslutter Møen.

–Dette gleder vi oss veldig til, sier Ørjan Risanger, daglig leder på HBO Nova Print AS. Vi har hatt et godt samarbeid med Profil Emballasje i mange år, der vi har trykt selve trekket til eskene. Vi er veldig stolte og takknemlige for at de velger oss til å videreføre sitt produkt. Nå får vi både eskeproduksjonen og trykking av trekket til eskene innomhus. Allerede opplever vi fordeler med dette. Vi ser også fram til videre samarbeid med Profil Emballasje, sier Risanger.

Første esker i Norge med papir produsert av jordbruksavfall
HBO Nova Print AS er leverandør i Norge og Sverige av papiret PaperWise. Vanlig papir er produsert av cellulosefiber fra trefiber. PaperWise er produsert av cellulosefiber fra blader og stilker fra innhøsting av for eksempel mais og hvete. Miljøavtrykket på dette papiret er opptil 47% lavere enn på vanlig papir. Det er det mange som ønsker å benytte seg av.
–Vi har levert trykksaker på papiret PaperWise siden 2017, sier Risanger. –Nå skal vi også levere esker og etiketter på dette papiret, som de første i Norge. Det er ingen hemmelighet at vi som jobber her har blitt veldig begeistret for dette papiret. Derfor gleder vi oss litt ekstra til å få produsere flere produkter med PaperWise.

Det er store maskiner som skal flyttes fra Vaksdal til Haugesund, men Risanger håper at eskeproduksjonen er i gang i Haugesund fra begynnelsen av november. Eskeproduksjonen kommer i tillegg til produksjon av trykksaker og etiketter.

Kilde: HBO.no

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324