Kalenderen som oser designpapir og mental helse

PUBLISERT: 8 desember 2020
OPPDATERT: 21 mars

Arctic Paper har fått hjelp av designstudenter i London til å lage Munken Agenda 2021, en kalender i bokform. Årets utgave fokuserer på farge, egenomsorg og mental helse under temaet Fargenes kraft – The Power of Colour.

Årets utgave av almanakken i bokform, Munken Agenda 2021, er laget av studenter i grafisk design ved UAL Chelsea College of Arts i London. Munken Agenda, som kalenderen heter, er et initiativ fra papirprodusenten Arctic Paper for å gi studentene muligheten til å jobbe med kreative prosjekter over lengre tid.

Jobber kreativt med papir
Mens Arctic Paper tilfører kunnskap om papir i sine forskjellige kvaliteter, bidrar studentene med nye perspektiver og inspirasjon.

– I den digitale verdenen vi lever i, setter vi pris på muligheten til å vise unge de gode egenskapene til papir og hvordan man kan jobbe med det på en kreativ måte, sier Martina Rosendahl, global markedssjef i Arctic Paper.

Fokuserer på farge og mental helse
Temaet for årets utgave av kalenderen er The Power of Colour – Fargenes kraft. Studentene selv fant på dette konseptet ut fra ideen om at alle skulle bringe mer farge inn i livet og prioritere sin mentale helse.

Grafiske designstudenter Georgie Wade, Daisy Peters og Georgie Sullivan. Foto: Arctic Paper

Kalenderen inneholder mye farger og inneholder også en introduksjon til meditasjon. Studentene Georgie Wade, Daisy Peters og Georgie Sullivan har fokusert på hvordan farger kan påvirke humøret vårt. Kalenderen vil være svært aktuell når det gjelder den tiden vi lever i, ifølge Martina Rosendahl:

– I tider som disse vil vi gå inn i oss selv og slappe av. Dette er i tråd med tonen i pandemien. Kalenderen slippes på en tid da folk trenger å reflektere og finne livsglede, og hvor det er bevis for at livet blir lettere hvis du omgir deg med mer farger.

På ubestrøket papir
Kalenderboken presenterer Artic Papers papirer i serien Munken Design.

– Vi setter pris på hvordan studentene hvert år tolker de ubelagte papirkvaliteter i Munken Design-serien på nye måter, og jeg tror det appellerer til mange mennesker.

Munken Agenda 2021 vil bli utgitt i 17 000 eksemplarer. Boken trykkes på Göteborgstryckeriet.

Kalenderen kan bestilles her.

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2