Visutech avslører trykktall: ”Flere kunder fikk all time high”

PUBLISERT: 17 desember 2020
OPPDATERT: 21 mars
Visutechs salgssjef Johan Gustafsson og visepresident Johan Lidström er fornøyd med antall trykk hos sine HP Indigo-kunder. Foto: Pressebilder/Collage

Vendepunktet kom i mai, da antall trykk begynte å øke igjen. Emballasje- og etikettområdet tilbød til og med en rekordmåned, kunngjør forhandleren Visutech om sine nordiske HP Indigo-kunder.

Pandemien satte sine spor og det var en klar nedgang i antall trykk i løpet av april måned. Men måneden etter begynte det å bevege seg opp igjen, skriver Visutech, forhandler av HP-Indigo i Norden, i en pressemelding. I løpet av høsten var antall trykk tilbake på linje med fjoråret, for siden da å vise en oppadgående trend.

Rekord i november
I november ble sammenlagt flere trykk i alle HP Indigo-pressene i Norden sammenlignet med samme periode i 2019.

– Det er gøy å se våre HP Indigo-kunder øke igjen, gratulerer til dem. I løpet av november måned ble nesten 150 millioner trykk printet med HP Indigo-presser bare i Norden, og flere kunder satte alle tiders rekord, sier Johan Gustafsson, salgssjef i Visutech.

Emballasjen går sterkt
Selskapet skriver at økningen var tydeligst innen utskrift av etiketter og emballasjetrykk, i flere tilfeller over 25 prosent. Disse kundene la heller ikke merke til noen betydelig nedtur på våren. På den annen side var nedgangen tydeligere for vanlige trykkerier, ifølge Gustafsson:

– Når det gjelder de vanlige trykkeriene, er det fortsatt mye å hente igjen for de som jobber med besøkende kunder, som reklamebyråer, mens nett-trykkerier og de som jobber med avanserte produkter og emballasje har hentet seg godt inn.

«Riktig tidspunkt å omstille»
Johan Lidström, viseadministrerende direktør i Visutech, understreker at kundenes endringsvillighet er viktig til tross for en tid preget av en lavkonjunktur og den pågående pandemien.

– Nå er det på tide å endre seg, fra store analoge offsetpresser til fleksible og digitale offsetpresser. Alt for å oppfylle dagens krav til kortere ledetid og fleksible volumer, men med opprettholdt offsetkvalitet og med bedre lønnsomhet.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324