Bransjeprognoser fra Konica Minolta

Bransjeprognoser for 2021 – Trykkerinæringen

Med kommentarer fra Edoardo Cotichini, Senior Manager Professional Print og Hidetoshi Omo, leder for kompetansesenter KM-1, Konica Minolta Business Solutions Europe

Det er fortsatt vanskelig å forstå at for mindre enn 12 måneder siden hadde få mennesker i Europa noen gang hørt om koronavirus, enn si forestilt seg den totale innvirkningen på liv og arbeid det ville forårsake. Uansett hva som skjer i den samlede økonomien som helhet, vil trykkeribransjen – spesielt den digitale – forbli motstandsdyktig og fortsette å spille en viktig rolle i hverdagen vår.

Hver krise, som koronavira, vil akselerere trender som allerede er i gang. Det inkluderer stasjonen mot automatisering, kjøp av trykksaker på nettet og nettbutikker, og selvfølgelig ustoppelig overgang fra analog til digital. Akselerert automatisering vil også føre til en komplett prosess fra start til slutt, samt etterspørsel etter produksjonsenheter som trenger færre og mindre dyktige operatører.

Digital teknologi vinner terreng
Det er ingen tvil om at digital teknologi vil fortsette å vinne terreng over det tradisjonelle “litho territoriet”. Trykkerier er tvunget til å utvide tilbudene sine med digitale trykktjenester ettersom tradisjonelle offset/flexo-volumer taper over tid.

I en blogg med tittelen “Can COVID Accelerate the End of Offset Printing?” peker tyske Sacristan på noen positive effekter i trykkeribransjen, inkludert en kraftig økning i mange emballasjeapplikasjoner. Det er fornuftig å være mer fokusert og effektiv når man kommuniserer med kunder og kunder.

–Det er en veldig sterk mulighet for at denne krisen kan være til nytte for det digitale innen visse områder, sier han. Trykkeribudsjetter har ikke forsvunnet, og digitaltrykking støtter mer helhetlig og effektiv kommunikasjon på grunn av kortere løp (mer målrettet) og variabel data.

Samlet sett krymper det globale trykkmarkedet i volum – men bare litt. I følge forskning fra Smithers, “The Future of Digital vs Offset Printing to 2024”, var produksjonen målt i milliarder A4-utskrifter 49 973 i 2014 og forventes å være 49 654 innen 2024. Digital er det raskest voksende trykksegmentet. Det kan fortsatt bare ha rundt 5% markedets totale penetrasjon når det gjelder volum, men har nå 20% av den totale globale markedsverdien.

Markedet forventes å sprette tilbake

IDC “Out-of-the-Box and about Box thinking: Industrial and Production Printing in the Aftermath of COVID-19” sitt perspektiv peker på hvordan viruset har skapt muligheter – etiketter og emballasje, dekor, skilting og tekstiler blant sektorene – innen industri og produksjon. I en egen markedsspådom, mens forsendelser for både toner- og inkjetmaskiner falt drastisk midt i den første nedstengingen over hele Europa, forventes markedet fortsatt å sprette tilbake i år. Imidlertid antas den samlede sammensatte årlige vekstraten (CAGR) å gå ned med 5,2%.

Du kan lese hele denne artikkelen (på engelsk) hos Konica Minolta.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Skoleverket favoriserer digitale løsninger til tross for at forskningen viser at papir er best

Tekst: Roger Stormo |

I en artikkel før jul retter magasinet Kapital søkelyset mot innkjøpet av læremidler i skolen. På fire år fra 2015 til 2019 økte digitalandelen fra 11 til hele 34 prosent. Forskning tilsier imidlertid at innlæring er mye bedre når man leser fra papir enn fra digitale medier. Hva er det som gjør at skoleverket ikke lytter til forskning i dette spørsmålet?

Publisert av: 

Sign&Print Connect: Konica Minolta viser bredden

Tekst: Claes Nordström |

Nye maskiner, programvare og etterbehandlingsløsninger. Det blir den røde tråden når Konica Minolta lader opp for Sign & Print Connect: – Vi vil fortsette med det vi gjorde på forrige Sign & Print Scandinavia da vi slo på stortromma – at vi er så mye mer, sier sjef for forretningsområdet, Roy Spennare.

Publisert av: 

Trykt elektronikk på fremmarsj

Tekst: Roger Stormo |

Trykkeribransjen kan gjøre mer enn kommersielle jobber, emballasje eller storformatplakater. Trykt elektronikk er en milliardindustri og kommer mer og mer i fokus, spesielt trykte og fleksible sensorer. Sign & Print spør Matthew Dyson, teknisk analytiker i ID Tech Ex, om hvilke trykkerier som kan dra nytte av denne utviklingen, og hvilken kunnskap som kreves.

Publisert av: 

Antalis: Fokus på miljø og storformat

Den grafiske leverandøren Antalis vil finpusse til siste detalj på hva de vil vise fra sitt sortiment, når de stiller ut på den digitale messen Sign & Print Connect. Det er imidlertid sikkert at leverandøren av papir, emballasjeløsninger og materialer for trykking vil fokusere på to deler – storformat og miljø. – Vi snakker om […]

Publisert av: 

På agendaen: Tekstil-, etikett- og emballasjetrykk

Tekst: Claes Nordström |

Lars Haargard, landssjef for Oki i Danmark, sier at de har gjennomgått en stor strategiendring, fra en vanlig produsent av printere til en spesialist innen utvalgte trykkløsninger. Det inkluderer flere for det grafiske segmentet. Han sier at tre hovedområder vil utgjøre selve kjerneinnholdet i selskapet når selskapet viser frem produkter på den digitale messen Sign & Print Connect 9-11. februar.

Publisert av: 

“Inspirerende, innovativt og severdig”

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Vi presenterer noen av utstillerne på den kommende Sign & Print Connect -messen 9.-11. februar. Den arrangeres av svenske Sign & Print, men er åpen for besøkende og utstillere fra hele Norden. I denne artikkelen forteller den svenske Canon-sjefen litt om deres planer for den virtuelle messen.

Publisert av: