Salatmestern forbruker store kvanta etiketter i løpet av et år. Flere tonn restavfall etter etikettering pleide å gå i søpla. Nå går det til resirkulering, takket være et unikt samarbeid med materialleverandøren.
Ellco Etikett har vært leverandør av etiketter til Salatmestern i flerfoldige år. Det har blitt mange fine etiketter, men, dessverre, også tonnevis av restavfall. For en tid tilbake viste Ellco Etikett den velkjente matvareprodusenten veien til en grønnere håndtering av etikettavfallet.
En av verdens største produsenter av etikettlaminat, UPM Raflatac, skulle utvide sin returordning for etikett-bakpapir til Norge. Salatmesteren ble tipset, og slo til sporenstreks.
–Vi ble med på dette fordi vi ønsker å være en grønn bedrift, forteller Svein Trudvold, innkjøpsleder i Salatmestern. –Målsetningen er å bli miljøsertifisert. Vi er blant annet nøye med å gjøre innkjøp som er bærekraftige, og kildesortering er på plass, sier han.
Verdensomspennende miljøutfordring
For å bli med i UPM Raflatac sin returordning, måtte Salatmestern utvide kildesorteringen sin med nok en variant: Bakpapiret som er igjen etter at selve etikettene har blitt påklistret deres mangfoldige matvareprodukter.
UPM Raflatac kaller ordningen for RafCycle. I Europa alene henter selskapet inn rundt 10 000 tonn med silikonpapir for resirkulering årlig. Mesteparten av bakpapiret fra etikettforbruk går i dag imidlertid til forbrenning som restavfall, eller havner på søppelfyllinger. Bare en brøkdel resirkuleres. Hos Salatmestern tar de utfordringen på alvor, og samler samvittighetsfullt alt av silikonpapir i egne beholdere. Trudvold kan vise til tallfestede resultater. –I 2020 samlet vi opp over åtte tonn bakpapir, som nå har gått rett til resirkulering, og ikke til forbrenning.
Bakpapiret lagres i store palleesker i tiden mellom UPM Raflatacs halvårlige opphentinger. –Ordningen krever med andre ord litt lagringsplass, men fordelene veier opp for ulempene, mener Trudvold.
Lønnsom bærekraft
Jeanette Ericsson, sales manager for UPM Raflatac i Norge og Sverige, forteller at selskapet har utviklet resirkuleringstjenesten sin over de siste 10 årene. –Å gjøre om avfall til en ressurs er et must i sirkulær økonomi, og en viktig del av vår tilnærming til bærekraft. Avfall fra etikettering gis nå et nytt liv som for eksempel ansiktsservietter, magasinpapir og komposittmateriale, beskriver Ericsson.
Ofte hevdes det at miljøvennlige og bærekraftige løsninger er dyrere enn alternativet. Noen ganger stemmer det, men ikke når det gjelder UPM RafCycle. Salatmestern betaler opp mot 2000 kr per tonn for å kvitte seg med restavfall, mens returen av bakpapiret til UPM Raflatac koster langt mindre, rundt 300 kr per tonn.
–Dette er uansett et veldig godt steg i riktig retning for alt vi holder på med når det gjelder miljømål for tiden. At det er økonomisk lønnsomt i tillegg er veldig hyggelig, avslutter innkjøpsleder Svein Trudvold.