Rapport: Under 20 prosent av leverandørene av trykksaker oppfyller kundenes behov

PUBLISERT: 22 februar 2021
OPPDATERT: 21 mars
Canon Europa presenterer sin nyeste innsiktsrapport som har tittelen Creating Customer Value

Hva er trykksakens «akilleshæl», og hvor ligger mulighetene for en lys fremtid? Disse og andre spørsmål besvares i Canons nyeste Insight-rapport, basert på intervjuer med menneskene som har ansvaret for kommunikasjons- og markedsbudsjettene. Canon vil arrangere webinarer for sine kunder hvor resultatene fra rapporten presenteres og man legger frem forbedringspunkter.

Canon presenterer resultatet av sin nyeste innsiktsrapport – Creating Customer Value – som avdekker endrede behov hos de som kjøper trykksaker, og uutnyttede muligheter for trykksaksleverandører og hustrykkerier. Undersøkelsen avdekket at under 20 prosent oppfyller kundenes behov. I en tid der merkevareeierne er under større press enn noen gang som følge av stagnerte eller reduserte markedsføringsbudsjetter, sa 80 prosent at de vil ha flere kreative innspill fra trykksaksleverandørene, noe som representerer en tydelig mulighet. Et uavhengig byrå gjennomførte grundige telefonintervjuer av 235 senior markedssjefer i organisasjoner av ulik størrelse og i forskjellige i vertikale markeder i EMEA mellom mars og juni i 2020. Det overveiende flertallet (80 prosent) var sluttkunde-utskriftskjøpere (internt innenfor merket) og 20 prosent var fra byråer.

Hovedpunkter i innsiktsrapporten:

  • Under 20 prosent av leverandørene av trykksaker oppfyller kundenes behov
  • 80 prosent av dem som kjøper trykksaker, sier at de ønsker flere kreative innspill fra trykksaksleverandørene sine
  • 86 prosent sa at de ønsket seg råd om hvordan de kan kombinere trykk med digitale elementer
  • 75 prosent av merkemarkedsførerne som ble intervjuet, sa at de ønsket at trykksaksleverandørene hadde en mer rådgivende rolle

– Det er svært interessante funn, av stor betydning for den som ønsker å levere trykte kommunikasjonstjenester, sier Bjørn Frantsen, Product Marketing Manager Professional Print i Canon Norge. –De gjennomførte intervjuene, alle utført i EMEA-regionen, kom samtidig med utbruddet av Covid-19. Det var selvsagt ikke planlagt fra Canons side, men førte til at vi også fikk verdifull informasjon om hvordan pandemien med alle dens endringer i adferd, påvirker bedriftenes strategier for markedsføring og kommunikasjon. Vi kommer til å invitere Canons kunder til webinarer der vi ser på hvordan Insight-resultatene kan bidra til å forstå bedre det landskapet både vi og kundene er en del av. Rapporten avsluttes med en tipunktsplan for å skape merverdi for trykkeriets kunder. Den ser vi virkelig frem til å dele med våre grafiske kunder, avslutter Frantsen.

Digital tretthet
Med et fokus på å måle og dokumenter avkastningen på kampanjeinvesteringene har merkemarkedsførerne tatt steget over i digitale formater, og brukt 46 prosent av budsjettene sine på nettbasert markedsføring. De er imidlertid klar over begrensningene knyttet til heldigitale kampanjer og at kundene lider av digital tretthet. De gode nyhetene er at nesten alle deltakerne i undersøkelsen (97 prosent) svarte at de brukte trykking i kombinasjon med annen markedsføring, og at nesten halvparten (47 prosent) ofte kjører integrerte kampanjer som omfatter trykk. Med over 33 prosent av dagens markedsføringsbudsjett øremerket til trykket materiell, regnes det som selve fundamentet i merkekampanjer. I tillegg mener 30 prosent av kommunikasjonskjøperne at trykket materiell fortsatt vil ha en sentral rolle, eller bli enda viktigere, i de neste årene.

Noen finner det vanskelig å måle effekten av trykt markedsføring
Eierne av merkevarer må kunne forsvare investeringene i markedsføringsmetodene de velger, og når de ser hvor effektivt trykket materiell fungerer, er de villige til å øke trykkandelen i kommunikasjonsmiksen. Faktisk svarte 40 prosent av markedsførerne i undersøkelsen at de ville investert mer i trykksaker hvis budsjettene deres ble doblet. Én av tre svarte imidlertid at de ikke har mulighet til å måle effekten av trykkbaserte kampanjer.

Ønsker rådgiving fra trykksaksleverandørene
I den forbindelse sa 86 prosent at de gjerne ville har råd om hvordan de kan kombinere trykk med digitale elementer for en mer integrert tilnærming. Undersøkelsen avdekket også at 80 prosent av merkene forventer at trykksaksleverandørene kan bidra med nye og innovative ideer som gjør at kampanjene når gjennom til målgruppene. Faktisk ønsket 75 prosent av merkemarkedsførerne som ble intervjuet, at trykksaksleverandørene tilbød mer rådgivning.

Dette er positive nyheter for trykk. De kommersielle trykkeriene som lykkes fremover vil være de som velger å jobbe med kundene på andre måter ved å tilby rådgivning og dele av sin egen ekspertise. Her ligger det en klar, uutnyttet forretningsmulighet for trykksaksleverandørene – en mulighet til å tilby mer enn ren trykksaksproduksjon og endre dynamikken i kunderelasjonene for å skape vekst.

Canon har utviklet et program for forretningsutvikling, Canon Ascent Programme

Program for forretningsutvikling
Basert på denne innsikten har Canon utviklet et program for forretningsutvikling, Canon Ascent Programme, som gir trykksaksleverandørene og hustrykkerier veiledning i hvordan de opparbeider en tettere arbeidsrelasjon med kundene, videreutvikler tilbudet sitt og leverer verdiøkende tjenester. Programmet har som formål å hjelpe kundene med å lykkes i dag og i fremtiden og inspirere dem med innsikt, workshops, veiledning og fellesskap for kunnskapsutveksling. Bak programmet står ledende bransjeeksperter og Canon-spesialister. Det tilbys støtte på tvers av forretningsfunksjoner, inkludert salg og markedsføring, som gir nyttige perspektiver innen et bredt spekter av trender og temaer. Kundene kan for eksempel få veiledning i hvordan de kan bruke strategisk markedsføring til å skape lønnsom vekst, få råd om hvordan de utvikler et vinnende verdiforslag og få personlig veiledning om hvordan de iverksetter langsiktige og vellykkede forretningsplaner.

Mer informasjon om Canons siste innsiktsrapport: https://www.canon.no/business/insights/articles/insight-report-2020/
Canon Ascent Programme: https://www.canon.no/business/services/canon-ascent-programme/

Les videre

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

Amedia med stor påskegave til abonnentene

I disse dager kommer Amedias eget påskemagasin i postkassene til rundt 220.000 abonnenter i 82 aviser over hele landet. Uten ekstra kostnad for abonnentene dukker det 48-siders magasinet opp som innstikk i lokalavisene.
paskemagasinet_amedia

Lederskifte i Luth Gruppen

Jeppe Broch Nielsen overtar roret i Luth Gruppen AS etter sin far, Arne Henrik Nielsen. Jeppe trer inn i rollen som daglig leder den 15. mars 2024 og Arne Henrik fortsetter som styreformann i bedriften.
luth-gruppen-jeppe

Skilt neste steg for trykkerikjede

I høst meddelte trykkerikjeden trykkeri.no at de skulle ha spesiell satsing på profilartikler. Det førte til en uventet tilstrømning av medlemmer.
Trykkeri

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik