Å drive trykkeri i koronatiden

av Peter Ollén, sjefredaktør hos AGI.

Alle mennesker skal dø. La oss starte med å si det. Noen får fordelen av å leve et langt liv mens andre dør tidligere. Men alle skal dø.

Som skåning hadde jeg privilegiet denne helgen å spise gås på en restaurant med noen gode venner. Hun er sykehuslege og møter daglige mennesker som tilhører forskjellige risikogrupper. Likevel velger hun å gå ut med gode venner og spise. Ta det med ro, vi satt et par meter fra neste gjeng og spritet oss. Men vi unngikk ikke å møtes. Bare minimerte risikoen.

Nå tenker du på kundebesøk, julebord og lønningspils. Mange oppgir alt slikt. Men det er også varianten at du tar en spasertur med kunden og diskuterer deres langsiktige planer. Det kan også være slik at personalet går ut fire og fire og har julebord. Og at lønningspilsen er organisert slik at du kjøper drikkevarer til selskapet og organiserer slik at dere henger sammen to og to og sitter med andre kollegaer neste gang.

Jeg spurte om de høye dødstallene våre i Sverige. Jeg ble fortalt at hvis noen ble diagnostisert med covid og døde innen en måned etter det, ble det registrert som covid, selv om personen også hadde kols, langvarig kreft eller var gammel og veldig skrøpelig. En varm sommer, som den vi hadde for to år siden, dør det flere enn av korona i sommer – for å sammenligne. Og hver gang jeg setter meg på sykkelen eller i bilen, risikerer jeg å bli en av de 20.000 menneskene som blir skadet i trafikken hvert år.

Hvorfor sier jeg dette?

Fordi jeg føler at noen firmaer i grafisk bransje har blitt helt lammet av bekymringer i situasjonen med korona. Når koronaen er over, vil noen få tusen fortsatt dø av influensa hvert år. Like mange av andre virussykdommer. Og 10 000-talls vil bli skadet i trafikken.

Så enten finner du nå en rimelig balanse mellom risiko og beskyttelse av ansatte i bedriften din. Eller du gjør det aldri. Fordi det er farlig å leve og det er farlig å jobbe. Men det er enda farligere å låse seg fast i troen på at verden vil være betydelig mindre farlig om et år eller to.

En kommentar til “Å drive trykkeri i koronatiden”
  1. Thorvald Evensen sier:

    Kloke ord !!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Toppmodell for etterbehandling: «Vårt nye store slagskip»

Tekst: Claes Nordström |

Plockmatic introduserer Morgana DigiFold pro XL. En ny maskin på det nordiske markedet som riller, perforerer og falser i en arbeidsflyt. Lange ark håndterer det som standard med en rillehastighet på opptil 7500 ark i timen. – Dette er vårt nye store slagskip, sier Bo Larson hos Plockmatic.

Publisert av: 

Den nye AccurioPress C7100-serien skal gi merverdi til trykkere

Tekst: Roger Stormo |

Konica Minolta introduserer en ny serie maskiner for mellomstore produksjonsvolumer – AccurioPress C7100. Ved bruk av mange automatiserings- og etterbehandlingsalternativer er det tonerbaserte arkmatede utskriftssystemet designet for å støtte leverandører av utskriftstjenester i å generere merverdi – både økonomisk og når det gjelder produktdesign.

Publisert av: 

Åpner nye markeder med Colorado

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

Bilfoliering er vanligvis utført med lateksprinter og laminering av folien, og ved at man helfolierer med grunnfargen først og legger på dekorfolie etterpå. Slik har det vært hos Grintek også, men med Colorado på plass har de begynt å tenke nytt, i form av at folien kan produseres i én prosess, og at lamineringen i en del tilfeller kan utelates.

Publisert av: 

Verdenspremiere for fleksibel offsetpresse

Tekst: Claes Nordström |

Heidelberg byr på verdenspremiere for kjernevirksomheten arkmatet offset. Den nye Speedmaster CX 104 henvender seg til flere segmenter innen trykkeriverdenen, og ble presentert under selskapets store kundearrangement, China Print. Heidelberg følger opp den siste generasjonen trykkpresser som ble sluppet i forbindelse med kanselleringen av Drupa-messen 2020. Og det gjøres i et 70/100 arkformat og muligheter […]

Publisert av: