Maskinene bestiller selv service og unngår ikke-planlagt nedetid

Heidelberg lanserer app som skybasert tar seg av rapportering om nødvendig eller rutinemessig vedlikehold. Ill:Heidelberg

De fleste trykkerier står overfor utfordringen med å kunne håndtere oppgavene raskere og fremfor alt mer fleksibelt, mens de fremdeles produserer resultater med topp kvalitet. Maskinstans på grunn av mangelfullt vedlikehold eller fravær av en vedlikeholdsstrategi kan raskt sette trykkeriets konkurranseevne i fare.

I en årrekke har Heidelberg derfor digitalisert serviceoperasjoner ved å utstyre maskinene med stadig smartere forebyggende funksjoner som eCall og Predictive Monitoring. Målet er i alle tilfellene å maksimere maskinens oppetid.

Nå tar Heidelberg neste skritt i digitaliseringen av servicen sin ved å overføre forebyggende vedlikehold til skyen med den nye Maintenance Manager. De fleste vedlikeholdsprogrammer så langt har vært basert på papirkopier av lister og en vedlikeholdsplan spesifisert av Heidelberg, som kundene følger med varierende grad av nøyaktighet.

I den nye nettapplikasjonen kan forefallende vedlikeholdsrutiner planlegges og administreres ved hjelp av maskindata i en automatisert prosess. Heidelbergs serviceteknikere mottar bestillinger via en app på sine mobile enheter. Appen hjelper med å gi detaljerte beskrivelser av spesifikke behov og i hvilken grad det haster, samt gi veiledning i å avhjelpe problemet.
Kundens vedlikeholdspersonell har også tilgang til Maintenance Manager-appen, som gjør det mulig for kunder å håndtere vedlikeholdsoppgavene de selv er ansvarlige for.

Enkelt tilgjengelig dokumentasjon av vedlikeholdshistorikk
Når en vedlikeholdsoppgave er fullført, lagres all relevant informasjon i Maintenance Manager. Dette sikrer tilgang til fullstendig vedlikeholdshistorikk og problemfri dokumentasjon – noe som kan være nødvendig for spesielt krevende kunder fra for eksempel emballasje- eller legemiddelindustrien.
Den digitale vedlikeholdsprosessen gjør planlegging av servicefunksjoner mye enklere. Det forbedrer også maskintilgjengeligheten betydelig. På en Speedmaster XL 106 kan for eksempel ikke-planlagt nedetid reduseres med opptil 20 prosent.

Kunder kan få Maintenance Manager som en del av Print Site Contract og kan bruke den via den digitale samarbeidsplattformen Heidelberg Assistant.

–Den nye Maintenance Manager er utviklet i tett samarbeid med kundene og muliggjør nå full digital vedlikeholdsadministrasjon. Med Maintenance Manager har kundene våre mye høyere maskintilgjengelighet, redusert nedetid og problemfri dokumentasjon, sier Klaus Kohl, vedlikeholdssjef i Heidelberg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Swissqprint støtter seg på mer ytelse og automatisering

Tekst: Roger Stormo |

Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.

Publisert av: