Carbon Balanced Paper lanseres i Norge

PUBLISERT: 6 april 2021
OPPDATERT: 21 mars
Grafkom lanserer nå Carbon Balanced Paper i samtlige nordiske land.

Carbon Balanced Paper er en enkel måte å CO2-kompensere for utslipp knyttet til papirbaserte produkter, og kan benyttes av alle fra papirleverandører til trykkerier og trykksakskjøpere.

– Miljø og klima blir bare viktigere og viktigere i samfunnet. Skal man være med og kjempe om fremtidens kunder, så må man ta miljø og klima på alvor. Med Carbon Balanced Paper gir vi samtlige aktører i verdikjeden muligheten til å CO2-kompensere for sine trykksaker, sier Magnus Thorkildsen, partner i det grafiske nettverket Grafkom.

Carbon Balanced Paper har eksistert i mange år i Storbritannia, og lanseres nå i Nord-Amerika og Norden. Ordningen er spesialtilpasset alle som er involvert i produksjon av papirprodukter, inkludert papirbasert emballasje. I tillegg til å kompensere for papiret, kan man også kompensere for bedriftens totale utslipp – Carbon Balanced Company.

– Ordningen skiller seg ut ved at den er ekstremt enkel. Når man skal kompensere for en trykksak er vekten alt man behøver å angi. Dermed er dette en ordning som passer alle aktører i verdikjeden – store som små, sier Thorkildsen.

Selve kompensasjonsdelen leveres av World Land Trust og bygger på kjøp av truet regnskog i Vietnam. Ved å kjøpe opp truet regnskog sørger man for at lagret karbon forblir lagret i skogen og ikke slippes ut i atmosfæren. Og man er samtidig med på å redde en rekke truede arter.

– Grafkom har lenge vært på utkikk etter et miljøprosjekt innen dette feltet. Samarbeidet med World Land Trust føles veldig bra, særlig fordi dette er en bunnsolid aktør som har vært med lenge og støttes av tungvektere som Sir David Attenborough. Økt miljøfokus er avgjørende for grafisk bransje, og nå finnes det et enkelt verktøy som alle kan benytte, sier Thorkildsen.

Grafkom er et nettverk for grafisk bransje i Norden. Du kan lese mer om tiltaket her.

Les videre

En fordel med PVC-fritt i måling av CO2-avtrykk

Spandex har fått et konsulentselskap til å utføre en uavhengig validering av karbonavtrykket til populære trykk- og skjærefolier i ImagePerfect-serien. Resultatene viser at de PVC-frie produktene etterlater et mindre fotavtrykk sammenlignet med tradisjonelle folier.
Evergreen Spandex

Ricoh inngår partnerskap for å utvide storformatporteføljen

Ricoh Europe har inngått et strategisk partnerskap med Flora Digital, en kinesisk flatbed- og storformat inkjet-printerprodusent.
Ricoh-Flora

Müller Martini kjøper Hunkeler

Etter nøye vurdering har familiene bak de to selskapene bestemt seg for å slå sammen Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Stor interesse for Brand Factory etter konkursen

Etter konkursen i Brand Factory Printhouse og Brand Factory Holding ser konkursbostyreren gode forutsetninger for å finne kjøpere til de to selskapene, alternativt deler av virksomheten. Prosessen forventes å være ferdig i løpet av desember måned.
Brand-Factory-1024x683

Siste nytt

En fordel med PVC-fritt i måling av CO2-avtrykk

Spandex har fått et konsulentselskap til å utføre en uavhengig validering av karbonavtrykket til populære trykk- og skjærefolier i ImagePerfect-serien. Resultatene viser at de PVC-frie produktene etterlater et mindre fotavtrykk sammenlignet med tradisjonelle folier.
Evergreen Spandex

Ricoh inngår partnerskap for å utvide storformatporteføljen

Ricoh Europe har inngått et strategisk partnerskap med Flora Digital, en kinesisk flatbed- og storformat inkjet-printerprodusent.
Ricoh-Flora

Müller Martini kjøper Hunkeler

Etter nøye vurdering har familiene bak de to selskapene bestemt seg for å slå sammen Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Trykkeriet med kunst som nisje

Da kunstneren Tammo Rist fikk et stipend brukte han pengene til å kjøpe en Epson-printer for å kunne skrive ut sine egne verk – og andres. Det skulle utvikle seg til digitaltrykkeriet PIGS.
PIGS Tammo