Nye foredlingsmuligheter for arkmatet inkjet

PUBLISERT: 22 februar 2021
OPPDATERT: 22 februar
Nye dekormuligheter åpner seg for enkelte printere i Canons varioPRINT-serier.

Canon meldte forleden dag at kommersielle trykkerier i EMEA-regionen som har trykkpresser i varioPRINT iX- eller VarioPrint i-serien (de som bruker MX-blekk), nå kan bruke Scodix Ultra digital enhancement-presser til digital foredling av trykkproduktene sine. Profesjonelle trykkleverandører kan blant annet tilføre haptiske effekter på trykkproduktene, og dermed øke den potensielle fortjenestemarginen og åpne døren til nye markeder og inntektskilder.

De nye mulighetene er et resultat av kompatibilitet mellom Canons varioPRINT iX-blekkteknologi og Scodix PolySense™ 500-polymeren, som brukes i fem av Scodix’ sentrale digitale etterbehandlinger. Canons egenutviklede vannbaserte varioPRINT iX-pigmentblekk kombinert med ColorGrip-teknologien gir imponerende skarpe og holdbare farger på en rekke medier. Dette nøytrale, ublandede blekksettet gir kompatibilitet for videre behandling, og danner et perfekt grunnlag for videre behandling med Scodix PolySense™ 500, heter det i Canons pressemelding.

Denne nyheten kan også innebære en betydelig fordel for kommersielle trykkerier som har en Scodix Ultra-presse og ønsker å gå over til blekkteknologi. Ved å investere i en presse i varioPRINT iX-serien kan denne typen kunder skrive ut i offset-kvalitet på et bredt spekter av medier, produsere store volumer og nyte godt av minimal konfigureringstid. Samtidig kan de være trygge på at utskriftene kan viderebehandles på Scodix-maskinen uten ytterligere investeringer.

Kompatibiliteten åpner opp for en rekke muligheter for utvidelse av produktspekteret for trykkleverandører som har varioPRINT iX- og VarioPrint i-presser. Ifølge Keypoint Intelligence-InfoTrends er vekstpotensialet for foredlet utskrift over dobbelt så stort som for digital CMYK-utskrift, og med fortjenestemarginer fra 50 til 400 prosent gir investeringen raskt avkastning. Merkemarkedsførere får også bedre resultat når de bruker utvidede trykkprodukter. De sier at de klarer å holde på målgruppens oppmerksomhet 18 prosent lenger, og engasjerer kundene 45 prosent raskere enn med vanlig utskrift.

Brukere med en trykkpresse i varioPRINT iX- eller VarioPrint i-serien kan bruke en av Scodix Ultra digital enhancement-pressene til å levere et bredt spekter av premiumprodukter og sikre seg bedre fortjenestemarginer. Kommersielle trykkerier kan ta høykvalitetsutskrifter produsert på Canon-pressen og kjører dem gjennom Scodix-pressen for å forbedre dem med følgende estetiske etterbehandlinger: Scodix Sense™; Scodix Foil™; Scodix Glitter™; Scodix VDE™ og Scodix Cast&Cure™.

Med Scodix Sense kan kommersielle trykkerier legge på en blank relieffstruktur på utskriften, mens Scodix Foil enkelt folierer utskriften. Dette gir enklere og mer kostnadseffektiv etterbehandling, også for små og mellomstore opplag. Det er også mulig å legge til glitter og tekstur med Scodix Glitter, som gir kundene en glittereffekt uten alt sølet forbundet med de tradisjonelle analoge prosessene. Med Scodix Cast&Cure er det mulig å lage et 3D-hologram med den unike logoen til et varemerke innebygd i hologrammet.

Personlig tilpassede utskrifter som er produsert på Canon-pressen, kan gis det lille ekstra med funksjonen Scodix Variable Data Enhancement (Scodix VDE™). Varemerkene jobber med å gjøre det trykte markedsføringsmateriellet sitt mer virkningsfullt og skape en emosjonell relasjon med målgruppene, og kommersielle trykkerier kan bruke denne funksjonen til å gi skreddersydde produkter en ekstra wow-faktor. De kan for eksempel bruke dekor til å fremheve mottakerens navn på en direktereklame, fange oppmerksomheten med et personlig tilbud eller ganske enkelt forbedre designet på et visittkort. Scodix sitt strekkodesystem fungerer som et kontroll- og verifiseringsverktøy som gir operatøren ekstra trygghet og sikrer problemfri produksjon.

–Kompatibiliteten mellom Canons varioPRINT iX-blekk og Scodix’ PolySense 500-polymer gir kommersielle trykkerier mulighet til å tilføre verdi og hjelpe merkevarene med å differensiere det trykte materiellet med en rekke spesialeffekter, sier Hayco van Gaal, Vice President for Sales and Service, Commercial Printing EMEA, Canon Europa. –Vi er hele tiden på utkikk etter teknologier som gir kundene våre enda flere kreative muligheter i forbindelse med kampanjer, og som gir dem muligheter til å utvide produktutvalget og øke fortjenesten. Med Scodix’ digitale etterbehandlingsløsninger kan kundene øke verdien på produktene og effektivisere arbeidsflytene, avslutter han.

–Vi er glade for at Canon varioPRINT iX-kunder kan bruke en av våre Ultra-presser til å tilføre produktene sine visuelle og taktile effekter, sier Eli Grinberg, adm.dir. og medgrunnlegger av Scodix om samarbeidet med Canon. –Vi har nå et utvalg av presser som dekker alle behov og budsjetter. Utskriftene som produseres med Canons varioPRINT iX-serie med varioPRINT iX-blekket, er perfekt for videre behandling med vår egen PolySense 500-polymer. Dette gir kommersielle trykkerier produkter som gir bedre priser og sørger for raskere avkastning på investeringen, forsikrer Grinberg.

Daglig leder for Kampert Nauta, Richard Kampert sier følgende om hva de har oppnådd takket være kompatibiliteten mellom Canons blekk til varioPRINT iX-serien og Scodix PolySense 500- polymer: –Som det første kommersielle og nettbaserte trykkeriet i verden som investerte i varioPRINT iX-serien, ble vi forbauset over den offset-lignende utskriftskvaliteten vi fikk på en rekke tykkere medier. Dette er avgjørende i produksjon av gratulasjonskort, som er en av våre hovedapplikasjoner. Vi har siden investert i en Scodix Ultra-presse som gir oss mulighet til å strømlinjeforme arbeidsflyten med foredlingsmuligheter. Med begge disse pressene til rådighet har vi kunnet korte ned på leveringstidene våre, produsere mindre opplag på en mer kostnadseffektiv måte samt styrke og forbedre produktporteføljen vår. Vi kan nå respondere raskere på kundenes behov og produsere trykkmateriell som skiller seg ut i mengden.

Siden lanseringen i 2015 har VarioPrint i-serien etablert seg som ledende innen arkmatet produksjonsutskrift for transaksjonsutskrift, bøker og direktereklame av høy kvalitet. Serien har gitt trykkerier over hele Europa mulighet til å korte ned produksjonstiden, senke driftskostnadene og oppnå offset-kvalitet. Det nyeste tilskuddet, varioPRINT iX-serien, som ble lansert i april 2020, skriver ut over 9000 SRA3-bilder i timen (eller 320 A4 bilder i timen) i enestående bildekvalitet på et bredt spekter av medier fra 60 til 350 g/m2. Dette gir kommersielle trykkerier en rekke produksjonsmuligheter.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324