Teknologien kommer i andre rekke

PUBLISERT: 15 mars 2021
OPPDATERT: 15 mars

– For oss er Canon like mye en forretningspartner som en teknologileverandør. Den oppsummeringen kommer fra Jan Tore Hall i i-Pack Digital, en bedrift hvor de er mer opptatt av mennesker enn av teknologi.

Men produksjonshallen er velfylt
Teknologi er det masse av i den romslige produksjonshallen til i-Pack Digital utenfor Sarpsborg, blant annet Canon Colorado 1640, Fotoba rullkutter, imagePRESS 850 og to kraftige Canon Arizona flatbedplottere. Sammen med moderselskapet i-Pack har de automatiske skjærebord for de fleste oppgaver, samt en CNC-robot som kan skjære i alt fra metall og glass til treverk og andre materialer. Leder og medeier Jan Tore Hall kjenner de tekniske løsningene til fingerspissene, men vil heller trekke frem relasjonene til menneskene når vi inviterer til en prat om bedriftens Canon-samarbeid.

– Teknologien har selvsagt betydning, men årsaken til vårt lange Canon-samarbeid er at vi ser på hverandre som forretningspartnere mer enn kunde og leverandør. Jarle Mikkelsen er vårt hovedkontaktpunkt i Canon, han har ofte kommet med gode forslag til teknologi og nye veier å gå, og også tilført oss nye oppdrag. Så har vi en nær og god dialog med produktspesialistene både på storformat og digitaltrykk, og får informasjon og tips til nye materialer og nye forretningsmuligheter. Det setter vi stor pris på, og på service- og vedlikeholdssiden er vi alltid blitt tatt godt vare på. Når man vet at leverandøren er på vår side, er vi også lydhøre for forslagene de kommer med. Et godt eksempel er rullplotteren Canon Colorado 1640. Den hadde vi egentlig ikke sett for oss da vi flyttet hit for et år siden, men Jarle sørget likevel for å plassere en maskin her på leieavtale, fordi han så klarere enn oss at den ville tjene seg inn og styrke posisjonen vår. Og det har den gjort, så nå er det utenkelig å sende den ut døra, gliser Jan Tore og kollega Runar Steen i en produksjonsbedrift som antagelig har flere lojale kunder enn mange av konkurrentene.

Canon Colorado var opprinnelig ikke med i planene. Men det er ikke alltid sånn at planene følges.

Høy kundelojalitet
– Vi skal være ubeskjedne nok til å innrømme at vi er ganske gode til å ta vare på kundene våre, og så kan vi kanskje bli litt bedre på å finne nye. Det jobber vi med, for vi har kapasitet til flere oppdrag, sier Jan Tore når vi besøker bedriften på årets første vårdag. Der observerer vi at CNC-maskinen jobber så hardplasten spruter, mens Coloradoen trykker smitteverninformasjon og den ene av de to Arizona-plotterne produserer produserer displayplakater på b-flute.

Mange byråkunder
God blanding av oppdrag, med andre ord. Hva slags kunder har dere egentlig?

– Mange byråkunder, både reklamebyråer og noen i interiørmarkedet, både lokalt og i Oslo-området. Det er kunder med høye krav til materialvalg, kvalitet og service, da setter vi pris på at vi ofte er et førstevalg. Så er det mange ulike oppdrag for lokalt næringsliv, alt fra kjedebedrifter til eiendomsmeglere. Med kort avstand til svenskegrensa, er det mange kjedebedrifter som har logistikksentre i området, og det skaper også muligheter for oss, forteller lederen for i-Pack Digital.

Fleksiblitet er avgjørende
Stort spekter i kundetyper og oppdrag gjør det nødvendig med stor fleksibilitet i produksjonen, og hos i-Pack Digital legger de ikke skjul på at det har vært en avgjørende faktor ved valg av teknologi.

Gutten i bua. Jan Tore Hall har «utekontor», siden det er ganske fullt i produksjonshallen.

– Vi produserer rundt 130.000 kvadratmeter med trykt storformatmateriell i året, på så godt som alle tenkelige materialer. Fleksibilitet har derfor vært sentralt ved våre teknologivalg, og der har Jarle og resten av Canon-teamet bidratt til å finne gode alternativer for oss. Eksempelvis valgte vi Fotoba–kutteren offline for å kunne håndtere jobber fra ulike produksjonsmaskiner, og vi har bevisst valgt to ulike Arizona-løsninger for å kunne rendyrke produksjonen på hver av dem. Det er slike småting som gjør at både hverdagen og bunnlinja blir litt bedre, avslutter de to kollegene i i-Pack Digital.

Displayplakater trykt på b-flute, rett fra Arizona.
Stor og automatisert emballasjeproduksjon hos moderbedriften i-Pack, vegg i vegg med i-Pack Digital.

 

Siste nytt

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

Fujifilm lanserer Revoria XMF PressReady Lite, en arbeidsflytløsning skreddersydd for mindre bedrifter som ønsker å automatisere arbeidsflyten sin.
1280x400_Revoria_XMF_PressReady_Lite_Image_0
Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Flere nye funksjoner i HPs programvare, inkludert en dedikert KI-agent og chatbot for trykkproduksjon, er utformet for å gjøre det enklere for skrivere å automatisere arbeidsflyter.
HP-Nio.-PR-foto
HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Les videre

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Durst styrker nærværet i Norden

Durst Group overtar Molanders Sign & Display. Selskapet endrer navn til Durst Nordic og har ansatt en ny administrerende direktør for å erstatte Hans Molander som går av med pensjon.
Img
Durst styrker nærværet i Norden

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Roland DG lanserer produktiv print-and-cut med åtte farger

Roland DG lanserer sin mest produktive print-and-cut printer noensinne. True-VIS XG-640 blir den nye flaggskipmodellen i True-VIS-serien.
Roland-DG-XP-640
Roland DG lanserer produktiv print-and-cut med åtte farger