På agendaen: Tekstil-, etikett- og emballasjetrykk

PUBLISERT: 14 januar 2021
OPPDATERT: 14 januar
Lars Haargard, landssjef for Oki i Danmark. Foto: Pressebilde

Oki har kvesset sin forretningsstrategi og lagt fokuset på utvalgte trykkløsninger, flere for det grafiske segmentet. På Sign & Print Connect vises løsninger innen tre hovedområder.

Lars Haargard, landssjef for Oki i Danmark, sier at de har gjennomgått en stor strategiendring, fra en vanlig produsent av printere til en spesialist innen utvalgte trykkløsninger. Det inkluderer flere for det grafiske segmentet. Han sier at tre hovedområder vil utgjøre selve kjerneinnholdet i selskapet når selskapet viser frem produkter på den digitale messen Sign & Print Connect.

Publikum får se emballasjetrykk for mindre on-demand serier og prototyper med blant annet hvitt på mørk bakgrunn. Det blir også etikettutskrifter for mindre opplag – fra enkeltstykker opp til 500 etiketter.

– Vi jobber for tiden med hvordan vi best kan presentere løsningene våre, og vi vil definitivt vise i detalj hvor enkle og elegante selv små opplag av etiketter kan produseres i Pro1040- og Pro1050-serien. Inkludert trykk i hvitt.

Transfermarkedet vokser
Overføringstrykk for digitaltrykk på tekstiler og andre reklameprodukter er det tredje området som er i fokus på messen.
– Transfermarkedet vokser raskt og her ønsker vi å legge vekt på både tradisjonell tekstiltrykk, selvfølgelig inkludert print med hvitt på mørk bakgrunn, og mer avanserte løsninger for digital smart silketrykk.

Lars Haargard er håpefull foran Connect, til tross for at Oki har som vane å vanligvis stille ut på en fysisk messe.

– Vi er fullstendig klar over at online-verdenen vil skille seg betydelig fra vår tradisjonelle tilstedeværelse på messen. Vi håper at det kan tiltrekke seg flere deltakere utenfor Stockholm-området. Og vi er selvfølgelig klar over at muligheten for å kunne ha en nærmere samtale må eksistere til tross for det digitale formatet. Vi ser frem til dette.

Fra en enkeltstående etikett og inntil 500 eksemplarer kan i en vending produseres i Okis Pro 1050-serie printere.

Starte dialog med forhandlere
Han sier at messen vil være en utmerket mulighet for Oki til å profilere selskapets nye strategi for det profesjonelle trykkmarkedet i Sverige og Norden.

– Vi vil fokusere både på å presentere løsningene våre for kundene og på å innlede dialog med nye potensielle forhandlere.

Sign&Print Connect
Dette er den svenske Sign & Print messen som nå er omarbeidet til en digital messe som foregår 9-11. februar – tilgjengelig for kunder og interesserte i hele Norden. Nettstedet signprintconnect.se åpner offisielt i morgen, 15. januar men du kan allerede nå gå inn der og registrere seg gratis.  Noen selskaper har allerede åpnet sin messestand, slik at kunder kan begynne å bestille demotid og lese om nyhetene.

Les videre

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Siste nytt

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3