Fagtrykk Idé i Alta ruster opp maskinparken

Det var fullt hus da Fagtrykk Idé åpnet nybygget sitt tidligere i høst. Her forteller Paul Håkon Nilsen (i midten) lokale kunder om nye grafiske muligheter.

Fagtrykk Idé i Alta er nestemann ut med nye imagePRESS C10010 VP. Dermed blir landets største produksjonsmiljø nord for Trondheim enda et hakk vassere.

– Vi har en digitaltrykkpark med tre imagePRESS-maskiner, der det var på tide å skifte ut den eldste, en imagePRESS 6010. Da var det helt naturlig å satse på Canons nye flaggskip, imagePRESS C10010 VP, forteller daglig leder Paul Håkon Nilsen i Fagtrykk Idé. Etter mange år med imagePRESS-teknologi vet de hva de går til, og de har også satset på utdanning av egen tekniker og har eget delelager for Canon-maskiner. Paul Håkon legger til at de har valgt å utstyre produksjonsmaskinen med inline ferdiggjøring med fals og stift for å kunne produsere et stort spekter av ulike typer hefter direkte i maskinen.

– Det øker også automatiseringsgraden vår for Kronstadposten, en ukeavis vi produserer på fast basis i et opplag på 1700, forteller han.

Nybygg og kraftig satsning
Tidligere i høst åpnet Fagtrykk Idé nybygget med nye produksjonsløsninger for storformat, og avslutter året med en kraftig imagePRESS-investering. Dere har med andre ord klart å holde omsetningen oppe i dette spesielle året?

– Ja, en del oppdrag forsvant som følge av pandemien, men vi har klart å kompensere det med andre oppdrag. Nå er vi svært godt rustet for 2021, som forhåpentligvis blir et år med en normalisert situasjon etter hvert, sier Paul Håkon.

Standardiserer på Fiery RIP
En av landets kraftigste imagePRESS-parker befinner seg altså lengst nord i landet, og i samme runde som den oppgraderes på maskinsiden, innfører de også Fiery RIP over hele linjen.

– Jobbene må gå på skinner, og vi er trygge på at arbeidsflyt og filhåndtering blir bedre og mer effektiv med nye Fiery-løsninger fra Canon. Lønnsomhet handler om å unngå stopp i produksjonen, derfor har vi også eget delelager og en Canon-sertifisert tekniker i egne rekker. Neste år kan vi markere ti år med Canon imagePRESS-teknologi her, og 400.000 klikk i måneden i snitt sier jo også litt om at dette er teknologi som er sunn for bunnlinja vår, sier Paul Håkon Nilsen i Fagtrykk Idé.

Snart er Canons nye flaggskip imagePRESS C10010 VP i produksjon hos Fagtrykk Idé i Alta, sammen med bedriftens eksisterende imagePRESS 10000 og 7010.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Skoleverket favoriserer digitale løsninger til tross for at forskningen viser at papir er best

Tekst: Roger Stormo |

I en artikkel før jul retter magasinet Kapital søkelyset mot innkjøpet av læremidler i skolen. På fire år fra 2015 til 2019 økte digitalandelen fra 11 til hele 34 prosent. Forskning tilsier imidlertid at innlæring er mye bedre når man leser fra papir enn fra digitale medier. Hva er det som gjør at skoleverket ikke lytter til forskning i dette spørsmålet?

Publisert av: 

Sign&Print Connect: Konica Minolta viser bredden

Tekst: Claes Nordström |

Nye maskiner, programvare og etterbehandlingsløsninger. Det blir den røde tråden når Konica Minolta lader opp for Sign & Print Connect: – Vi vil fortsette med det vi gjorde på forrige Sign & Print Scandinavia da vi slo på stortromma – at vi er så mye mer, sier sjef for forretningsområdet, Roy Spennare.

Publisert av: 

Trykt elektronikk på fremmarsj

Tekst: Roger Stormo |

Trykkeribransjen kan gjøre mer enn kommersielle jobber, emballasje eller storformatplakater. Trykt elektronikk er en milliardindustri og kommer mer og mer i fokus, spesielt trykte og fleksible sensorer. Sign & Print spør Matthew Dyson, teknisk analytiker i ID Tech Ex, om hvilke trykkerier som kan dra nytte av denne utviklingen, og hvilken kunnskap som kreves.

Publisert av: 

Antalis: Fokus på miljø og storformat

Den grafiske leverandøren Antalis vil finpusse til siste detalj på hva de vil vise fra sitt sortiment, når de stiller ut på den digitale messen Sign & Print Connect. Det er imidlertid sikkert at leverandøren av papir, emballasjeløsninger og materialer for trykking vil fokusere på to deler – storformat og miljø. – Vi snakker om […]

Publisert av: 

På agendaen: Tekstil-, etikett- og emballasjetrykk

Tekst: Claes Nordström |

Lars Haargard, landssjef for Oki i Danmark, sier at de har gjennomgått en stor strategiendring, fra en vanlig produsent av printere til en spesialist innen utvalgte trykkløsninger. Det inkluderer flere for det grafiske segmentet. Han sier at tre hovedområder vil utgjøre selve kjerneinnholdet i selskapet når selskapet viser frem produkter på den digitale messen Sign & Print Connect 9-11. februar.

Publisert av: 

“Inspirerende, innovativt og severdig”

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Vi presenterer noen av utstillerne på den kommende Sign & Print Connect -messen 9.-11. februar. Den arrangeres av svenske Sign & Print, men er åpen for besøkende og utstillere fra hele Norden. I denne artikkelen forteller den svenske Canon-sjefen litt om deres planer for den virtuelle messen.

Publisert av: