HG Media investerer for fullt i etterbehandlingen

PUBLISERT: 19 november 2020
OPPDATERT: 19 november
Jørn Våraker er daglig leder på HG Media

HG Media har gjort store investeringer i sin etterbehandling. De blir først ute i Norden med Horizons nyeste trimmerenhet for limbundne bøker, og har også tatt inn en ny uv-lakkenhet fra MGI.

Da Haslum Grafisk og Jans Trykkeri valgte å slå sine virksomheter sammen, resulterte det i HG Media, et trykkeri som i dag forvalter 100 års erfaringer i trykkeribransjen. Haslum Grafisk eksisterte i 60 år og var det største trykkeriet mellom Oslo og Drammen. De var kjent for sin produksjon av turistmateriale, som prospektkort, kalendere og bøker. Jans Trykkeri fantes i 40 år og satset fremfor alt på kommersielle trykksaker for både privat og offentlig sektor i regionen.
Nå seks år etter sammenslåingen er kompetansen i stedet samlet på 2 000 kvadratmeter hos HG Media i Bærum. I dag er de et komplett grafisk hus med design, produksjon, salg og administrasjon under ett og samme tak. I utvalget finner du blant annet plakater, kataloger, pocketbøker, bildekor med mer.

Alt i ett
I maskinparken er det offsetpresser fra Mitsubishi, CTP fra Heidelberg og digitale trykkpresser fra Ricoh og Oce. For storformat har de en planprinter og rullprinter fra henholdsvis HP og Epson.
Ferdiggjøringen består i dag av maskiner for stansing, preging, foliering, skjæreplotter og spiralbinding. Utover dette er her også en fals fra Heidelberg og MBO samt partiell lakkering og foliering fra MGI.

– Vi leverer trykksaker i hele Norge. Hovedområdet for HG Media er å sette farger på ulike medier, og vi har rykte på oss om å være spesialister på å dekorere trykksaker, forteller Jørn Våraker som er daglig leder på HG Media.

Først i Norden med Horizon HT-300
Til tross for at trykkeriet tradisjonelt har jobbet med offset, har de siste årene satset stadig mer på digitaltrykk. I løpet av 2020 har de blant annet gjort store investeringer i sin ferdiggjøring. I oktober blir de det første trykkeriet i Norden som installerer Horizons HT-300 – en trimmer for limbundne bøker.
– Lanseringen av HT-300 ble gjort i sommer. Den nye maskinen har hele automatisk omstilling mellom ulike bok formater og unik for Horizon HT-300 er at den skjære bøker med klaffe omslag (flap covers) i en og samme gjennomkjøring, forteller Jack Dahl som er selger for Horizon i Norge.

HT-300.

For HG Media er det en relativt stor investering som skal fremskynde jobbene og øke kvaliteten på produktene.
– Vi kommer til å spare tid og denne maskinen er raskere og mer fleksibel enn tidligere modeller samt at man kan få den inline, sier Våraker. –Maskinen medfører kvalitetsforbedringer på alle limbundne produkter, raskere levering og enklere prosesser ved produksjonsstans, forteller han.

Kan tilby 3d-effekt
I parken finner du nå dessuten en JetVarnish 3D uv-lakk og folieenhet fra MGI som er levert av Konica Minolta. Den kan ”lakkprege” med variabel tykkelse på lakken, noe som gir effekten av 3d-preg. For trykkeriet betyr det en hurtigere produksjon da den er hel digital og produksjonshastigheten er høyere en tidligere metoder. Ifølge Våraker får de en mer automatisert flyt og kan levere en høy kvalitet på sluttproduktene til kortere leveringstider.


– Kombinasjonen av 3D preg og dekorfolie skaper mange spennende muligheter for å øke verdien og opplevd kvalitet på trykksaken. Folien legges på i samme prosess som lakk, og det benyttes en hotfoil metode for å gi høyest mulig kvalitet. Det at prosessen er heldigital gjør også at dette egner både for små og store opplag, som ikke har er tilfelle med analoge produksjonsmetoder, og dessuten kan det produseres i formater opp til 57 x 105 centimeter, sier Roger Wiig, Nordisk salgssjef for industrielt trykk hos Konica Minolta.

Integrert system
For en integrert og automatisert flyt benytter foretaket også programvarer som Total flow og Prinergy. Satsingen på det digitale har betydd mye for produksjonen.

– Vi har kunnet korte ned leveringstidene og kommet inn på nye markeder som vi ikke har kunnet tidligere. Vi er alltid i utvikling og holder øynene åpne for ny teknologi, sier Jørn Våraker.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Kraftfull skjæreteknologi kombinert med automatisering

På FESPA vil Zünd demonstrere hvordan en kombinasjon av kraftig skjæreteknologi, intelligent programvare og innovative løsninger for automatisert materialhåndtering kan gjøre digital skjæring effektiv og allsidig.
Henrik_Larsson_Hedblom-og-Martin_Roed_Nielsen

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2