Konica Minolta er kanskje ikke et merke primært knyttet til emballasjeindustrien. Selskapet ønsker å endre på dette. En måte er å bli sett i en sammenheng som Packnorth, sier Mikael Pettersson, produktsjef Industrial Printing Norden.
– Mange i emballasje- og trykkbransjen mener at vi hovedsakelig er selger av kopimaskiner. Men vi har både maskiner og kunnskap å regne med når det gjelder emballasje, og det ønsker vi å vise, sier Mikael Pettersson.
Under messen Packnorth-messen vil Konica Minolta vise frem en rekke maskiner som kan være av interesse for emballasjeindustrien. Først og fremst presser den arkmatede inkjet-pressen AccurioJet KM-1 i 50/70 format.
– Det er en interessant maskin fordi den har mange emballasjeapplikasjoner. Den har UV-farger som er herdet med LED-teknologi, og den kan lage 3000 B2-utskrifter i timen, sier Mikael Pettersson.
Inkjet for voksende e-handelsmarked
Programmet inkluderer demonstrasjoner av flere inkjet-maskiner, nærmere bestemt startmodellen PKG-675i. En digital emballasjemaskin for bølgepapp og kartong med vannbasert blekk som klarer fra 0,15 til 15,8 millimeter tykkelse. En kompakt maskin som er tilpasset korte serier.
– Den er egnet for forhåndsstansede kartonger, for eksempel for utskrift av pizza-kartonger. Det er en perfekt maskin for selskaper som er aktive i den voksende e-handel, for å lage egne logoer på blant annet emballasje.
Etikettpresser og etterbehandling
Videre vises etikettpressen AccurioLabel 230, som har mottatt en rekke produktivitets- og kvalitetsforbedringer siden den siste modellen. En rull-til-rull-skriver for alle typer etikettmedier, unntatt varmefølsomme materialer. Maskinen støtter mediebredder på 250 og 330 millimeter med en rullediameter på opptil 620 millimeter.
Besøkende på Packnorth kan også delta i Konica Minoltas utvalg av etterbehandlingsmaskiner. Blant annet laserskjæreren Motion Cutter fra tyske The Media House som er tilgjengelig i to størrelser, 20 eller 23 tommer. Med dette er det mulig å lage alt fra toppstansede etiketter på ark til hyllekanter og emballasje. Når det gjelder foredling, vises også MGI JETvarnish 3D Web, som er rull-matet, og den arkmatede MGI JETvarnish 3D Evo. Begge lakkerer og delvis folierer.
«Begynner å vinne markedsandeler»
Mikael Pettersson sier at Konica Minolta har hatt en strategi for å gå inn i emballasjebransjen siden KM1 ble lansert i 2016 og den påfølgende JETvarnish-serien.
– Vi begynner å få markedsandeler i USA og i Sentral- og Sør-Europa, selv om det er tregt. Håpet er å få fart på utviklingen, ikke minst i Norden, sier Mikael Pettersson.
Mer informasjon og registrering for Packnorth finner du her.