Først i verden med LabelStream 4000

Oschatz Visuelle Medien er det første selskapet i verden som investerer i en LabelStream 4000 fra Canon. Eierne Joel (til venstre) og Daniel Oschatz satte UV-inkjetsystemet i gang i november. Foto: J. Voss, Oschatz Visuelle Medien

I nærheten av Frankfurt ligger Oschatz Visuelle Medien. Trykkeriet er hovedsakelig hjemme når det gjelder storformat og digitalprint. Nå går de inn på etikettmarkedet etter å ha satt verdens første Canon LabelStream 4000 i drift.

– Vi har møtt behovene til våre eksisterende kunder. Og i kombinasjon med dette er etikettmarkedet et veldig interessant og utvidbart marked, sier administrerende direktør Joel Oschatz og forklarer bakgrunnen for at de valgte å investere i LabelStream 4000.

Dette er ikke det første Canon-utskriftssystemet som blir installert hos det tyske storformattrykkeriet Oschatz Visuelle Medien. Fire Colorado-printere er allerede i bruk hos Oschatz. For å utfylle den eksisterende virksomheten åpner selskapet nå for etikettmarkedet med den smalsporede UV-inkjetprinteren LabelStream 4.000.

– Med vår nåværende maskinpark trykker vi et bredt spekter av materialer med forskjellige teknikker, fra Point-of-Sale-medier til kunsttrykk.

Med LabelStream-maskinen kan Oschatz skrive ut på alt fra selvklebende materialer til kartong, og de får muligheter for variabel utskrift og et utvidet fargespekter.

Labelstream 4000 fungerer som en hybrid fordi den bruker analoge moduler og etterbehandlingsenheter i tillegg til ren digital utskrift. Foto: J. Voss, Oschatz Visuelle Medien

Det nye utskriftssystemet oppfyller også dagens krav til høy frekvens av korte serier mens merkevarefargene i en produksjonsserie er nøyaktig slik de forventes å være, sier de to eierne Joel og Daniel Oschatz. De valgte å konfigurere en maskin med en utskriftsbredde på 410 millimeter for å kunne skrive ut så mye som mulig av applikasjoner.

Utstyrt med flere enheter
Maskinen fungerer med fem farger (CMYK pluss hvit), og i produktivitetsmodus skriver den ut 75 meter per minutt (1845 kvadratmeter i timen). Maskinen er også utstyrt med enheter for fleksotrykk og kaldfoliepreging samt en halvroterende stans.

– Fleksibilitet var viktig for oss. Du kan supplere og utvide maskinen med forskjellige moduler, du har muligheten for variable data, et spektakulært fargerom og også en Fogra-sertifisering som gir et unikt salgsargument, sier Joel Oschatz og oppsummerer:

– Vi ville bare ha en maskin som gir merverdi og som vil skille seg ut i forhold til andre eksisterende maskiner på markedet.

 

Joel og Daniel Oschatz er veldig fornøyde med utskriftsresultatene – “Vi oppnår en konstant høy utskriftskvalitet”. Foto: J. Voss, Oschatz Visuelle Medien

Og når det gjelder merverdi: Canon LabelStream 4000 ble sertifisert i sommer i samsvar med Fogra PSD Print Check-spesifikasjonene. Denne typen godkjenning gir anerkjennelse av nøyaktighet i utskriftsprosessen, utskriftskontinuitet og skarphet i detaljer. Dette var også noe som overbeviste de to eierne.

I drift siden november
Det nye smalsporede utskriftssystemet har blitt brukt på Oschatz Visuelle Medien siden november.

– Vi er glade for at vi umiddelbart kunne oppnå en stabil ordresituasjon, og spesielt at våre eksisterende kunder har godtatt vårt nye område så godt. Vi er veldig fornøyde med utskriftsresultatene, vi oppnår en jevn høy utskriftskvalitet.

Så langt har selskapet bare skrevet ut digitalt og brukt den integrerte halvroterende stansen.

– I begynnelsen av 2021 planlegger vi å trykke med lakk og kald foliering. Vi ønsker å utvikle oss videre innen etterbehandling og raffinering slik at maskinens muligheter utnyttes fullt ut, avslører Joel Oschatz når han ser fremover de neste månedene.

Når det gjelder produkter, er Oschatz Visuelle Medien ikke begrenset til bare etikettområdet med sin Canon LabelStream 4000. Det vil de heller ikke være. Uansett materiale, med vekt på opptil 600 gram, kan selskapet også produsere POS-produkter, displayprodukter og emballasje.

–Oschatz visuelle medier er et godt eksempel på hvordan du kan utvikle deg fra etablerte markeder til nye markeder, og forbli konkurransedyktig ved å tilby kundene dine en større portefølje, sier Roland Stasiczek, Product line management digital label printing hos Canon.


Har eksistert i 100 år
Det er ikke første gang selskapet utvikler seg videre og viser at det lønner seg å tenke utenfor boksen. Tross alt har Oschatz Visual Media vært på markedet i nesten 100 år. Det som startet som et fotolaboratorium i 1922 har utviklet seg til å bli en fullserviceleverandør for visuell kommunikasjon. I dag tilbyr selskapet med sine over 60 ansatte alt som trengs for å skape vellykkede reklamekampanjer. Selskapet tar seg av hele kjeden fra layout, prepress og trykkproduksjon i moderne maskiner til logistikk og montering i kundenes lokaler.

Crit Driessen, visepresident og sjef for digital emballasje hos Canon Production Printing, kommenterer installasjonen:

– Denne installasjonen er et viktig skritt i riktig retning for Canon mot å bli en ledende aktør innen etiketter – og trykk på emballasje. Vi ser frem imot ytterligere samarbeider med Oschatz Visuelle Medien.

Tekst: Judith Grajewski, Oversettelse: Roger Stormo

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Skoleverket favoriserer digitale løsninger til tross for at forskningen viser at papir er best

Tekst: Roger Stormo |

I en artikkel før jul retter magasinet Kapital søkelyset mot innkjøpet av læremidler i skolen. På fire år fra 2015 til 2019 økte digitalandelen fra 11 til hele 34 prosent. Forskning tilsier imidlertid at innlæring er mye bedre når man leser fra papir enn fra digitale medier. Hva er det som gjør at skoleverket ikke lytter til forskning i dette spørsmålet?

Publisert av: 

Sign&Print Connect: Konica Minolta viser bredden

Tekst: Claes Nordström |

Nye maskiner, programvare og etterbehandlingsløsninger. Det blir den røde tråden når Konica Minolta lader opp for Sign & Print Connect: – Vi vil fortsette med det vi gjorde på forrige Sign & Print Scandinavia da vi slo på stortromma – at vi er så mye mer, sier sjef for forretningsområdet, Roy Spennare.

Publisert av: 

Trykt elektronikk på fremmarsj

Tekst: Roger Stormo |

Trykkeribransjen kan gjøre mer enn kommersielle jobber, emballasje eller storformatplakater. Trykt elektronikk er en milliardindustri og kommer mer og mer i fokus, spesielt trykte og fleksible sensorer. Sign & Print spør Matthew Dyson, teknisk analytiker i ID Tech Ex, om hvilke trykkerier som kan dra nytte av denne utviklingen, og hvilken kunnskap som kreves.

Publisert av: 

Antalis: Fokus på miljø og storformat

Den grafiske leverandøren Antalis vil finpusse til siste detalj på hva de vil vise fra sitt sortiment, når de stiller ut på den digitale messen Sign & Print Connect. Det er imidlertid sikkert at leverandøren av papir, emballasjeløsninger og materialer for trykking vil fokusere på to deler – storformat og miljø. – Vi snakker om […]

Publisert av: 

På agendaen: Tekstil-, etikett- og emballasjetrykk

Tekst: Claes Nordström |

Lars Haargard, landssjef for Oki i Danmark, sier at de har gjennomgått en stor strategiendring, fra en vanlig produsent av printere til en spesialist innen utvalgte trykkløsninger. Det inkluderer flere for det grafiske segmentet. Han sier at tre hovedområder vil utgjøre selve kjerneinnholdet i selskapet når selskapet viser frem produkter på den digitale messen Sign & Print Connect 9-11. februar.

Publisert av: 

“Inspirerende, innovativt og severdig”

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Vi presenterer noen av utstillerne på den kommende Sign & Print Connect -messen 9.-11. februar. Den arrangeres av svenske Sign & Print, men er åpen for besøkende og utstillere fra hele Norden. I denne artikkelen forteller den svenske Canon-sjefen litt om deres planer for den virtuelle messen.

Publisert av: