Maskinene bestiller selv service og unngår ikke-planlagt nedetid

PUBLISERT: 22 mars 2021
OPPDATERT: 22 mars
Heidelberg lanserer app som skybasert tar seg av rapportering om nødvendig eller rutinemessig vedlikehold. Ill:Heidelberg

De fleste trykkerier står overfor utfordringen med å kunne håndtere oppgavene raskere og fremfor alt mer fleksibelt, mens de fremdeles produserer resultater med topp kvalitet. Maskinstans på grunn av mangelfullt vedlikehold eller fravær av en vedlikeholdsstrategi kan raskt sette trykkeriets konkurranseevne i fare.

I en årrekke har Heidelberg derfor digitalisert serviceoperasjoner ved å utstyre maskinene med stadig smartere forebyggende funksjoner som eCall og Predictive Monitoring. Målet er i alle tilfellene å maksimere maskinens oppetid.

Nå tar Heidelberg neste skritt i digitaliseringen av servicen sin ved å overføre forebyggende vedlikehold til skyen med den nye Maintenance Manager. De fleste vedlikeholdsprogrammer så langt har vært basert på papirkopier av lister og en vedlikeholdsplan spesifisert av Heidelberg, som kundene følger med varierende grad av nøyaktighet.

I den nye nettapplikasjonen kan forefallende vedlikeholdsrutiner planlegges og administreres ved hjelp av maskindata i en automatisert prosess. Heidelbergs serviceteknikere mottar bestillinger via en app på sine mobile enheter. Appen hjelper med å gi detaljerte beskrivelser av spesifikke behov og i hvilken grad det haster, samt gi veiledning i å avhjelpe problemet.
Kundens vedlikeholdspersonell har også tilgang til Maintenance Manager-appen, som gjør det mulig for kunder å håndtere vedlikeholdsoppgavene de selv er ansvarlige for.

Enkelt tilgjengelig dokumentasjon av vedlikeholdshistorikk
Når en vedlikeholdsoppgave er fullført, lagres all relevant informasjon i Maintenance Manager. Dette sikrer tilgang til fullstendig vedlikeholdshistorikk og problemfri dokumentasjon – noe som kan være nødvendig for spesielt krevende kunder fra for eksempel emballasje- eller legemiddelindustrien.
Den digitale vedlikeholdsprosessen gjør planlegging av servicefunksjoner mye enklere. Det forbedrer også maskintilgjengeligheten betydelig. På en Speedmaster XL 106 kan for eksempel ikke-planlagt nedetid reduseres med opptil 20 prosent.

Kunder kan få Maintenance Manager som en del av Print Site Contract og kan bruke den via den digitale samarbeidsplattformen Heidelberg Assistant.

–Den nye Maintenance Manager er utviklet i tett samarbeid med kundene og muliggjør nå full digital vedlikeholdsadministrasjon. Med Maintenance Manager har kundene våre mye høyere maskintilgjengelighet, redusert nedetid og problemfri dokumentasjon, sier Klaus Kohl, vedlikeholdssjef i Heidelberg.

Les videre

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Boxon lanserer KI-roboten Aiden

Boxon lanserer nå Aiden, en KI-bot som hjelper kunder med å finne riktig emballasje basert på deres unike behov. Foreløpig er det på den svenske Boxon nettsiden Aiden forefinnes.
Aiden

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683