Vær bevisst, velg lokalt, velg et norsk trykkeri

Norsk Industri har distribuert denne meldingen til alle sine medlemmer. Grafisk industri er også hardt rammet av koronakrisen. Nå har alle medlemmene av Grafisk bransjeforening i Norsk Industri tatt grep for å sikre arbeidsplasser og ta tilbake oppdrag som sendes til utlandet.

– Kampanjen “Trykt i Norge” er en oppfordring til alle trykk-kjøpere i Norge om å handle lokalt, sier styreleder Jøran Aulin-Jansson i Grafisk bransjeforening.

Konkurransen med produsenter i lavkostland har i flere tiår vært utarmende for det grafiske miljøet i Norge. Fra 1988 til 2018 mer enn doblet importen seg, fra i underkant av to milliarder til i overkant av fire milliarder kroner. Mange private og offentlige virksomheter har valgt å bestille sine trykksaker i utlandet. For å dempe importen er det gjennomført en betydelig effektivisering og modernisering av den grafiske bransjen her hjemme. Godt hjulpet av den lave kronekursen er mye av konkurranseevnen tilbake.

“Trykt i Norge”-merket viser at en trykksak er laget i Norge, av en seriøs bedrift med omtanke for miljøet og lokalsamfunnet. Å kjøpe grafiske tjenester av en Trykt i Norge-bedrift er et verdifullt bidrag til ditt lokale næringsliv.

Ved å bruke de lokale grafiske bedriftene bidrar du til å beholde lokale arbeidsplasser. Med Trykt i Norge-merket på ditt produkt, viser du kunder og ansatte at du setter pris på godt norsk håndverk og tar samfunnsansvar ved å velge norsk. Du kan samtidig være trygg på at bedriften virkelig kan faget sitt; design, trykking og ferdiggjøring.

En bonus er at du slipper mulige språklige og kulturelle utfordringer og misforståelser.

– Vi satser på at vår tilknytning til NHO-fellesskapet kan bidra til at vi kan beholde vår verdifulle kompetanse og sikre de mange lokale arbeidsplassene i vår bransje, understreker Jøran Aulin-Jansson.

Grafisk Bransjeforening er en del av Norsk Industri, den største landsforeningen i NHO-fellesskapet. Foreningen er til for grafiske bedrifter, trykkerier, kommunikasjonsbedrifter, designbyråer og bedrifter som produserer skilt, dekor og emballasje.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Inngangsmodell for industrielt tekstiltrykk

Tekst: Claes Nordström |

Med sin Monna Lisa ML-8000 retter Epson seg primært mot firmaer som ønsker å ta steget inn i industriell tekstiltrykk. Den nye inkjetmaskinen har en utskriftsbredde på 1,8 meter, er utstyrt med åtte nyutviklede Precision Core-skrivehoder, og forventes å ha en hastighet på opptil 155 kvadratmeter i timen. Den nyeste generasjonen printhoder fra produsenten Epson, […]

Publisert av: