Elanders adm dir om inkjetsatsingen: "En stor konkurransefordel"

PUBLISERT: 27 november 2020
OPPDATERT: 21 mars
Elanders har installert Canons nyeste plattform for arkmatet printing, Varioprint iX3200.

Møt Elanders Sverige, som er midt i et skifte i det digitale trykkeriet i Vällingby. Selskapet investerer stort på inkjet for sin manualproduksjon med to nye arkmatede Varioprint iX3200 fra Canon.

I Vällingby har Elanders Sverige sitt digitaltrykkeri, et av de største i Sverige med 65 ansatte. Da leasingavtalene begynte å utløpe på maskinene i fabrikken, var det også en naturlig og ypperlig anledning å gjennomgå og reforhandle hele maskinparken. En mulighet til å modernisere med ny teknologi og få et bedre kostnadsbilde, fastslår Mattias Olofsson, administrerende direktør i Elanders Sweden. Som et resultat av dette valgte selskapet å investere mye i to arkmatede inkjetprintere. Dette er Canons nyeste plattform for arkmatet printing, Varioprint iX3200.

– Den avgjørende faktoren for at vi valgte Canon var prisbildet for maskinen de tilbød. Nummer to er hastigheten og kapasiteten til pressene.

– Når det gjelder kvalitet, er våre vurderinger med prøvetrykk og testkjøringer at inkjetpressene og arkene at de holder en høyere kvalitet på punkt- og fargegjengivelse, sier han.

Mattias Olofsson, administrerende direktør i Elanders Sweden. Foto: privat

Varioprint iX3200 skriver ut mer enn 9000 SRA3-sider i timen, eller 320 dobbeltsidige A4-er per minutt på et bredt spekter av utskriftsmedier, inkludert offsetbestrøket papir fra 90 til 350 gram per kvadratmeter. Printeren dekker ulike typer kommersielle applikasjoner, for eksempel direktereklame, diverse markedsføringsmateriell, kataloger, magasiner og bøker.

Fant nye forretningsområder
2017 var et svakt år for Elanders Sverige. Mattias Olofsson trådte inn som ny administrerende direktør på slutten av samme år. Han sier at de var i en situasjon der de måtte foreta en gjennomgang av sine reduserte offsetvolumer. Beslutningen ble tatt om å gjøre den reisen som konsernet allerede hadde gjort globalt i 2014 – å investere i forsyningskjeden og logistikkområdet med blant annet emballeringstjenester, for ikke å være helt avhengig av trykkområdet.

– Vi så at vi ikke hadde behov for offsettrykk i Sverige, men at vi i stedet kunne bruke vår produksjon i Øst-Europa, og investere i vår digitale produksjon i Sverige når det gjelder kortere ledetid. Så vi la ned hele offsetproduksjonen vår, og åpnet et logistikklager i Viared, Borås.

I forbindelse med nedleggelsen signerte Elanders en samarbeidsavtale med offsettrykkeren Danagårds lito i Ödeshög for å kunne dekke visse behov. I dag står Elanders Sweden med ett ben i trykksegmentet og ett ben i forsyningskjeden og logistikk.

– Vi er leverandør av grafisk trykksak, og vi jobber mye med automotive (bilindustrien) i Sverige og har mye logistikk og verdiskapende tjenester knyttet til den grafiske trykksaken vår.

Manualer og markedsføringsmateriell
På trykksiden er den største produktgruppen bruksanvisninger. For eksempel skriver de ut alle manualer for Volvo Cars, Volvo Lastebiler, Scania og det medisintekniske selskapet Baxster Gambro. Ulike typer markedsføringsmateriell er en annen stor del, for eksempel meglerprospekter. De er også en trykkleverandør til statskontorene. Størstedelen av all trykk er i svart-hvitt og fire farger på klassisk 80-90 gram papir med 200-240 gram omslag. Det dreier seg om klassiske trykksaker, noen limbundne, en del stiftet.

Den samlede produktmiksen gjør den nye Canonpress egnet i et nåværende kostnadsperspektiv, ifølge Olofsson, som understreker en annen fordel med Canons forretningsmodell. Det vil ikke være en klikkpris for hvert ark som skrives ut. Kostnaden er i stedet mengden blekk som påføres per ark. Inkjettekniken har gjort en skikkelig reise:

– Fremgangen som inkjet gjør er forbløffende, med de fremskrittene teknologien har gjort de siste årene. Spesielt når det gjelder kvalitet og hastighet, vil jeg si at det har bedret seg.

Han er fullstendig overbevist om at behovet for trykksaker vil fortsette å vise negativ vekst. Nøkkelen til fremtiden vil være å kompensere og tilpasse seg hvordan markedet endrer seg.

– Nå investerer vi i digitaltrykk og i de strømningene der vi ønsker å være. Der vil vi være eksperter og de beste innen det feltet.

Liker større kunder
Tilbakevendende trykkoppdrag og så lite manuell håndtering som mulig fra ordre til levering er Elanders melodi:

– Vi signerer gjerne større avtaler med kunder der bestillinger går via bestillingsgrensesnitt direkte til trykkpressen.

– Det vi ønsker å gjøre er å vokse med enheten vår i Stockholm mot den typen oppdrag, sier han og svaret kommer lynraskt på spørsmålet om hva hans store fokus fremover vil være som administrerende direktør i Elanders Sweden.

– Nummer én er å få virksomheten til å vokse, å finne områder og nisjeprodukter som vi er dyktige på. Vi ser det som et stort konkurransefortrinn for oss når vi foretar dette maskinskiftet i Stockholm. Vi kan være mer aggressive når det gjelder å møte markedspriser og ta større markedsandeler i Stockholm knyttet til trykk.

– Den andre delen er vårt logistikksted i Viared. Der ser vi etter oppdrag som ikke er knyttet til trykksaker, men mer knyttet til lager og logistikk.

Produksjonssjef Magnus Jönsson og stedssjef Martin Skogmar ved Elanders digitale trykkeri i Vällingby jobber for å få så lite manuell håndtering som mulig fra ordre til levering.

Svart og hvit og full farge
På anlegget i Vällingby møter vi produksjonsleder Magnus Jönsson og Martin Skogmar, plassjef og den som var ansvarlig for beslutningsgrunnlaget for valget av de nye Canon-pressene. De er enige om at den nye arkmatede maskinen vil utfylle de allerede eksisterende Canon-rullemaskinene i produksjonsmiljøet. Fremfor alt kan de jobbe i samme system, Canons arbeidsflytprogram Prisma, der alle jobber kommer inn.

Skogmar sier at de tidligere alltid har anskaffet svart-hvitt-trykk og firefargetrykk hver for seg. Men denne gangen ble det kromatiske trykket en faktor i valget av iX-pressen, i tillegg til de åpenbare kriteriene de lette etter: økonomi, miljø, service, grad av automatisering og kvalitet.

– Vi så at denne iX-maskinen i farger også kan være en fullverdig back-up til svart-hvitt maskinene våre, og det gjør det i en rimelig prosess til en rimelig pris.

– Vi tror at det innen 2-4 år definitivt kommer til å reduseres mer i svart og hvitt enn det gjør i farger. Og for digital utskrift ser vi også en mulighet til å øke på fargetrykk hvis du produserer til en lav pris.

På digitaltrykkeriet i Vällingby kjøres mange ordrelinjer og produksjon i en stykk, og det er derfor investert mye i automatisering. Bestillingen kommer, pdf lastes ned og mer eller mindre legges rett i pressen. Det er viktig å kunne koordinere jobber i samme format, mot samme papir, for å kunne produsere alle ordrer i samme løp. Magnus Jönsson:

– Uten problemer kan vi produsere minst 500 ordrelinjer om dagen. De fleste av disse produserer vi den ene dagen og leverer dagen etter.

De større trykkjobbene kan også øke, ifølge Skogmar:

– Vi har opplag på opptil 700-1000 eksemplarer. Og med iX-maskinen tror vi at brytningspunktet til offset går opp en smule.

Ingen spesialbehandlet papir
Selve kjernen i maskinen er den såkalte iQuariusiX-teknologien. I følge Canon innbefatter teknologien et tørkesystem som kombinerer luft og varme med fukting for å beskytte papiret. Resultatet blir stabile utskrifter på mange forskjellige utskriftsmaterialer, perfekt flate og klare for umiddelbar etterbehandling. Canons forgjenger, Varioprint i300, kunne skrive ut opptil 250 gram papir. Med ix3200 har Elanders muligheten til å gå på både lavere og høyere gramvekter enn som så.

Magnus Jönsson ser miljøfordeler med den nye inkjetmaskinen. Foto: Claes Nordström

Inkjetpressen krever ingen forbehandling med en primer av ubestrøket eller bestrøket papir, noe som er nytt for selskapet. I tillegg kan den skrive ut på offsetpapir. – Det er en stor ting for oss. Om vi kjører en jobb i offset eller digitalprint, kan vi nå bruke samme papir og trenger ikke å kjøpe spesialbehandlet papir, sier Skogmar.

Magnus Jönsson ser at de også gjør en forskjell for miljøet med den nye maskinen, noe som er i tråd med trykkeriets Svanemerking. Canon har investert i proprietært vann- og polymerpigmentbasert blekk. – Miljømessig bør ix3200 definitivt fremheves. Det er mye lettere å fjerne fargen fra papiret i resirkuleringen. For brosjyreproduksjon har Canon involvert Quadient, en forhandler av C.P. Bourg i Sverige.

Foto: Claes Nordström

Utstyret med tilhørende firkantrygg kan kjøres uavhengig eller kobles på iX3200: – Du kan kjøre inline, og det vil vi gjøre i de fleste jobbene. Vårt mål er å ha så lite manuell håndtering som mulig, og få ut ferdige produkter. Men den kan også kjøres frakoblet i noen situasjoner. Den bretter, riller, stifter og skjærer. Du får ut en ferdig brosjyre.

Den første inkjetlinjen forventes å være i full drift i midten av desember. Elanders har opsjon på en maskin til. Den er planlagt å skulle leveres til anlegget i løpet av andre kvartal 2021.

Brosjyrene kommer fiks ferdige ut av maskinen, med firkantsrygg. Foto: Claes Nordström

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324