Sign&Print Connect: Konica Minolta viser bredden

Roy Spennare presenterer det som blir Konica Minoltas høydepunkter på Connect-messen 9.-11. februar. Foto: Pressebilde / collage

Nye maskiner, programvare og etterbehandlingsløsninger. Det blir den røde tråden når Konica Minolta lader opp for Sign & Print Connect:
– Vi vil fortsette med det vi gjorde på forrige Sign & Print Scandinavia da vi slo på stortromma – at vi er så mye mer, sier sjef for forretningsområdet, Roy Spennare.

Konica Minolta tok raskt beslutningen om å stille ut på Sign & Print Connect.

– Jeg kan ikke snakke for andre, men vi nappet på dette veldig raskt. Vi innså at vi må fortsette å ha dialog og kontakt med kundene, sier Roy Spennare og påpeker at det vil være mer kraft og en annen styrke med en messe i digitalt format enn bare å arrangere egne seminarer i egen regi.

Han håper det vil være to dager som alle i bransjen kan sette av, samtidig som det vil være en gevinst for hele bransjen.

– Vi følte på et blunk at hvis vi gjør det sammen, har vi en mye større sjanse for å ha en god begivenhet enn om vi alle bare gjør våre egne små seminarer.

Historikk med arkmaskiner
Roy Spennare sier at Konica Minolta har en historie om å være leverandør av digitale arkmaskiner. Men de har så mye mer i sortimentet. Dette var budskapet som ble formidlet til de besøkende på Sign & Print Scandinavia-messen, og det er et tema som besøkende garantert vil se mer av på Sign & Print Connect.

Storformatløsninger med flatbed-skrivere, etikettskrivere, digitale arkmaterte maskiner, programvare og digitalt etterbehandlingsutstyr fra samarbeidspartneren MGI vil være trekkplastere, bekrefter Spennare.

– Vi prøver å gjøre nøyaktig det samme som vi gjør på en fysisk messe hvor vi viser hva som er interessant for øyeblikket. Vi vil ikke vise gamle ting, men vi har nye maskiner, programvare og etterbehandlingsløsninger.

AccurioLabel 230 retter seg mot etikettprodusenter som ønsker å trykke digitalt. Foto: Pressebilde

Etikettprinter med hvitt
For etikettmarkedet viser Konica Minolta etikettpressen AccurioLabel 230. Det er gjort en rekke produktivitets- og kvalitetsforbedringer i den nyeste modellen. Hastigheten når opptil 23,4 meter i minuttet, og den har fått et forbedret rull-til-rull-system for raskere oppstart og med nøyaktig bilderegistrering. Maskinen støtter begge mediebredder på 250 og 330 millimeter med en rullediameter opptil 620 millimeter. Roy Spennare sier at en nyhet er at etikettprinteren kommer med hvit som farge. Konica Minolta leverer det som en komplett løsning, inkludert programvare for arbeidsflyt.

Plater og rullemedier
For de som ønsker å skrive ut store formater, viser Konica Minolta en UV-planprinter. Det er en hybridmaskin som kan skrive ut på både plater og media på rull.

– Målet vårt er å kunne vise enten AccurioWide 160 eller 200.

Den fullt utstyrte Jetvarnish 3D Evo som folier og lakkerer. Foto: Pressebilde

I digital etterbehandling og prosessering av trykksaker og emballasje fremhever de også MGIs maskin for foliering og lakk, Jetvarnish 3D Evo. Den vises enten i formatet 50/70 eller 70/100, lover Spennare.

– Vi viser også den helt unike nye etterbehandlingsenheten TU-510 hvor du kan få alt fra ferdigkuttede visittkort til trimmede bannere og så videre. Det er utrolig spennende. Hver gang vi viser det til kunden, er det en wow-opplevelse. Det er nok sjeldent at vi har sett kunder så raskt se potensialet og effektiviteten til den etterbehandleren.

Høydepunktet i utvalget
På spørsmål om hva Roy Spennare fremhever som det store høydepunktet i utvalget deres på Connect, blir det en arkmaskin han kommer på. Det dreier seg om Konica Minoltas flaggskip C12000 og C14000, som vises med flere programvarer. Roy Spennare sier at 200 enheter er solgt globalt. I det europeiske markedet er maskinen ganske ny, men fire maskiner er allerede solgt i Sverige.

– Det som føles morsomt for øyeblikket er 12 og 14 pressen. Vi har drevet med toner og ark i omtrent 15 år. Men vi har ikke vært oppe og slåss i de største volumene. Denne maskinen oppfyller alle betingelser for kvalitet og ikke minst miljøvennligheten med full gjenbrukbarhet og resirkulerbarhet.

For Connect-scenen benytter de også muligheten til å presentere flere arkmaterte maskiner, inkludert inkjetpressen i 50/70 format, AccurioJet KM-1. Maskinen lager 3000 B2 trykk per time.
Konica Minoltas maskiner kommer med IQ-501-enheten, som har som mål å hjelpe operatører med å redusere manuelt arbeid. Kvalitetssikring gjøres på både fremre og bakre passeringer, og fargestabilitet sikres i sanntid.

– Det optimaliserer både produktivitet og kvalitet og gjør det så forbanna opplagt for kundene hvor effektivt de kan produsere i det høyere segmentet. Det er ekstremt morsomt, og vi har fått veldig god forståelse for hva vi snakker om.

 

Konica Minoltas flaggskip for arkmaterte utskrifter C14000. Foto: Pressebilde

Direkte dialog og direktekontakt
Produktdemonstrasjonene vil være på svensk, og å bistå i samtalene med besøkende, gjør både selgere, produktspesialister og forretningsområdesjefer. Roy Spennare beskriver presentasjonene som TV-programmer, og den personlige live-kontakten håndteres hovedsakelig av svenske representanter som kommer til å sitte i et studio.

– Vi står for den direkte dialogen og live-følelsen, og vi bruker også våre internasjonale kolleger.

– Vi forventer at vi bare vil kunne kjøre 10-12 minutters demonstrasjoner, ettersom besøkende sannsynligvis ikke har tid til å bli mer enn maksimalt 20 minutter. Vi pleier heller ikke å ha kunder i mer enn 10 til 15 minutter på standen på en messe heller.

Roy Spennare ser stort potensiale for Konica Minoltas løsninger i storformat og etiketter:

– For oss vil 2021 handle om å fortsette å strebe for å fortsette å bli et virkelig etablert merke innen industriell printing. Vi har et enormt potensiale med våre AccurioWide-printere som vi ikke har kommet ut på markedet med ennå. Men nå har vi definitivt det i fokus neste år. Vi ser stort potensiale for å selge flere etikettprintere til det markedet, som jeg ikke tror vil avta over lang tid. Jeg tror det vil vokse.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Nordisk emballasjemesse i mai

Tekst: Peter Ollén |

De internasjonale messene er avlyst, men 10. – 12. mai arrangeres en nordisk, digital messe med fokus på emballasje og e-handel. Det er AGI-forlaget med Pack Sweden som arrangerer og tidsskriftet nord emballage er involvert i markedsføring og regi av foredragene. Messen har fått navnet Packnorth.

Publisert av: