Pandemiens innvirkning på papir og trykkfarger

Papirforbruket er tilbake til nivået før pandemien, men prisene stiger. Det viser en Intergraf-rapport fra mars 2021.

Grafisk papir
Den stigende tendensen på jomfru- og resirkulerte fibre kan føre til snarlige prisøkninger på grafisk papir. Dette er bekreftet av meldinger fra flere papirleverandører. Spesielt forventes det å berøre trefritt papir. I tillegg kommer den generelle tilpasningen til den år for år fallende etterspørsel, med påfølgende kapasitetstilpasning. Dette vil ha en ytterligere innvirkning på prisene i fremtiden.
Data om forbruk av grafisk papir er nå tilgjengelig, som viser hvordan etterspørselen har blitt påvirket av pandemien. De siste dataene er produsert av Eurograph, European Graphic Paper Association.

Forbruket av grafisk papir i tusen tonn (Kilde: Eurograph mars 2021)

Trykkfarger
Markedet for trykkfarger opplever også et stigende omkostningspress. European Printing Ink Association (EuPIA), rapporterer om de økte omkostningene ved pigmentråmaterialer, en presset petrokjemisk forsyningskjede, omkostningsstigninger på derivater af vegetabilsk olje og dramatisk økte fragtomkostninger på grunn av den reduserte tilgjengeligheten av containere.

–Råvarer og frakt utgjør hoveddelen av de samlede produksjonsomkostningene for trykkfarger. Det er derfor ikke til å unngå at disse høyere materialeomkostningene og en begrenset tilgjengelighet vil ha en større innvirkning på prisene. EuPIA-medlemmer forsøker å bøte på de høyere omkostningene via interne prosessoptimaliseringer, alternativ sourcing og økt effektivitet, sa Executive Manager Martin Kanert hos EuPIA i februar 2021.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Swissqprint støtter seg på mer ytelse og automatisering

Tekst: Roger Stormo |

Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.

Publisert av: