Bransjeprognoser fra Konica Minolta

PUBLISERT: 11 januar 2021
OPPDATERT: 21 mars
Bransjeprognoser for 2021 – Trykkerinæringen

Med kommentarer fra Edoardo Cotichini, Senior Manager Professional Print og Hidetoshi Omo, leder for kompetansesenter KM-1, Konica Minolta Business Solutions Europe

Det er fortsatt vanskelig å forstå at for mindre enn 12 måneder siden hadde få mennesker i Europa noen gang hørt om koronavirus, enn si forestilt seg den totale innvirkningen på liv og arbeid det ville forårsake. Uansett hva som skjer i den samlede økonomien som helhet, vil trykkeribransjen – spesielt den digitale – forbli motstandsdyktig og fortsette å spille en viktig rolle i hverdagen vår.

Hver krise, som koronavira, vil akselerere trender som allerede er i gang. Det inkluderer stasjonen mot automatisering, kjøp av trykksaker på nettet og nettbutikker, og selvfølgelig ustoppelig overgang fra analog til digital. Akselerert automatisering vil også føre til en komplett prosess fra start til slutt, samt etterspørsel etter produksjonsenheter som trenger færre og mindre dyktige operatører.

Digital teknologi vinner terreng
Det er ingen tvil om at digital teknologi vil fortsette å vinne terreng over det tradisjonelle «litho territoriet». Trykkerier er tvunget til å utvide tilbudene sine med digitale trykktjenester ettersom tradisjonelle offset/flexo-volumer taper over tid.

I en blogg med tittelen «Can COVID Accelerate the End of Offset Printing?» peker tyske Sacristan på noen positive effekter i trykkeribransjen, inkludert en kraftig økning i mange emballasjeapplikasjoner. Det er fornuftig å være mer fokusert og effektiv når man kommuniserer med kunder og kunder.

–Det er en veldig sterk mulighet for at denne krisen kan være til nytte for det digitale innen visse områder, sier han. Trykkeribudsjetter har ikke forsvunnet, og digitaltrykking støtter mer helhetlig og effektiv kommunikasjon på grunn av kortere løp (mer målrettet) og variabel data.

Samlet sett krymper det globale trykkmarkedet i volum – men bare litt. I følge forskning fra Smithers, “The Future of Digital vs Offset Printing to 2024”, var produksjonen målt i milliarder A4-utskrifter 49 973 i 2014 og forventes å være 49 654 innen 2024. Digital er det raskest voksende trykksegmentet. Det kan fortsatt bare ha rundt 5% markedets totale penetrasjon når det gjelder volum, men har nå 20% av den totale globale markedsverdien.

Markedet forventes å sprette tilbake

IDC «Out-of-the-Box and about Box thinking: Industrial and Production Printing in the Aftermath of COVID-19» sitt perspektiv peker på hvordan viruset har skapt muligheter – etiketter og emballasje, dekor, skilting og tekstiler blant sektorene – innen industri og produksjon. I en egen markedsspådom, mens forsendelser for både toner- og inkjetmaskiner falt drastisk midt i den første nedstengingen over hele Europa, forventes markedet fortsatt å sprette tilbake i år. Imidlertid antas den samlede sammensatte årlige vekstraten (CAGR) å gå ned med 5,2%.

Du kan lese hele denne artikkelen (på engelsk) hos Konica Minolta.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Agfa og EFI innleder samarbeid: "En milepæl"

Det globale strategiske partnerskapet beskrives i en felles pressemelding som en milepæl innen inkjetbasert storformatprinting. I praksis betyr dette at Agfa integrerer EFIs rull-til-rull-system i sitt sortiment, og at EFI vil tilby Agfas hybridmaskiner med inkjetteknologi.
EFI-Agfa-2-1024x683

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag