Visutech avslører trykktall: ”Flere kunder fikk all time high”

PUBLISERT: 17 desember 2020
OPPDATERT: 21 mars
Visutechs salgssjef Johan Gustafsson og visepresident Johan Lidström er fornøyd med antall trykk hos sine HP Indigo-kunder. Foto: Pressebilder/Collage

Vendepunktet kom i mai, da antall trykk begynte å øke igjen. Emballasje- og etikettområdet tilbød til og med en rekordmåned, kunngjør forhandleren Visutech om sine nordiske HP Indigo-kunder.

Pandemien satte sine spor og det var en klar nedgang i antall trykk i løpet av april måned. Men måneden etter begynte det å bevege seg opp igjen, skriver Visutech, forhandler av HP-Indigo i Norden, i en pressemelding. I løpet av høsten var antall trykk tilbake på linje med fjoråret, for siden da å vise en oppadgående trend.

Rekord i november
I november ble sammenlagt flere trykk i alle HP Indigo-pressene i Norden sammenlignet med samme periode i 2019.

– Det er gøy å se våre HP Indigo-kunder øke igjen, gratulerer til dem. I løpet av november måned ble nesten 150 millioner trykk printet med HP Indigo-presser bare i Norden, og flere kunder satte alle tiders rekord, sier Johan Gustafsson, salgssjef i Visutech.

Emballasjen går sterkt
Selskapet skriver at økningen var tydeligst innen utskrift av etiketter og emballasjetrykk, i flere tilfeller over 25 prosent. Disse kundene la heller ikke merke til noen betydelig nedtur på våren. På den annen side var nedgangen tydeligere for vanlige trykkerier, ifølge Gustafsson:

– Når det gjelder de vanlige trykkeriene, er det fortsatt mye å hente igjen for de som jobber med besøkende kunder, som reklamebyråer, mens nett-trykkerier og de som jobber med avanserte produkter og emballasje har hentet seg godt inn.

«Riktig tidspunkt å omstille»
Johan Lidström, viseadministrerende direktør i Visutech, understreker at kundenes endringsvillighet er viktig til tross for en tid preget av en lavkonjunktur og den pågående pandemien.

– Nå er det på tide å endre seg, fra store analoge offsetpresser til fleksible og digitale offsetpresser. Alt for å oppfylle dagens krav til kortere ledetid og fleksible volumer, men med opprettholdt offsetkvalitet og med bedre lønnsomhet.

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2