Carbon Balanced Paper lanseres i Norge

PUBLISERT: 6 april 2021
OPPDATERT: 21 mars
Grafkom lanserer nå Carbon Balanced Paper i samtlige nordiske land.

Carbon Balanced Paper er en enkel måte å CO2-kompensere for utslipp knyttet til papirbaserte produkter, og kan benyttes av alle fra papirleverandører til trykkerier og trykksakskjøpere.

– Miljø og klima blir bare viktigere og viktigere i samfunnet. Skal man være med og kjempe om fremtidens kunder, så må man ta miljø og klima på alvor. Med Carbon Balanced Paper gir vi samtlige aktører i verdikjeden muligheten til å CO2-kompensere for sine trykksaker, sier Magnus Thorkildsen, partner i det grafiske nettverket Grafkom.

Carbon Balanced Paper har eksistert i mange år i Storbritannia, og lanseres nå i Nord-Amerika og Norden. Ordningen er spesialtilpasset alle som er involvert i produksjon av papirprodukter, inkludert papirbasert emballasje. I tillegg til å kompensere for papiret, kan man også kompensere for bedriftens totale utslipp – Carbon Balanced Company.

– Ordningen skiller seg ut ved at den er ekstremt enkel. Når man skal kompensere for en trykksak er vekten alt man behøver å angi. Dermed er dette en ordning som passer alle aktører i verdikjeden – store som små, sier Thorkildsen.

Selve kompensasjonsdelen leveres av World Land Trust og bygger på kjøp av truet regnskog i Vietnam. Ved å kjøpe opp truet regnskog sørger man for at lagret karbon forblir lagret i skogen og ikke slippes ut i atmosfæren. Og man er samtidig med på å redde en rekke truede arter.

– Grafkom har lenge vært på utkikk etter et miljøprosjekt innen dette feltet. Samarbeidet med World Land Trust føles veldig bra, særlig fordi dette er en bunnsolid aktør som har vært med lenge og støttes av tungvektere som Sir David Attenborough. Økt miljøfokus er avgjørende for grafisk bransje, og nå finnes det et enkelt verktøy som alle kan benytte, sier Thorkildsen.

Grafkom er et nettverk for grafisk bransje i Norden. Du kan lese mer om tiltaket her.

Les videre

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

Addbrand gjør nok et oppkjøp

Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.
Addbrand_EWJ_01

Ricoh Norge tar markedsandeler med tonerpresse

Ifølge tall fra IDC Market Research styrker Ricoh Norge sin posisjon i markedet for produksjonsprintere for første halvår 2024, med nesten 50 prosent markedsandel i high-end-segmentet.
Ricoh kollage 2

Canon åpner dørene for Arena 24

Snart går startskuddet for Canons møteplass for bedrifter på hovedkontoret i Oslo. Den 4. og 5. september står Canons Arena 24 for tur, en plass hvor teknologi og mennesker møtes.
Canon Arena 24

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx