Rask respons på krav fra retail og persontransport. Fortsatt investering i nye maskiner og materiell. Personale som er meget fleksible når noe skal gjøres. Det er oppskriften på hvordan selskapene Sign Text og Sign Production, med sine drøyt 30 ansatte har tatt seg gjennom sju kompliserte måneder med pandemi.
For mange firmaer i skiltbransjen har det siste halvåret vært meget kritisk. Men nå sier stadig flere at salget er på vei til mer normale nivåer – eller at det i det minste ikke lenger er helt stillestående.
For Årnes-firmaene Sign Text og Sign Production har pandemien betydd en fullstendig stans på enkelte områder innen eksempelvis eventer og messer.
– Der er det fortsatt full stopp, forteller daglig leder Thomas Fjeldberg. Men på andre områder går det bedre. Og kunnskapen om å trykke på og sklibeskytte gulvdekaler har så langt ført til bestillinger på 100 000-talls dekaler. I tillegg er pleksiglass kappet og satt opp i veldig mange bedrifter. Og ordrene fortsetter å komme.
De to selskapene Sign Text AS (distributør) og Sign Production AS (konverter/produsent) er under samme tak, men er to selvstendige juridiske enheter med samme kundegruppe.
I fjor vant Sign Production sammen med en kunde en stor anskaffelse for en butikkjede. Dette har betydd mye i år, da noen andre kunder har bremset ordrene fullstendig.
– Det var egentlig bare i et par uker i mars at det sto helt stille. Så begynte ordrer å dryppe inn.
Thomas Fjeldberg var bekymret for at Sign Production like før pandemien hadde installert helt nye maskiner for utskrift og skjæring. Det er et Zündbord med glass slik at skjæremerkene kan leses nedenfra og materialet dermed kan skjæres på baksiden. Det er også et Canon Arizona-printbord, som kan trykke på kraftige papp plater, også kalt Swedboard plater som nå gjør det mulig å erstatte aluminium og plast ved å trykke på spesialpapir i stedet.
Mulig med hvitt trykk
For å kunne trykke på folier eller mørk bakgrunn så trenger man å kunne trykke heldekkende hvitt under fargene. Dette er en velkjent utfordring som var enkelt med silketrykk men som har vært en større utfordring når man trykker med blekk og ikke får tilstrekkelig dekning med den hvite fargen.
– De fleste løsninger er baserte på en UV-printer, sier Thomas Fjeldberg. Men trykket fra en UV-printer hever seg når det herdes. Dermed skapes en luftbro i kanten av trykket, når man etterpå legger på et laminat.
For å få et trykk som ligger flatt på substratet og samtidig ikke gjøre en altfor stor investering, så valgte Sign Production å teste Ricohs lateksprinter. Den kom snart kraftig til nytte da korona slo til. Men den ble egentlig innkjøpt for å tilgodese kundebehov hos de mange skiltmakerne rundt i landet som bruker Sign Production som sin underleverandør.
– Nå kan vi levere nye løsninger til bildekor. Printe hvite logoer og dekor på transparente helfolieringsfolier med laminat. . Jeg kan også lage graderinger og gjøre bruk av bilens egen farge, etter som latekstrykket i Ricoh er mer transparent, i motsetning til det tettere UV-blekket.
Selv om det var mulighetene med hvitt blekk som førte til investeringen i Ricoh, så har den vært til god hjelp nå under korona. Vi trykker mye klistremerker med hvit bakgrunn og CMYK. Mindre merker som du kan laminere.
– Fordelen med lateksblekket er at det bevarer foliens egenskaper på overflaten. Om du printer på en metallisk folie henter du egenskapene fra folien, slik at for eksempel gull fås ved å trykke gult på en sølvfolie. UV-blekk legger seg i stedet som et belegg ovenpå folien og da får du ikke frem den samme effekten.
Thomas Fjeldberg er likevel nøye med å påpeke at UV har mange andre fordeler og derfor benyttes flittig i selskapet. Som eksempel nevner han frostet folie, som de trykker tusentalls kvadratmeter av og som monteres på vinduer og glassruter på kontorer.
Retail og instore
Retail er et område i vekst hos Sign Production, som leverer sine produkter utelukkende via forhandlere og skiltmakere. Innen retail er det et sterkt fokus på å finne løsninger som er minst mulig miljøbelastende. Det var bakgrunnen for investeringen i maskinene fra Canon og Zünd.
Swedboard eskelokk er en bølgepapp som er limt og skåret på baksiden og brettet inn, for å få ekstra sterke plater. Disse platene trykkes i den nye Arizona 6170 flatbedprinteren. Et spesielt blekk har vært nødvendig for at trykket skal kunne bøyes 90 grader uten å sprekke.
Neste problem var å skjære spor på baksiden for at en kant skal kunne lages. Trykket er jo på forsiden, så passmerker for å styre kniven befinner seg jo ikke på den siden som skal skjæres.
– Løsningen har vært et nytt skjære- og fresebord fra Zünd Scandinavia. De har på egen hånd utviklet et bord der en del av skjærebordet er av glass. Når da et kamera plasseres under og leser av passmerkene, da vet fres, kniv og andre verktøy nøyaktig hvor de skal arbeide, forteller Thomas Fjeldberg og viser et eksempel.
– Zünd plasserte et bord her og i tre måneder jobbet vi sammen for å overbevise kunden om vår løsning.
Arbeidsflyt
Med Ricoh fikk man en god metode for å trykke hvitt uten UV. Med Arizona og Zünd har man fått en løsning for skilt trykt på papir i stedet for plast og aluminium.
– Men med over 30 medarbeidere er det mye informasjon som skal håndteres. Derfor har vi også investert i et system for å håndtere ordre og arbeidsflyt. Systemet heter CAPTOR Graphic og er et dansk CRM og MPS system. Det gir overlegen kontroll over enhver ordre uansett hvor i prosessen ordren befinner seg. Kundene kan også selv gå inn og bestille og kontrollere slik at deres filer er riktige. Om alt stemmer går det direkte til produksjon mens det ellers går til en av våre medarbeidere.
Og jeg kan sitte et helt annet sted og se alle detaljer og akkurat hvor en ordre befinner seg i produksjonen, konstaterer Thomas Fjeldberg avslutningsvis.