Stigende priser på trykkfarger

PUBLISERT: 8 april 2021
OPPDATERT: 21 mars

På grunn av økninger i en rekke kostnader forventes prisen på trykkfarger å øke i hele Europa. Det er en tilfeldighet med flere forskjellige faktorer som til dels har noe å gjøre med koronakrisen.

Spesielt øker prisene på pigmenter, petrokjemiske produkter, vegetabilske oljerivater og fraktkostnader.

I en nylig pressemelding sa European Printing Ink Association (EuPIA) at de allerede ser den samlede effekten av de forskjellige faktorene. Mens medlemmer av EuPIA fortsetter å jobbe hardt for å minimalisere påvirkningen, kan det ikke unngås at det påvirker prisen på blekk.

Prisene på pigmenter blir presset av høy etterspørsel og miljøkrav
Allerede tidlig i første kvartal 2021 har det vært globale prisøkninger på pigmentråvarer. Drivkreftene er først og fremst høy etterspørsel i alle bransjer, samt større innenlandske (miljø) krav i produsentlandene. Dette resulterer i en ubalanse i tilbud og etterspørsel, samt generelt høyere kostnader for pigmentkomponenter.

Prisøkninger varierer veldig fra region til region, noe som skyldes betydelig høyere fraktkostnader. Lastekapasiteten er betydelig redusert under koronakrisen, noe som har resultert i både høyere priser og lengre leveringstider. Alt med økt usikkerhet som et resultat.

Stigende kostnader for petrokjemi
Parallelt med pigmentene har de petrokjemiske råvarene (f.eks. UV-harpikser, polyuretanharpikser, løsningsmidler og akrylharpikser) blitt dyrere.
Allerede i andre kvartal 2020 økte kostnadene i de fleste petrokjemiske segmenter. Mangel på epoksyharpikser og stor etterspørsel etter polypropylenglykoler (som f.eks. brukes til å lage fleksible skum) har presset prisene opp.

Ugunstige værforhold forringer produksjonen av vegetabilsk olje
Palmeoljeproduksjonen er den laveste på tre år, og lagre kan ikke kompensere for mangel på forsyning. Alvorlige værforhold i USA og tørke i Latin-Amerika har delvis ødelagt soyabønneoljeproduksjonen. Samtidig har kinesisk import og forbruk økt mer enn forventet. Denne ubalansen i tilbud og etterspørsel har påvirket prisene på vegetabilske oljer og deres derivater, som alkydharpikser og estere, som er ryggraden i trykkfargen som brukes i både emballasje- og publikasjonstrykk.

400% økning på frakt
Det underliggende problemet som påvirker all global handel er den kraftige reduksjonen i verdens skipsfart som skyldes koronakrisen. I tillegg skal tradisjonell containertransport ha blitt mer kaotisk, med det resultat at containere har blitt sendt til feil havner eller til havner der de ikke raskt kan omfordeles.
Gapet mellom kundebehov og mangel på tilbud har resultert i en alvorlig global mangel på fraktkapasitet. I følge EuPIA har containerprisene mellom Kina og Europa steget med mer enn 400% siden 4. kvartal 2020.

Sammenfatning
Råvarer og frakt utgjør størstedelen av den totale kostnaden for å produsere trykkfarger. Det er derfor å forvente at et begrenset tilbud kombinert med økende etterspørsel fra andre næringer vil føre til høyere trykkfargepriser. På toppen av dette kommer de kraftig økende fraktkostnadene.

Les videre

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

Amedia med stor påskegave til abonnentene

I disse dager kommer Amedias eget påskemagasin i postkassene til rundt 220.000 abonnenter i 82 aviser over hele landet. Uten ekstra kostnad for abonnentene dukker det 48-siders magasinet opp som innstikk i lokalavisene.
paskemagasinet_amedia

Lederskifte i Luth Gruppen

Jeppe Broch Nielsen overtar roret i Luth Gruppen AS etter sin far, Arne Henrik Nielsen. Jeppe trer inn i rollen som daglig leder den 15. mars 2024 og Arne Henrik fortsetter som styreformann i bedriften.
luth-gruppen-jeppe

Skilt neste steg for trykkerikjede

I høst meddelte trykkerikjeden trykkeri.no at de skulle ha spesiell satsing på profilartikler. Det førte til en uventet tilstrømning av medlemmer.
Trykkeri

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12