Fagtrykk Idé i Alta ruster opp maskinparken

PUBLISERT: 26 november 2020
OPPDATERT: 21 mars
Det var fullt hus da Fagtrykk Idé åpnet nybygget sitt tidligere i høst. Her forteller Paul Håkon Nilsen (i midten) lokale kunder om nye grafiske muligheter.

Fagtrykk Idé i Alta er nestemann ut med nye imagePRESS C10010 VP. Dermed blir landets største produksjonsmiljø nord for Trondheim enda et hakk vassere.

– Vi har en digitaltrykkpark med tre imagePRESS-maskiner, der det var på tide å skifte ut den eldste, en imagePRESS 6010. Da var det helt naturlig å satse på Canons nye flaggskip, imagePRESS C10010 VP, forteller daglig leder Paul Håkon Nilsen i Fagtrykk Idé. Etter mange år med imagePRESS-teknologi vet de hva de går til, og de har også satset på utdanning av egen tekniker og har eget delelager for Canon-maskiner. Paul Håkon legger til at de har valgt å utstyre produksjonsmaskinen med inline ferdiggjøring med fals og stift for å kunne produsere et stort spekter av ulike typer hefter direkte i maskinen.

– Det øker også automatiseringsgraden vår for Kronstadposten, en ukeavis vi produserer på fast basis i et opplag på 1700, forteller han.

Nybygg og kraftig satsning
Tidligere i høst åpnet Fagtrykk Idé nybygget med nye produksjonsløsninger for storformat, og avslutter året med en kraftig imagePRESS-investering. Dere har med andre ord klart å holde omsetningen oppe i dette spesielle året?

– Ja, en del oppdrag forsvant som følge av pandemien, men vi har klart å kompensere det med andre oppdrag. Nå er vi svært godt rustet for 2021, som forhåpentligvis blir et år med en normalisert situasjon etter hvert, sier Paul Håkon.

Standardiserer på Fiery RIP
En av landets kraftigste imagePRESS-parker befinner seg altså lengst nord i landet, og i samme runde som den oppgraderes på maskinsiden, innfører de også Fiery RIP over hele linjen.

– Jobbene må gå på skinner, og vi er trygge på at arbeidsflyt og filhåndtering blir bedre og mer effektiv med nye Fiery-løsninger fra Canon. Lønnsomhet handler om å unngå stopp i produksjonen, derfor har vi også eget delelager og en Canon-sertifisert tekniker i egne rekker. Neste år kan vi markere ti år med Canon imagePRESS-teknologi her, og 400.000 klikk i måneden i snitt sier jo også litt om at dette er teknologi som er sunn for bunnlinja vår, sier Paul Håkon Nilsen i Fagtrykk Idé.

Snart er Canons nye flaggskip imagePRESS C10010 VP i produksjon hos Fagtrykk Idé i Alta, sammen med bedriftens eksisterende imagePRESS 10000 og 7010.

Les videre

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01