
Alle i emballasjebransjen får sjansen til å møtes når den digitale messen Packnorth arrangeres 10. – 12. Mai. Fra fredag 16. april kunne besøkende melde seg gratis på messen.
Søstermessen Sign&Print Connect hadde sin debut 9-11. februar i år. Ifølge arrangøren ble det en umiddelbar suksess med over 3 500 besøkende og et 40-talls utstillere. Den digitale messen rettet mot den grafiske industrien bød på presentasjoner og verdensnyheter – til sammen 558 produktnyheter – for blant annet skilter og storformat, trykk, print og ferdiggjøring.
Nå tas konseptet videre med en digital messe for hele emballasjeindustrien. 10-12. mai arrangeres Packnorth av AGI Publishing house og Pack Sweden.
Dekker hele emballasjekjeden
Packnorth samler produsenter, forhandlere og leverandører innen emballasjedesign, materialer, utstyr, teknikk samt automatiserings- og logistikkløsninger. Messen tar sikte på å gi de besøkende de siste innovasjonene innen hele emballasjekjeden.
Daniel Wahlgren, messeansvarlig, sier at messen er en ypperlig anledning for emballasjeindustrien å treffes når det fysiske møtet ikke er mulig i større skala. Samtidig poengterer han at ingen på det nåværende tidspunkt vet hvor lenge vi kommer til å måtte hanskes med disse usikre tidene (les covid-19-pandemien). Han sier at Packnorth blir en samlingsplass for hele emballasjeindustrien:
– I stedet for å kun kommunisere i sine egne kanaler og sitt eksisterende nettverk får foretak nå en virkelig sjanse til å nå ut til nye potensielle kunder, sier Daniel Wahlgren.
Digitalt – uten begrensninger
Han sier at en overgang er i ferd med å skje fra fysiske messer og arrangementer til digitale. Det skjer kanskje ikke i løpet av et år, men hvordan ser det ut om fem år? Om ti år? En ting er sikkert, den pågående pandemien har satt fart på det hele.
– Med vårt kontaktnettverk når vi alle besøkere som vanligvis kommer til de fysiske messene, og flere til. Det fine er at vi alle ikke blir begrenset geografisk. Folk trenger ikke å reise til storbyene for å være med. Det blir enkelt for foretak å vise frem sine nyheter og hva de er flinke til, uavhengig av hvorvidt de befinner seg i Sverige eller et annet nordisk land.
Hvordan er interessen for messen?
– Veldig god, bransjen er sulten etter å ses og vise frem sine nyheter. Digitalt er en vei som andre events også har gått mot – dette sammen med litt etterforskning har gjort oss sikre på at vi er på rett spor. Vår forventning er at vi kommer til å få tusentalls besøkere. Vi sikter på rett over 5 000 besøkere, men det er selvsagt ingen øvre begrensning på antall deltakere.