På agendaen: Tekstil-, etikett- og emballasjetrykk

PUBLISERT: 14 januar 2021
OPPDATERT: 14 januar
Lars Haargard, landssjef for Oki i Danmark. Foto: Pressebilde

Oki har kvesset sin forretningsstrategi og lagt fokuset på utvalgte trykkløsninger, flere for det grafiske segmentet. På Sign & Print Connect vises løsninger innen tre hovedområder.

Lars Haargard, landssjef for Oki i Danmark, sier at de har gjennomgått en stor strategiendring, fra en vanlig produsent av printere til en spesialist innen utvalgte trykkløsninger. Det inkluderer flere for det grafiske segmentet. Han sier at tre hovedområder vil utgjøre selve kjerneinnholdet i selskapet når selskapet viser frem produkter på den digitale messen Sign & Print Connect.

Publikum får se emballasjetrykk for mindre on-demand serier og prototyper med blant annet hvitt på mørk bakgrunn. Det blir også etikettutskrifter for mindre opplag – fra enkeltstykker opp til 500 etiketter.

– Vi jobber for tiden med hvordan vi best kan presentere løsningene våre, og vi vil definitivt vise i detalj hvor enkle og elegante selv små opplag av etiketter kan produseres i Pro1040- og Pro1050-serien. Inkludert trykk i hvitt.

Transfermarkedet vokser
Overføringstrykk for digitaltrykk på tekstiler og andre reklameprodukter er det tredje området som er i fokus på messen.
– Transfermarkedet vokser raskt og her ønsker vi å legge vekt på både tradisjonell tekstiltrykk, selvfølgelig inkludert print med hvitt på mørk bakgrunn, og mer avanserte løsninger for digital smart silketrykk.

Lars Haargard er håpefull foran Connect, til tross for at Oki har som vane å vanligvis stille ut på en fysisk messe.

– Vi er fullstendig klar over at online-verdenen vil skille seg betydelig fra vår tradisjonelle tilstedeværelse på messen. Vi håper at det kan tiltrekke seg flere deltakere utenfor Stockholm-området. Og vi er selvfølgelig klar over at muligheten for å kunne ha en nærmere samtale må eksistere til tross for det digitale formatet. Vi ser frem til dette.

Fra en enkeltstående etikett og inntil 500 eksemplarer kan i en vending produseres i Okis Pro 1050-serie printere.

Starte dialog med forhandlere
Han sier at messen vil være en utmerket mulighet for Oki til å profilere selskapets nye strategi for det profesjonelle trykkmarkedet i Sverige og Norden.

– Vi vil fokusere både på å presentere løsningene våre for kundene og på å innlede dialog med nye potensielle forhandlere.

Sign&Print Connect
Dette er den svenske Sign & Print messen som nå er omarbeidet til en digital messe som foregår 9-11. februar – tilgjengelig for kunder og interesserte i hele Norden. Nettstedet signprintconnect.se åpner offisielt i morgen, 15. januar men du kan allerede nå gå inn der og registrere seg gratis.  Noen selskaper har allerede åpnet sin messestand, slik at kunder kan begynne å bestille demotid og lese om nyhetene.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324