Flyeralarms etablering i Norden: ”Mye arbeid foran oss”

Jonas Lambæk har vekst i Norden i sikte. Pressefoto

Den nordiske sjefen Jonas Lambæk på Flyeralarm ser stort potensial for e-handelsaktøren å vokse på de nordiske markedene med organisk vekst rettet mot B2B-kunder med lokal selgertilstedeværelse.
– Vår innovasjon innen produksjonsoptimalisering og produktvalg må naturligvis også bidra til de nordiske kundene.

I starten av 2019 var dere ganske nye på det nordiske markedet. Hvor langt har dere kommet i den etableringen?

– Siden starten av 2019 har det skjedd mye i verden og selvsagt også hos oss. 2020 var et utfordrende år. Når man som oss har så mye egen produksjon med en enorm maskinpark som må mates med arbeid, har covid-19 og de politiske initiativene som et resultat av dette en stor konsekvens. Heldigvis er Flyeralarm en stor aktør, som er godt rustet for kriser som covid-19 har medført for vår bransje og omverden.

Hvor anser du at vekstmarkedene deres er?

– Jeg tror fortsatt at vi har mye arbeid foran oss på de nordiske markedene der vi kan øke vår virksomhet. Vår innovasjon når det gjelder produksjonsoptimalisering og produktvalg må naturligvis også bidra til de nordiske kundene.

Er målet å vokse og bli ennå større?

– Vi fortsetter den organiske veksten som allerede pågår for Norden. Konsolideringen i bransjen gir oss en del muligheter, selv om vi ikke handler direkte med oppkjøp av andre foretak. Flyeralarm har et enormt produksjonsapparat og den effektiviteten vi har i vår produksjon må også komme våre kunder til del – både de med egen produksjon men også de uten inhouse- produksjon. Det er derfor vi arbeider med ”Vi optimaliserer – du tjener”.

Investeringer i effektivisering av trykkeriproduksjonen samt i teknologi internt og eksternt for kundene er fortsatt viktig for trykkerigiganten Flyeralarm. Pressefoto.

Hvorfor anser du at et mindre trykkeri bør samarbeide med Flyeralarm?

– Jeg ser det som et åpenbart samarbeid der begge parter utnytter sine styrker. De små trykkeriene er forankret i lokalområdet og dermed i det lokale næringslivet. De små trykkeriene tilbyr en fantastisk service til sine kunder, som settes pris på av kundene. De lever først og fremst av service. Det er kostbart og mindre fleksibelt for de små trykkeriene å ha sin kapital bundet opp i produksjon og maskiner. De fleste sluttkunder har ikke mye å gjøre med om hvorvidt maskinen befinner seg i deres eksisterende trykkeri eller et annet sted.
– De mindre trykkeriene kan således dra nytte av vårt produktsortiment og vår produksjon med de stordriftsfordelene som vårt opplegg innebærer. Ofte kan de mindre trykkeriene kjøpe et fortrykt produkt fra oss for mindre enn hva deres omkostninger er for papir, hvilket gjør at de kan øke lønnsomheten og samtidig redusere risikoen som egen produksjon kan medføre. Så mindre trykkerier fokuserer på deres service og kunderelasjoner, og Flyeralarm fokuserer på å agere som produksjonsapparat.

Hvordan har deres produktutvalg utviklet seg i løpet av 2020 og frem til i dag?

– Det har skjedd ulike typer av produktutvikling i pandemiens kjølvann. Alt fra mer skilting og merking av covid-19-relaterte budskap til munnbeskyttelse og en spesiell lakk for trykksaker som bekjemper 99,5 prosent av bakterier, virus, sopp og sporer. Det har foregått en økt bevissthet rundt vår oppførsel som følge av koronapandemien. Fremover ser vi formodentlig en økt etterspørsel etter produkter med holdbarhet, muligheter for gjenvinning og som tar hensyn til miljøet.

Hvordan har dere greid dere under pandemien?

– Vi har gjort det ganske bra og etter beste evne forsøkt å tilpasse oss till situasjonen og markedet. Vår tilstedeværelse i Italia og resten av Europa innebærer at vi ganske raskt tok pandemien på alvor og så konsekvensene for vår spesifikke grafiske bransje. Covid-19 har forandret visse ting i vår hverdag og fokuset på kostnader har virkelig tatt mer plass enn noensinne.

Hvordan ser femårsplanen ut?

– Hvis det er en ting som pandemien og dens konsekvenser har lært meg, er det at man kan spandere mye tid på å utvikle planer som aldri får se dagens lys. Jeg har alltid syntes at idéen om tre- og femårsplaner er veldig romantisk – men vanligvis langt fra virkeligheten. Verden er for kompleks og foranderlig for femårsplaner. Som sagt er jeg naturligvis for å ha en plan og en strategi. Vår mer allmenne plan for Norden er å fortsette vår organiske virksomhetsvekst og etablere oss.

Hvilken type investeringer i virksomheten blir viktigst fremover?

– En av de største utfordringene i vår bransje er å tiltrekke seg nye begavede medarbeidere. Å investere i ansatte og tiltrekke nye kommer til å være ekstremt viktig i fremtiden – selv om vi er et e-handelsforetak. Det er fortsatt mennesker som til syvende og sist driver og utvikler virksomheten. Dessuten er investeringer i effektivisering av produksjonen fortsatt viktig for Flyeralarm i kombinasjon med en investering i teknologi både internt i Flyeralarm og eksternt for kundene.

Hvilke faktorer blir viktige for Flyeralarm fremover i e-handelskonkurransen?

– Vi må fortsatt fokusere på effektiv produksjon med en eksklusiv maskinpark som garanterer høykvalitets produksjon. Gjennom dette kan vi holde lave priser, noe som er essensielt i e-handel, hvor du virker på et transparent marknad. Men som sagt er mennesker, teknologi og produksjon viktige faktorer for suksess på et konkurranseutsatt marked, sier Jonas Lambæk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Toppmodell for etterbehandling: «Vårt nye store slagskip»

Tekst: Claes Nordström |

Plockmatic introduserer Morgana DigiFold pro XL. En ny maskin på det nordiske markedet som riller, perforerer og falser i en arbeidsflyt. Lange ark håndterer det som standard med en rillehastighet på opptil 7500 ark i timen. – Dette er vårt nye store slagskip, sier Bo Larson hos Plockmatic.

Publisert av: 

Den nye AccurioPress C7100-serien skal gi merverdi til trykkere

Tekst: Roger Stormo |

Konica Minolta introduserer en ny serie maskiner for mellomstore produksjonsvolumer – AccurioPress C7100. Ved bruk av mange automatiserings- og etterbehandlingsalternativer er det tonerbaserte arkmatede utskriftssystemet designet for å støtte leverandører av utskriftstjenester i å generere merverdi – både økonomisk og når det gjelder produktdesign.

Publisert av: 

Åpner nye markeder med Colorado

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

Bilfoliering er vanligvis utført med lateksprinter og laminering av folien, og ved at man helfolierer med grunnfargen først og legger på dekorfolie etterpå. Slik har det vært hos Grintek også, men med Colorado på plass har de begynt å tenke nytt, i form av at folien kan produseres i én prosess, og at lamineringen i en del tilfeller kan utelates.

Publisert av: 

Verdenspremiere for fleksibel offsetpresse

Tekst: Claes Nordström |

Heidelberg byr på verdenspremiere for kjernevirksomheten arkmatet offset. Den nye Speedmaster CX 104 henvender seg til flere segmenter innen trykkeriverdenen, og ble presentert under selskapets store kundearrangement, China Print. Heidelberg følger opp den siste generasjonen trykkpresser som ble sluppet i forbindelse med kanselleringen av Drupa-messen 2020. Og det gjøres i et 70/100 arkformat og muligheter […]

Publisert av: