Bransjeprognoser fra Konica Minolta

PUBLISERT: 11 januar 2021
OPPDATERT: 21 mars
Bransjeprognoser for 2021 – Trykkerinæringen

Med kommentarer fra Edoardo Cotichini, Senior Manager Professional Print og Hidetoshi Omo, leder for kompetansesenter KM-1, Konica Minolta Business Solutions Europe

Det er fortsatt vanskelig å forstå at for mindre enn 12 måneder siden hadde få mennesker i Europa noen gang hørt om koronavirus, enn si forestilt seg den totale innvirkningen på liv og arbeid det ville forårsake. Uansett hva som skjer i den samlede økonomien som helhet, vil trykkeribransjen – spesielt den digitale – forbli motstandsdyktig og fortsette å spille en viktig rolle i hverdagen vår.

Hver krise, som koronavira, vil akselerere trender som allerede er i gang. Det inkluderer stasjonen mot automatisering, kjøp av trykksaker på nettet og nettbutikker, og selvfølgelig ustoppelig overgang fra analog til digital. Akselerert automatisering vil også føre til en komplett prosess fra start til slutt, samt etterspørsel etter produksjonsenheter som trenger færre og mindre dyktige operatører.

Digital teknologi vinner terreng
Det er ingen tvil om at digital teknologi vil fortsette å vinne terreng over det tradisjonelle «litho territoriet». Trykkerier er tvunget til å utvide tilbudene sine med digitale trykktjenester ettersom tradisjonelle offset/flexo-volumer taper over tid.

I en blogg med tittelen «Can COVID Accelerate the End of Offset Printing?» peker tyske Sacristan på noen positive effekter i trykkeribransjen, inkludert en kraftig økning i mange emballasjeapplikasjoner. Det er fornuftig å være mer fokusert og effektiv når man kommuniserer med kunder og kunder.

–Det er en veldig sterk mulighet for at denne krisen kan være til nytte for det digitale innen visse områder, sier han. Trykkeribudsjetter har ikke forsvunnet, og digitaltrykking støtter mer helhetlig og effektiv kommunikasjon på grunn av kortere løp (mer målrettet) og variabel data.

Samlet sett krymper det globale trykkmarkedet i volum – men bare litt. I følge forskning fra Smithers, “The Future of Digital vs Offset Printing to 2024”, var produksjonen målt i milliarder A4-utskrifter 49 973 i 2014 og forventes å være 49 654 innen 2024. Digital er det raskest voksende trykksegmentet. Det kan fortsatt bare ha rundt 5% markedets totale penetrasjon når det gjelder volum, men har nå 20% av den totale globale markedsverdien.

Markedet forventes å sprette tilbake

IDC «Out-of-the-Box and about Box thinking: Industrial and Production Printing in the Aftermath of COVID-19» sitt perspektiv peker på hvordan viruset har skapt muligheter – etiketter og emballasje, dekor, skilting og tekstiler blant sektorene – innen industri og produksjon. I en egen markedsspådom, mens forsendelser for både toner- og inkjetmaskiner falt drastisk midt i den første nedstengingen over hele Europa, forventes markedet fortsatt å sprette tilbake i år. Imidlertid antas den samlede sammensatte årlige vekstraten (CAGR) å gå ned med 5,2%.

Du kan lese hele denne artikkelen (på engelsk) hos Konica Minolta.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324