Vær bevisst, velg lokalt, velg et norsk trykkeri

PUBLISERT: 1 oktober 2020
OPPDATERT: 21 mars

Norsk Industri har distribuert denne meldingen til alle sine medlemmer. Grafisk industri er også hardt rammet av koronakrisen. Nå har alle medlemmene av Grafisk bransjeforening i Norsk Industri tatt grep for å sikre arbeidsplasser og ta tilbake oppdrag som sendes til utlandet.

– Kampanjen «Trykt i Norge» er en oppfordring til alle trykk-kjøpere i Norge om å handle lokalt, sier styreleder Jøran Aulin-Jansson i Grafisk bransjeforening.

Konkurransen med produsenter i lavkostland har i flere tiår vært utarmende for det grafiske miljøet i Norge. Fra 1988 til 2018 mer enn doblet importen seg, fra i underkant av to milliarder til i overkant av fire milliarder kroner. Mange private og offentlige virksomheter har valgt å bestille sine trykksaker i utlandet. For å dempe importen er det gjennomført en betydelig effektivisering og modernisering av den grafiske bransjen her hjemme. Godt hjulpet av den lave kronekursen er mye av konkurranseevnen tilbake.

«Trykt i Norge»-merket viser at en trykksak er laget i Norge, av en seriøs bedrift med omtanke for miljøet og lokalsamfunnet. Å kjøpe grafiske tjenester av en Trykt i Norge-bedrift er et verdifullt bidrag til ditt lokale næringsliv.

Ved å bruke de lokale grafiske bedriftene bidrar du til å beholde lokale arbeidsplasser. Med Trykt i Norge-merket på ditt produkt, viser du kunder og ansatte at du setter pris på godt norsk håndverk og tar samfunnsansvar ved å velge norsk. Du kan samtidig være trygg på at bedriften virkelig kan faget sitt; design, trykking og ferdiggjøring.

En bonus er at du slipper mulige språklige og kulturelle utfordringer og misforståelser.

– Vi satser på at vår tilknytning til NHO-fellesskapet kan bidra til at vi kan beholde vår verdifulle kompetanse og sikre de mange lokale arbeidsplassene i vår bransje, understreker Jøran Aulin-Jansson.

Grafisk Bransjeforening er en del av Norsk Industri, den største landsforeningen i NHO-fellesskapet. Foreningen er til for grafiske bedrifter, trykkerier, kommunikasjonsbedrifter, designbyråer og bedrifter som produserer skilt, dekor og emballasje.

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Rykker ut til postkassens forsvar: «Store konsekvenser»

Den 16. desember 2024 kom Postutvalget med sin rapport om fremtidens posttjenester. Grafisk bransjeforening er svært kritiske og mener at det er «dramatisk hvis postkasselevering opphører».
Postbud leverer pakker

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C