Stigende priser på trykkfarger

PUBLISERT: 8 april 2021
OPPDATERT: 21 mars

På grunn av økninger i en rekke kostnader forventes prisen på trykkfarger å øke i hele Europa. Det er en tilfeldighet med flere forskjellige faktorer som til dels har noe å gjøre med koronakrisen.

Spesielt øker prisene på pigmenter, petrokjemiske produkter, vegetabilske oljerivater og fraktkostnader.

I en nylig pressemelding sa European Printing Ink Association (EuPIA) at de allerede ser den samlede effekten av de forskjellige faktorene. Mens medlemmer av EuPIA fortsetter å jobbe hardt for å minimalisere påvirkningen, kan det ikke unngås at det påvirker prisen på blekk.

Prisene på pigmenter blir presset av høy etterspørsel og miljøkrav
Allerede tidlig i første kvartal 2021 har det vært globale prisøkninger på pigmentråvarer. Drivkreftene er først og fremst høy etterspørsel i alle bransjer, samt større innenlandske (miljø) krav i produsentlandene. Dette resulterer i en ubalanse i tilbud og etterspørsel, samt generelt høyere kostnader for pigmentkomponenter.

Prisøkninger varierer veldig fra region til region, noe som skyldes betydelig høyere fraktkostnader. Lastekapasiteten er betydelig redusert under koronakrisen, noe som har resultert i både høyere priser og lengre leveringstider. Alt med økt usikkerhet som et resultat.

Stigende kostnader for petrokjemi
Parallelt med pigmentene har de petrokjemiske råvarene (f.eks. UV-harpikser, polyuretanharpikser, løsningsmidler og akrylharpikser) blitt dyrere.
Allerede i andre kvartal 2020 økte kostnadene i de fleste petrokjemiske segmenter. Mangel på epoksyharpikser og stor etterspørsel etter polypropylenglykoler (som f.eks. brukes til å lage fleksible skum) har presset prisene opp.

Ugunstige værforhold forringer produksjonen av vegetabilsk olje
Palmeoljeproduksjonen er den laveste på tre år, og lagre kan ikke kompensere for mangel på forsyning. Alvorlige værforhold i USA og tørke i Latin-Amerika har delvis ødelagt soyabønneoljeproduksjonen. Samtidig har kinesisk import og forbruk økt mer enn forventet. Denne ubalansen i tilbud og etterspørsel har påvirket prisene på vegetabilske oljer og deres derivater, som alkydharpikser og estere, som er ryggraden i trykkfargen som brukes i både emballasje- og publikasjonstrykk.

400% økning på frakt
Det underliggende problemet som påvirker all global handel er den kraftige reduksjonen i verdens skipsfart som skyldes koronakrisen. I tillegg skal tradisjonell containertransport ha blitt mer kaotisk, med det resultat at containere har blitt sendt til feil havner eller til havner der de ikke raskt kan omfordeles.
Gapet mellom kundebehov og mangel på tilbud har resultert i en alvorlig global mangel på fraktkapasitet. I følge EuPIA har containerprisene mellom Kina og Europa steget med mer enn 400% siden 4. kvartal 2020.

Sammenfatning
Råvarer og frakt utgjør størstedelen av den totale kostnaden for å produsere trykkfarger. Det er derfor å forvente at et begrenset tilbud kombinert med økende etterspørsel fra andre næringer vil føre til høyere trykkfargepriser. På toppen av dette kommer de kraftig økende fraktkostnadene.

Les videre

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Viser egenutviklet teip-serie

Teippåføringsmaskiner og et eget utvalg av teip. Dette er hva svenske Sale Europe fremhever på sin stand under Sign, Print & Promotion, 19.-20. Mars.
Sale Europe kollage

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683