Visutech avslører trykktall: ”Flere kunder fikk all time high”

Visutechs salgssjef Johan Gustafsson og visepresident Johan Lidström er fornøyd med antall trykk hos sine HP Indigo-kunder. Foto: Pressebilder/Collage

Vendepunktet kom i mai, da antall trykk begynte å øke igjen. Emballasje- og etikettområdet tilbød til og med en rekordmåned, kunngjør forhandleren Visutech om sine nordiske HP Indigo-kunder.

Pandemien satte sine spor og det var en klar nedgang i antall trykk i løpet av april måned. Men måneden etter begynte det å bevege seg opp igjen, skriver Visutech, forhandler av HP-Indigo i Norden, i en pressemelding. I løpet av høsten var antall trykk tilbake på linje med fjoråret, for siden da å vise en oppadgående trend.

Rekord i november
I november ble sammenlagt flere trykk i alle HP Indigo-pressene i Norden sammenlignet med samme periode i 2019.

– Det er gøy å se våre HP Indigo-kunder øke igjen, gratulerer til dem. I løpet av november måned ble nesten 150 millioner trykk printet med HP Indigo-presser bare i Norden, og flere kunder satte alle tiders rekord, sier Johan Gustafsson, salgssjef i Visutech.

Emballasjen går sterkt
Selskapet skriver at økningen var tydeligst innen utskrift av etiketter og emballasjetrykk, i flere tilfeller over 25 prosent. Disse kundene la heller ikke merke til noen betydelig nedtur på våren. På den annen side var nedgangen tydeligere for vanlige trykkerier, ifølge Gustafsson:

– Når det gjelder de vanlige trykkeriene, er det fortsatt mye å hente igjen for de som jobber med besøkende kunder, som reklamebyråer, mens nett-trykkerier og de som jobber med avanserte produkter og emballasje har hentet seg godt inn.

“Riktig tidspunkt å omstille”
Johan Lidström, viseadministrerende direktør i Visutech, understreker at kundenes endringsvillighet er viktig til tross for en tid preget av en lavkonjunktur og den pågående pandemien.

– Nå er det på tide å endre seg, fra store analoge offsetpresser til fleksible og digitale offsetpresser. Alt for å oppfylle dagens krav til kortere ledetid og fleksible volumer, men med opprettholdt offsetkvalitet og med bedre lønnsomhet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Skoleverket favoriserer digitale løsninger til tross for at forskningen viser at papir er best

Tekst: Roger Stormo |

I en artikkel før jul retter magasinet Kapital søkelyset mot innkjøpet av læremidler i skolen. På fire år fra 2015 til 2019 økte digitalandelen fra 11 til hele 34 prosent. Forskning tilsier imidlertid at innlæring er mye bedre når man leser fra papir enn fra digitale medier. Hva er det som gjør at skoleverket ikke lytter til forskning i dette spørsmålet?

Publisert av: 

Sign&Print Connect: Konica Minolta viser bredden

Tekst: Claes Nordström |

Nye maskiner, programvare og etterbehandlingsløsninger. Det blir den røde tråden når Konica Minolta lader opp for Sign & Print Connect: – Vi vil fortsette med det vi gjorde på forrige Sign & Print Scandinavia da vi slo på stortromma – at vi er så mye mer, sier sjef for forretningsområdet, Roy Spennare.

Publisert av: 

Trykt elektronikk på fremmarsj

Tekst: Roger Stormo |

Trykkeribransjen kan gjøre mer enn kommersielle jobber, emballasje eller storformatplakater. Trykt elektronikk er en milliardindustri og kommer mer og mer i fokus, spesielt trykte og fleksible sensorer. Sign & Print spør Matthew Dyson, teknisk analytiker i ID Tech Ex, om hvilke trykkerier som kan dra nytte av denne utviklingen, og hvilken kunnskap som kreves.

Publisert av: 

Antalis: Fokus på miljø og storformat

Den grafiske leverandøren Antalis vil finpusse til siste detalj på hva de vil vise fra sitt sortiment, når de stiller ut på den digitale messen Sign & Print Connect. Det er imidlertid sikkert at leverandøren av papir, emballasjeløsninger og materialer for trykking vil fokusere på to deler – storformat og miljø. – Vi snakker om […]

Publisert av: 

På agendaen: Tekstil-, etikett- og emballasjetrykk

Tekst: Claes Nordström |

Lars Haargard, landssjef for Oki i Danmark, sier at de har gjennomgått en stor strategiendring, fra en vanlig produsent av printere til en spesialist innen utvalgte trykkløsninger. Det inkluderer flere for det grafiske segmentet. Han sier at tre hovedområder vil utgjøre selve kjerneinnholdet i selskapet når selskapet viser frem produkter på den digitale messen Sign & Print Connect 9-11. februar.

Publisert av: 

“Inspirerende, innovativt og severdig”

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Vi presenterer noen av utstillerne på den kommende Sign & Print Connect -messen 9.-11. februar. Den arrangeres av svenske Sign & Print, men er åpen for besøkende og utstillere fra hele Norden. I denne artikkelen forteller den svenske Canon-sjefen litt om deres planer for den virtuelle messen.

Publisert av: