Kalenderen som oser designpapir og mental helse

Arctic Paper har fått hjelp av designstudenter i London til å lage Munken Agenda 2021, en kalender i bokform. Årets utgave fokuserer på farge, egenomsorg og mental helse under temaet Fargenes kraft – The Power of Colour.

Årets utgave av almanakken i bokform, Munken Agenda 2021, er laget av studenter i grafisk design ved UAL Chelsea College of Arts i London. Munken Agenda, som kalenderen heter, er et initiativ fra papirprodusenten Arctic Paper for å gi studentene muligheten til å jobbe med kreative prosjekter over lengre tid.

Jobber kreativt med papir
Mens Arctic Paper tilfører kunnskap om papir i sine forskjellige kvaliteter, bidrar studentene med nye perspektiver og inspirasjon.

– I den digitale verdenen vi lever i, setter vi pris på muligheten til å vise unge de gode egenskapene til papir og hvordan man kan jobbe med det på en kreativ måte, sier Martina Rosendahl, global markedssjef i Arctic Paper.

Fokuserer på farge og mental helse
Temaet for årets utgave av kalenderen er The Power of Colour – Fargenes kraft. Studentene selv fant på dette konseptet ut fra ideen om at alle skulle bringe mer farge inn i livet og prioritere sin mentale helse.

Grafiske designstudenter Georgie Wade, Daisy Peters og Georgie Sullivan. Foto: Arctic Paper

Kalenderen inneholder mye farger og inneholder også en introduksjon til meditasjon. Studentene Georgie Wade, Daisy Peters og Georgie Sullivan har fokusert på hvordan farger kan påvirke humøret vårt. Kalenderen vil være svært aktuell når det gjelder den tiden vi lever i, ifølge Martina Rosendahl:

– I tider som disse vil vi gå inn i oss selv og slappe av. Dette er i tråd med tonen i pandemien. Kalenderen slippes på en tid da folk trenger å reflektere og finne livsglede, og hvor det er bevis for at livet blir lettere hvis du omgir deg med mer farger.

På ubestrøket papir
Kalenderboken presenterer Artic Papers papirer i serien Munken Design.

– Vi setter pris på hvordan studentene hvert år tolker de ubelagte papirkvaliteter i Munken Design-serien på nye måter, og jeg tror det appellerer til mange mennesker.

Munken Agenda 2021 vil bli utgitt i 17 000 eksemplarer. Boken trykkes på Göteborgstryckeriet.

Kalenderen kan bestilles her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Skoleverket favoriserer digitale løsninger til tross for at forskningen viser at papir er best

Tekst: Roger Stormo |

I en artikkel før jul retter magasinet Kapital søkelyset mot innkjøpet av læremidler i skolen. På fire år fra 2015 til 2019 økte digitalandelen fra 11 til hele 34 prosent. Forskning tilsier imidlertid at innlæring er mye bedre når man leser fra papir enn fra digitale medier. Hva er det som gjør at skoleverket ikke lytter til forskning i dette spørsmålet?

Publisert av: 

Sign&Print Connect: Konica Minolta viser bredden

Tekst: Claes Nordström |

Nye maskiner, programvare og etterbehandlingsløsninger. Det blir den røde tråden når Konica Minolta lader opp for Sign & Print Connect: – Vi vil fortsette med det vi gjorde på forrige Sign & Print Scandinavia da vi slo på stortromma – at vi er så mye mer, sier sjef for forretningsområdet, Roy Spennare.

Publisert av: 

Trykt elektronikk på fremmarsj

Tekst: Roger Stormo |

Trykkeribransjen kan gjøre mer enn kommersielle jobber, emballasje eller storformatplakater. Trykt elektronikk er en milliardindustri og kommer mer og mer i fokus, spesielt trykte og fleksible sensorer. Sign & Print spør Matthew Dyson, teknisk analytiker i ID Tech Ex, om hvilke trykkerier som kan dra nytte av denne utviklingen, og hvilken kunnskap som kreves.

Publisert av: 

Antalis: Fokus på miljø og storformat

Den grafiske leverandøren Antalis vil finpusse til siste detalj på hva de vil vise fra sitt sortiment, når de stiller ut på den digitale messen Sign & Print Connect. Det er imidlertid sikkert at leverandøren av papir, emballasjeløsninger og materialer for trykking vil fokusere på to deler – storformat og miljø. – Vi snakker om […]

Publisert av: 

På agendaen: Tekstil-, etikett- og emballasjetrykk

Tekst: Claes Nordström |

Lars Haargard, landssjef for Oki i Danmark, sier at de har gjennomgått en stor strategiendring, fra en vanlig produsent av printere til en spesialist innen utvalgte trykkløsninger. Det inkluderer flere for det grafiske segmentet. Han sier at tre hovedområder vil utgjøre selve kjerneinnholdet i selskapet når selskapet viser frem produkter på den digitale messen Sign & Print Connect 9-11. februar.

Publisert av: 

“Inspirerende, innovativt og severdig”

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Vi presenterer noen av utstillerne på den kommende Sign & Print Connect -messen 9.-11. februar. Den arrangeres av svenske Sign & Print, men er åpen for besøkende og utstillere fra hele Norden. I denne artikkelen forteller den svenske Canon-sjefen litt om deres planer for den virtuelle messen.

Publisert av: