Å drive trykkeri i koronatiden

PUBLISERT: 17 november 2020
OPPDATERT: 17 november
av Peter Ollén, sjefredaktør hos AGI.

Alle mennesker skal dø. La oss starte med å si det. Noen får fordelen av å leve et langt liv mens andre dør tidligere. Men alle skal dø.

Som skåning hadde jeg privilegiet denne helgen å spise gås på en restaurant med noen gode venner. Hun er sykehuslege og møter daglige mennesker som tilhører forskjellige risikogrupper. Likevel velger hun å gå ut med gode venner og spise. Ta det med ro, vi satt et par meter fra neste gjeng og spritet oss. Men vi unngikk ikke å møtes. Bare minimerte risikoen.

Nå tenker du på kundebesøk, julebord og lønningspils. Mange oppgir alt slikt. Men det er også varianten at du tar en spasertur med kunden og diskuterer deres langsiktige planer. Det kan også være slik at personalet går ut fire og fire og har julebord. Og at lønningspilsen er organisert slik at du kjøper drikkevarer til selskapet og organiserer slik at dere henger sammen to og to og sitter med andre kollegaer neste gang.

Jeg spurte om de høye dødstallene våre i Sverige. Jeg ble fortalt at hvis noen ble diagnostisert med covid og døde innen en måned etter det, ble det registrert som covid, selv om personen også hadde kols, langvarig kreft eller var gammel og veldig skrøpelig. En varm sommer, som den vi hadde for to år siden, dør det flere enn av korona i sommer – for å sammenligne. Og hver gang jeg setter meg på sykkelen eller i bilen, risikerer jeg å bli en av de 20.000 menneskene som blir skadet i trafikken hvert år.

Hvorfor sier jeg dette?

Fordi jeg føler at noen firmaer i grafisk bransje har blitt helt lammet av bekymringer i situasjonen med korona. Når koronaen er over, vil noen få tusen fortsatt dø av influensa hvert år. Like mange av andre virussykdommer. Og 10 000-talls vil bli skadet i trafikken.

Så enten finner du nå en rimelig balanse mellom risiko og beskyttelse av ansatte i bedriften din. Eller du gjør det aldri. Fordi det er farlig å leve og det er farlig å jobbe. Men det er enda farligere å låse seg fast i troen på at verden vil være betydelig mindre farlig om et år eller to.

Les videre

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Ambisjoner utover bygda

Dersom du har bladd i et av de mange menighetsbladene fra distriktet eller blitt forbikjørt av en reklamefoliert bil på Dokka, er det stor sannsynlighet for at både blad og bildekor er produsert på Land Trykkeri as på Dokka.
Land Trykkeri (3)

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12