Bransjeprognoser fra Konica Minolta

Bransjeprognoser for 2021 – Trykkerinæringen

Med kommentarer fra Edoardo Cotichini, Senior Manager Professional Print og Hidetoshi Omo, leder for kompetansesenter KM-1, Konica Minolta Business Solutions Europe

Det er fortsatt vanskelig å forstå at for mindre enn 12 måneder siden hadde få mennesker i Europa noen gang hørt om koronavirus, enn si forestilt seg den totale innvirkningen på liv og arbeid det ville forårsake. Uansett hva som skjer i den samlede økonomien som helhet, vil trykkeribransjen – spesielt den digitale – forbli motstandsdyktig og fortsette å spille en viktig rolle i hverdagen vår.

Hver krise, som koronavira, vil akselerere trender som allerede er i gang. Det inkluderer stasjonen mot automatisering, kjøp av trykksaker på nettet og nettbutikker, og selvfølgelig ustoppelig overgang fra analog til digital. Akselerert automatisering vil også føre til en komplett prosess fra start til slutt, samt etterspørsel etter produksjonsenheter som trenger færre og mindre dyktige operatører.

Digital teknologi vinner terreng
Det er ingen tvil om at digital teknologi vil fortsette å vinne terreng over det tradisjonelle «litho territoriet». Trykkerier er tvunget til å utvide tilbudene sine med digitale trykktjenester ettersom tradisjonelle offset/flexo-volumer taper over tid.

I en blogg med tittelen «Can COVID Accelerate the End of Offset Printing?» peker tyske Sacristan på noen positive effekter i trykkeribransjen, inkludert en kraftig økning i mange emballasjeapplikasjoner. Det er fornuftig å være mer fokusert og effektiv når man kommuniserer med kunder og kunder.

–Det er en veldig sterk mulighet for at denne krisen kan være til nytte for det digitale innen visse områder, sier han. Trykkeribudsjetter har ikke forsvunnet, og digitaltrykking støtter mer helhetlig og effektiv kommunikasjon på grunn av kortere løp (mer målrettet) og variabel data.

Samlet sett krymper det globale trykkmarkedet i volum – men bare litt. I følge forskning fra Smithers, “The Future of Digital vs Offset Printing to 2024”, var produksjonen målt i milliarder A4-utskrifter 49 973 i 2014 og forventes å være 49 654 innen 2024. Digital er det raskest voksende trykksegmentet. Det kan fortsatt bare ha rundt 5% markedets totale penetrasjon når det gjelder volum, men har nå 20% av den totale globale markedsverdien.

Markedet forventes å sprette tilbake

IDC «Out-of-the-Box and about Box thinking: Industrial and Production Printing in the Aftermath of COVID-19» sitt perspektiv peker på hvordan viruset har skapt muligheter – etiketter og emballasje, dekor, skilting og tekstiler blant sektorene – innen industri og produksjon. I en egen markedsspådom, mens forsendelser for både toner- og inkjetmaskiner falt drastisk midt i den første nedstengingen over hele Europa, forventes markedet fortsatt å sprette tilbake i år. Imidlertid antas den samlede sammensatte årlige vekstraten (CAGR) å gå ned med 5,2%.

Du kan lese hele denne artikkelen (på engelsk) hos Konica Minolta.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: 

HP-jubileum med maskinlansering til storformat

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

HP feirer 30 år med utviklingen av fotoprinterserien Designjet med å lansere to nye modeller. I forbindelse med lanseringen benytter de også sjansen til å levere en Pro-printerfamilie i serien Pagewide som åpner for å skrive ut på papir, fleksible materialer og medieplater.

Publisert av: