Ønsker å vise styrke på emballasjefronten

PUBLISERT: 19 april 2021
OPPDATERT: 19 april
Etikettprinteren AccurioLabel 230 har mottatt en rekke produktivitets- og kvalitetsforbedringer siden forrige modell. Foto: Pressebilde

Konica Minolta er kanskje ikke et merke primært knyttet til emballasjeindustrien. Selskapet ønsker å endre på dette. En måte er å bli sett i en sammenheng som Packnorth, sier Mikael Pettersson, produktsjef Industrial Printing Norden.

– Mange i emballasje- og trykkbransjen mener at vi hovedsakelig er selger av kopimaskiner. Men vi har både maskiner og kunnskap å regne med når det gjelder emballasje, og det ønsker vi å vise, sier Mikael Pettersson.

Under messen Packnorth-messen vil Konica Minolta vise frem en rekke maskiner som kan være av interesse for emballasjeindustrien. Først og fremst presser den arkmatede inkjet-pressen AccurioJet KM-1 i 50/70 format.

– Det er en interessant maskin fordi den har mange emballasjeapplikasjoner. Den har UV-farger som er herdet med LED-teknologi, og den kan lage 3000 B2-utskrifter i timen, sier Mikael Pettersson.

Mikael Pettersson, produktsjef Industrial Printing Norden. Foto: Arkiv/Claes Nordström

Inkjet for voksende e-handelsmarked
Programmet inkluderer demonstrasjoner av flere inkjet-maskiner, nærmere bestemt startmodellen PKG-675i. En digital emballasjemaskin for bølgepapp og kartong med vannbasert blekk som klarer fra 0,15 til 15,8 millimeter tykkelse. En kompakt maskin som er tilpasset korte serier.

– Den er egnet for forhåndsstansede kartonger, for eksempel for utskrift av pizza-kartonger. Det er en perfekt maskin for selskaper som er aktive i den voksende e-handel, for å lage egne logoer på blant annet emballasje.

Etikettpresser og etterbehandling
Videre vises etikettpressen AccurioLabel 230, som har mottatt en rekke produktivitets- og kvalitetsforbedringer siden den siste modellen. En rull-til-rull-skriver for alle typer etikettmedier, unntatt varmefølsomme materialer. Maskinen støtter mediebredder på 250 og 330 millimeter med en rullediameter på opptil 620 millimeter.

Besøkende på Packnorth kan også delta i Konica Minoltas utvalg av etterbehandlingsmaskiner. Blant annet laserskjæreren Motion Cutter fra tyske The Media House som er tilgjengelig i to størrelser, 20 eller 23 tommer. Med dette er det mulig å lage alt fra toppstansede etiketter på ark til hyllekanter og emballasje. Når det gjelder foredling, vises også MGI JETvarnish 3D Web, som er rull-matet, og den arkmatede MGI JETvarnish 3D Evo. Begge lakkerer og delvis folierer.

«Begynner å vinne markedsandeler»
Mikael Pettersson sier at Konica Minolta har hatt en strategi for å gå inn i emballasjebransjen siden KM1 ble lansert i 2016 og den påfølgende JETvarnish-serien.

– Vi begynner å få markedsandeler i USA og i Sentral- og Sør-Europa, selv om det er tregt. Håpet er å få fart på utviklingen, ikke minst i Norden, sier Mikael Pettersson.

Mer informasjon og registrering for Packnorth finner du her.

Les videre

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Siste nytt

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz